سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از سران ایلات و عشایر استان لرستان

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از سران ایلات و عشایر استان لرستان

  • ساختمان قدس
  • چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۳

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله والسلام علی رسول‌الله و آله
بسیار خوش آمدید. وقتی قیافه مردانه شما را می‌بینم، خوشحال می‌شوم و نشاط می‌گیرم. از مدتها قبل با ویژگیهای لرها آشنا هستیم. مبدأ آن در قم و زمان طلبگی بنده بوده است. با طلبه‌های لر هم مباحثه و صمیمی و از نزدیک با روحیه آنها آشنا بودم.
یکی از استدلالهای حضرت امام (ره) و پیروزی انقلاب تکیه بر مردم لر بود که از طریق حاج‌آقا روح‌الله کمالوند بوده است. علت تکیه امام بر روی لرها را نمی‌دانستیم. باوجود اینکه اکثر مسائل انقلاب در تهران بود، اما امام به لرها تکیه می‌کردند و این مسأله را در یکی از سخنرانیهای خویش فرمودند. قبول دارم که تاریخ ایران شاهد مردانگی،‌ پایمردی و شجاعت لرها بوده است. لرها عمدتاً در مناطق کوهستانی و خوش آب و هوا زندگی می‌کردند و کار اکثر آنها دامداری و کشاورزی بوده است.
طبیعت و استحکام زاگرس روی انسانهای آن مناطق تأثیر گذاشته و افراد هم طبیعت را تحت تأثیر قرار می‌دهند. در دوران انقلاب همیشه از طوایف لر وفاداری دیدیم که این وفاداری به خاطر ما نبود،  بلکه به خاطر انقلاب بود.
در گذشته لرها از حکومتها درخواست و توقعی نداشتند و خودشان گلیمشان را از آب بیرون می‌کشیدند و به آنچه که داشتند، قانع بودند. در دوران انقلاب،‌ دوران دفاع مقدس و دوران سازندگی تاکنون، لرها پایگاه اجتماعی مؤثری برای انقلاب بوده و هستند. شیعه بودن همه لرها از لحاظ جامعه‌شناسی و تحلیل تاریخی نقطه جالبی است که قومی بصورت یکپارچه محبّ اهل
بیت (ع) باشد که محبّت آنها ساده و بی‌پیرایه بر شیعه و بدون آلودگی است. یک نوع رابطه صمیمانه و عاطفی است که با ایمان و خونشان آمیخته است. این عاطفه ایجاب می‌کند انقلابی که برای اولین در جهان بنام اهل بیت پیروز شد و پرچم امام زمان(عج) در دست اوست و به اسم علی‌بن‌ابیطالب (ع) قصد اداره کشور را دارد و همه چیز آن از اهل بیت (ع) الهام می‌گیرد، طبیعی است که همه طوایف مخلص اهل بیت علاقمند به انقلاب باشند و در راه انقلاب فداکاری نمایند. در جلسه شورای اداری لرستان نپذیرفتیم و الان هم می‌گویم که در طبیعت انقلاب نیست که به مردم، خصوصاً مردم مستحق بیشتر خدمت کند. ذات ما نمی‌پذیرد که به مردم، بویژه به مردم پرخیر لرستان بی‌توجهی شود.
ممکن است برخی کوتاهی‌ها دلایلی داشته باشد. ولی قطعاً هیچوقت بنای ما این نبوده است که به بخشی از مردم خصوصاً شما مردم لر بی‌توجهی شود. حتّی درباره کردستان، بلوچستان و ترکمن صحرا که با انقلاب مسأله داشتند. هیچ وقت اینگونه فکر نکردیم که حق آنها مورد توجه قرار نگیرد. همه شما صاحب مملکت هستید و مسئولین را انتخاب کردید تا کار کنند.
مطمئن باشید که نظام می‌خواهد عدالت را رعایت کند، شاید سیستم عملیاتی و شیوة کار در بعضی جاها بلنگد. به شما اطمینان می‌دهم که هم در گذشته و هم در آینده روحیه مسئولین اینگونه بوده است. امّا باید بپذیریم که برخی از نقاط کشور نیاز به توجه بیشتری دارند. باید با فشار و کار بیشتری بعضی عقب‌ماندگیها و ناهمواریها را جبران کرد.
منطقه زاگرس از مرز شمال غرب تا مرز جنوب شرق که عمدتاً شما در اطراف همین نواحی زندگی می‌کنید، از استعدادهای بالائی برخوردار می‌باشد. اینگونه تعبیر می‌کنند که سه نوع ثروت در این منطقه وجود دارد: طلای سیاه در زیرزمین،‌ طلای سبز شامل جنگلها و مراتع و طلای آبی،  شامل جریانهای آب. منطقه زاگرس در مجموع منطقه‌ای مستعد است که دارای مشکلاتی نیز می‌باشد. طرح زاگرس بزرگ توسط نمایندگان منطقه شما در سپاه، جهاد و جمعی از وزراء اداره می‌شد و بنده هم تشویق می‌کردم که طرحهایتان را اجرا کنند که هنوز هم باید آن را پیگیری کرد.
از محبّت و حسن نیت شما تشکر می‌کنم. امّا بپذیرید که مصلحت نظام این است که افراد جدید و با انرژی بیشتری بیایند و به کشور خدمت کنند تا تاریخ، دنیا و شما بدانید که ایران عقیم نیست ومردان با استعداد و شخصیتهای زیادی در کشور هستند. شاید شهرت و حرکت ما موجب تنگ شدن میدان برای دیگران شده باشد. لذا میدان را باز می‌کنیم تا افراد ناشناخته و لایق که از انرژی و استعداد بیشتری برخوردارند، وارد صحنه شوند. ما آدمهای هفتاد سال پیش هستیم که رسوبات زمانه در ما هست. باید افراد باسوادی بیایند که امروزی می‌اندیشند.
لذا من دارم صبر می‌کنم تا در فضای خالی آدمهای لایق‌تری پیدا شوند. اگر افراد لایق و شایسته پیدا شدند،  شما توقع نداشته باشید که ما به آنها ظلم کنیم و میدان را ببندیم. اگر کسی نبود و به این نتیجه رسیدیم که باید در صحنه حاضر شویم، به صحنه می‌آییم و وظیفه ماست. باید انقلاب را حفظ کنیم و هر اندازه که بتوانیم، کار کنیم. در اینجا هم که هستم، تمام وقتم برای انقلاب است و کار دیگری ندارم. از صبح تا شب در هرجایی که بتوانم، خدمت می‌کنم.
از محبّت و زحمت شما صمیمانه تشکر می‌کنم. به شما توصیه می‌کنم که مثل بنده صبر کنید تا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد. خیلی‌ها آمادگی دارند که بیایند و خدمت کنند. بهتر است جامعه بفهمد که وابسته به آدمهای معیّنی نیست. این چیز بدی است که جامعه این‌گونه بیندیشد. مثل مردم فلسطین، با وضعی که برای عرفات پیش آمده، نگران شدند. دیشب گفتم شخصیتهای زیادی به همراه عرفات در مبارزات فلسطین حضور داشتند که آدمهای نیرومندی هستند و باید به آنها میدان داده شود. در همه انقلابها این‌گونه بوده است که افراد معیّنی در آنها نشان‌دار می‌شوند. اگر ما سیستم حزبی داشتیم و آدمهای شایسته، خود را در احزابشان نشان می‌دادند، این شرایط بوجود نمی‌آید.
در اواخر عمر حضرت امام نگرانی زیادی در کشور وجود داشت و این نگرانی در بین ما نیز بود که اگر امام از دنیا برود، شیرازة انقلاب از هم می‌پاشد. اما با رفتن امام (ره)، رهبر انقلاب جایشان را پر و مثل امام مملکت را اداره کردند.
این بحثها در دوران پیغمبر (ص) هم مطرح بوده که کفّار اسلام را تنها به پیامبر (ص) وابسته می‌دانستند و گمان می‌کردند بعد از مرگ ایشان همه چیز خاتمه می‌یابد. امّا قرآن خیلی صریح جواب تفکرات آنها را داد و فرمود مسلمانان به خدا متکی هستند. اِنَّکَ میِّت‏ٌ وَ اَنَّهُم مَیِّتٌ. هم تو و هم آنها می‌میرید، و خدا هست.
در جنگ اُحد به دلیل شایعه شهادت پیامبر (ص) و تفکّر متلاشی شدن مسلمانان بعد از پیامبر (ص) قرآن آنها را سرزنش کرد که وابستگی به افراد در تفکر اسلامی نیست و همه متکّی به خداوند هستیم. خداوند بر روی زمین بندگان خوب فراوان دارد و همه ما وظیفه داریم که خدمت کنیم و هروقت نیاز به ما بود، استقبال کنیم و جواب رد ندهیم.
لذا بنده هم، همین روحیه را دارم. صریحاً خدمت شما عرض می‌کنم که ترجیح می‌دهم فرد دیگری بیاید و مسئولیت ریاست جمهوری به عهده بگیرد. ما باید از تجربه‌های خود استفاده کنیم. اگر کسی نیامد، بنده در خدمت شما هستم. شما هم بعنوان مسلمانان انقلابی و غیور لر انشاءالله حمایت می‌کنید، و ماهم در هرجائی که باشیم، به وظیفه خود نسبت به شما و منطقه شما عمل خواهیم کرد. شما را به خدا می‌سپارم، و برای توفیق بیشتر شما دعا می‌کنیم.

والسّلام علیکم و رحمه‌الله