سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار مسؤولان استان همدان

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار مسؤولان استان همدان

  • ساختمان قدس
  • سه شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۳

بسم‎الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و السّلام علی رسول‌الله و آله
خیلی خوش آمدید. از زحمتی که کشیدید و این همه راه را برای کنگره شهدا آمدید، شرمنده‎ام. بنده به اندازة کافی حساسیت عاطفی نسبت به شهدا و ایثارگران دارم که هرجا لازم باشد و مقدور باشد و وقتی آنها بخواهند، در مراسم آنها شرکت می‎کنم. جزو مواردی است که هیچ‎وقت نمی‎توانم ابائی داشته باشم. حقوق شهدا خیلی بیش از اینهاست. بالاخره توقع اینکه چند کلمه حرف بزنیم و چند ساعت وقت بگذاریم، زیاد نیست.
به هر حال من آمدن شما را دلیل اهمیت مسأله برای شما می‎دانم و این را هم قابل توجه می‎دانم. طبیعی است که برای شهدا اگر از این نوع کارها نکنیم، به تدریج غبار فراموشی روی مهمترین قطعه تاریخ ما خواهد نشست و خیلی ضرورت دارد که ما به هر بهانه و مناسبتی و با عناوین دیگر به هر نحوی که می‎توانیم نام شهدا را زنده نگه داریم. هم می‌تواند برای خانواده‎های آنها که انسانهای ارزشمندی را به صورت ظاهر از دست دادند، تسلیت باشد و هم برای خود انقلاب که از این سرمایه عظیم قدردانی کند.
بیش از انقلاب خون شهدا مهمترین عامل حضور مردم در صحنه بوده است و برای توجه همه به یک نقطه، مهم است. وقتی خون شهید مطرح می‎شود، کسی حرفی روی آن ندارد و همه خاضع می‎شوند. حتی اگر تعداد شهدا کم باشد، الان در استان شما بیش از هفت هزار شهید است و آن همه جانباز و آزاده که خیلی مهم است. تاریخ را که نگاه می‎کنیم، در ایران همیشه روی کاکُل شهدا می‎گشته است. شهدای عاشورا به جای خود مهم هستند. اگر در جایی شهیدی داشتند، فراموش نمی‎کردند. خودش و بچه‎هایش را شهیدزاده نامگذاری می‎کردند و تا نسل‎های بعدی فامیل شهیدزاده برای یک شهید می‎ماند. خود آن تحکم و پرچمی بوده و حق هم همان بوده است و خواست خداست که این‎گونه باشد.
بنابراین کار شما کار درستی است و شاید از مثمرترین برنامه‎های اجتماعی همین مراسم‎هاست. طراوت انقلاب را با این برنامه‎ها بیمه می‎کنیم. ما هم باید سهم خودمان را در وقت گذاشتن و کمک کردن ایفا کنیم. بنابراین من بدون درنگ دعوت شما را می‎پذیرم و با نامه‎ای هم که آمد، پذیرفتم و باید زمان آن تعیین شود و من بتوانم در برنامه‎هایم بگنجانم.
به خود همدان علاقمند هستم. همدانی‎ها سابقه دینی، تاریخی و ملی بالائی در تاریخ ایران دارند. حوزه، علما و شخصیت‎های بزرگ همدان قبل و بعد از انقلاب بسیار مهم بودند و امروز هم مهم هستند. مردم همدان از روزی که اسلام وارد ایران شده، همیشه موقعیت خوبی در تاریخ اسلام داشته‎اند. از لحاظ کشوری هم همدان پشتیبان خوبی برای انقلاب است.
در جنگ آسیب دیده و روی پا ماند. حتی لحظات آخر جنگ که از مرصاد برمی‎گشتم، در همدان توقف  داشتم و در همان زمان همدان مثل یک شهر کامل و آماده بود. علی‎رغم اینکه پشت جبهه نزدیک حساب می‎شد و تولید می‎کرد و در صحنه بود.
پیش از انقلاب دوبار برای برنامه‎های تبلیغی به همدان آمدم و هر دو بار در آنجا مورد مواخذه پلیس قرار گرفتم. یک‎بار زندان رفتم و یک‎بار بدون زندان اخراج شدم. به خاطر اینکه همان موقع به همدان حساس بودند. همدان و روستاها و شهدای شما مرا دعوت می‎کنند که در خدمت برنامه شما باشم. تاریخی که شما می‎گویید، ظاهراً مصادف با برنامه خبرگان است. از آخر اسفند برنامه خبرگان داریم. چند روز قبل و بعد از آن امکان حضور ندارم. اگر مقدور است به فروردین و اردیبهشت بگذارید و اگر مقدور نیست، باید برنامه‎ریزی کنیم. به هر حال با دفتر هماهنگ کنید. خیلی خوش آمدید.
و السّلام علیکم و رحمه الله