سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار سران عشایر اهل سنت عراق

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار سران عشایر اهل سنت عراق

  • ساختمان قدس
  • سه شنبه ۹ آبان ۱۳۸۵

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و السلام علی رسول الله
    برادران عشایر عراقی ما خیلی خوش آمدید. حقیقتاً برای من و برای دوستان دیگر من لحظات بانشاطی است که شما عراقیها را با این نشاط می‌بینیم.
من هم نقش عشایر را در تاریخ عراق خوب می‌دانم.     انتظار ما هم این است که عشایر در این مقطع حساس عراق نقشی بهتر از آنچه الان دارند، ایفا کنند.
عشایر عراق می‌توانند به عنوان ملت عراق، خواسته‌های ملت عراق را به دنیا عرضه کنند. من دراین فاصله دو سه سال با تعداد زیادی از سران عشایر عراق ملاقات و مذاکره داشتم. همین صحبتهای کوتاهی که شما می‌کنید، نشان از برخورداری از روحیات اسلامی و ملی و حماسه انسانی است.
نکات ارزشمندی را شما در همین اظهارات کوتاهتان بیان کردید که برای من جالب است. این برداشتهای عمیق شما، نشان خوبی از رشد و بلوغ و حکمت مردم عراق است. فرصت ویژه‌ای الان در اختیار مردم عراق قرار گرفته که فرصت تاریخی است. سنت خداوند این است که فرصتهایی برای ملتها پیش می‌آورد و اگر ملتها استفاده نکنند، خسارت می‌بینند. «ان لربکم فی ایام دهرکم نفخات الافتعرضوا لها. الفرص مرکالسحاب.»
تاریخ عراق این روزها باید با خود مردم عراق راه درستی را در پیش بگیرد. البته بعد از اشغال عراق حرکت عراقیها جالب بود. در حین اشغال، خودشان را به مجلس و دولت و شوراهای انتخابی رساندند و این در شرایطی است که عراق تحت اشغال بود و این نشان از بلوغ مردم عراق است. ولی در ضمن این حرکت خوب، ما این روزها شاهد تحرکات بدی هم هستیم که خطرناک شده است. الان خون مردم عراق دارد در سرزمین عراق به ناحق ریخته می‌شود و ثروت مردم عراق دارد در خود عراق و گاه به دست خود مردم عراق منهدم می‌شود. شاهد مهاجرت بعضی از نیروهای خوب شما هستیم که کشور شما به آنها خیلی نیازمند است. فکر می‌کنم بالاخره این کار را خود شما بیش از همه می‌توانید سامان بدهید که این حرکات انحرافی را متوقف کنید.
ما شاهد این هستیم که درگیریهای خونینی به نام شیعه و سنی در عراق اتفاق می‌افتد که واقعاً دل انسان را خون می‌کند. ما همه مسلمانیم و پیرو قرآنیم. قرآن صریح به ما می‌گوید: «وان من المومنین اقتتلوا فاصلحوا بین اخویکم» باید این حکم الهی را بین خودمان اجرا کنیم.
کسانی که می‌خواهند جهاد کنند، جهاد روشنی دارند و آن اینکه کفار آمدند و کشورشان را اشغال کردند، پس چرا با کفار نجنگند؟ آیه «الم یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلا» حکم روشنی است.
اسرائیل الان بر بسیاری از مسلمانها حکومت می‌کند. کسانی که در خودشان عشق به جهاد می‌بینند، این میدانهای مشروع وجود دارد. چرا خودشان را می‌کشند؟ اینها به کینه‌های تاریخی تبدیل می‌شود و در آینده و نسلهای بعدی هم آثار این خونها خودشان را نشان می‌دهند. شما کشور ثروتمندی هستید؛ هم از لحاظ نیروهای انسانی و هم از لحاظ سوابق تاریخی و هم از منابع خدادادی که در سرزمین عراق هست. زمین خوب، آب فراوان، معادن گاز و نفت فراوان دارید. عراق می‌تواند کشوری نمونه در جهان سوم باشد. فرصت حالاست. اگر این فرصت را از دست بدهید. معلوم نیست دوباره چه خواهد شد.
شما مطمئن باشید جمهوری اسلامی غیر از خیر و سعادت برای عراقیها چیزی نمی‌خواهد و عراق متحد و پیشرفته به نفع ایران است. اگر ایران و عراق با هم همکاری کنند، قدرت اساسی منطقه خواهند بود.
واقعاً آرزو داریم که مشکلاتتان را زودتر پشت سر بگذارید و با هم در توسعه ایران و عراق همکاری کنیم. امیدوارم این سفرها و ملاقاتهایی که می‌کنیم و چیزهایی که در ایران می‌بینید، به نزدیک شدن دو ملت کمک کند. خداوند به ما توفیق بدهد که بتوانیم نعمتهایش را شکر کنیم. انشاءالله سفرتان مطلوب و موفق باشد.
والسّلام علیکم و رحمه الله