سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از روحانیون، دانشگاهیان و نمایندگان استان اردبیل

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از روحانیون، دانشگاهیان و نمایندگان استان اردبیل

  • ساختمان قدس
  • چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۴

بسم‎الله الرحمن الرحیم
الحمدالله و السلام علی رسول الله و آله
بسیار خوش آمدید. محبت کردید، بنده را شرمنده کردید. اگر مطلبی هم نمی‎گفتید، آمدن شما از راه دور اسباب شرمندگی من بوده است که این همه زحمت را تحمل کردید. از فرد فرد شما تشکر می‎کنم.
از آقایانی که صحبت کردند و بدون اغراق مرا مورد لطف قرار دادند و شرمنده کردند، تشکر می‎کنم. خودم را کوچکتر از این می‎دانم. انشاءالله که میلاد حضرت رسول اکرم(ص) و امام صادق(ع) نقطه برکتی برای امسال باشد. در اظهارات شما بود که امسال سال حساسی است. نه اینکه ما نگران باشیم، ولی دشمن ما وضع جدیدی را ایجاد کرده است. البته تجربه گذشته نشان داده است که هیچ‎وقت نمی‎هراسیم و به لطف خداوند اتکا داریم و همیشه امداد خداوند این مردم را نجات داده است. اگر مردم خوبی در صحنه باشند، خداوند هم به آنها کمک می‎کند. امیدواریم مردم با همان روحیه‎ای که انقلاب کردند و تا امروز مقاومت کردند تا از انقلاب خودشان حفاظت کنند، موفق شوند. مطمئناً خداوند هم از آنها حمایت و آنها را هدایت می‎کند. با وعده‎ای که در قرآن داریم، هیچ تردیدی نسبت به آن نداریم.
در اینکه آمریکایی‎ها، اسرائیلی‎ها و همراهان آنها برای ایران برنامه دارند، شک نکنید. آنها فکر می‎کنند دوران گذشته سپری شده است. وقتی دنیا دو قطبی بوده، آنها سرگرم خودشان بودند و آن دو قطبی الآن قدری به نفع آمریکا تغییر جهت داده است و آمریکا الآن خود را سردمدار دنیا می‎داند. به همین دلیل مغرور است و طرح‎های بزرگتر از اندازه‎ی خود طراحی می‎کند که یکی از از آنها طرح خاورمیانه بزرگ است. آنها منافع خودشان را در خاورمیانه جدی گرفتند. وجود اسرائیل، مسائل انرژی و نقاط مهم استراتژیک در منطقه و خیلی از چیزهای دیگر آنها را حساس کرده است.
مهمترین آنها بحث انرژی است که حیاتی‎ترین نیاز دنیاست. می‎بینید با یک شایعه و حادثه قیمت نفت بالا می‎رود و توازن اقتصادی را به هم می‎زند. الان تقاضا و عرضه در نفت یکسان شده است. یعنی اگر همه کشورهای دارای ذخیره نفتی از همه ظرفیت خودشان استفاده کنند، نمی‎توانند از مقدار تقاضای نفت جلو بیفتند. همین حالا نفت که بالای پنجاه دلار است، مشغول ذخیره‎سازی هستند و قبلاً که نفت هشت‎دلار بود، برای احتیاط ذخیره‎سازی می‎کردند. با این شرایط جدید همه ذخیره‎سازی می‎کنند و انتظار سقوط قیمت را ندارند و انتظار بحران را در این بخش دارند.
انرژی خیلی مهم است و اکثر این انرژی در منطقه ما یا در دریای خزر و یا در خلیج‌فارس است. ایران هم درست در کانون این منطقه قرار گرفته است و چهار راه این منطقه را دارد.
افکار انقلابی و اسلامی خطر دیگری برای آمریکاست و نمی‎خواهد افکار دینی از نوع اهل‌بیت (ع) در دنیا وجود داشته باشد که خیلی برای آنها سخت است. جنگ صلیبی یادآور ذهنیتی است که می‎خواهند با چه بجنگند. در این شرایط آنها برنامه جدّی دارند. اگر خوب برنامه‎ریزی کنیم، می‌توانیم از این شرایط به نفع کشور و مردم استفاده و همه این تهدیدات را به فرصت تبدیل کنیم. چون آنها به ایران نیاز دارند و ایران از نظر موقعیت خودش یک ابرقدرت است. جایی است که می‎تواند این توازن را به هم بزند و یا اعتدال و شرایط خوب را در منطقه نگه دارد.
در دنیا نیروهای انقلاب اسلامی خیلی زیاد هستند که عاشق ایران و انقلاب هستند. ما در حال رویارویی جدّی با آمریکا هستیم. او دنبال منافع خود است و ما هم باید دنبال منافع  کشور خود و مردم مسلمان باشیم. البته آمریکایی‎ها قبلاً‌ امتحان کردند. در زمان شاه با قدرت زیاد بودند و بهتر از آن برای آنها درست نخواهد شد.
در افغانستان و عراق وضع آنها بهتر از آن دوران ایران نخواهد شد که همه امکانات و ارگانهای حاکمیت را در اختیار داشتند. دربار، ارتش، پلیس، ساواک،‌سازمان برنامه، نفت و همه ابزار در اختیار آمریکا بود و به فرمان آمریکا عمل می‎کردند. مردم با دست خالی آنها را از کشور بیرون کردند. آنها دیگر به موقعیت ممتاز خودشان برنمی‎گردند. ما هم هزار بار از آن موقع قوی‎تر هستیم. لذا این طور نیست که موازنه در ایران به نفع آمریکا رقم خورده باشد، موازنه به نفع انقلاب اسلامی است. حتی در عراق هم موازنه اصلی در دست ایران است و مردم عراق مسأله هستند، نه چیز دیگری. من فکر می‎کنم در امسال و سالهای بعد شرایط بسیار جدّی داریم. راهکار ما روشن است که انسجام ملّی است. مردم باید متحد باشند و در درون خودمان تنازع را کم کنیم و منافع شخصی را به منافع ملی ترجیح ندهیم و مملکت، خدا، اسلام، قرآن، ملت و ایران را اصل قرار دهیم که می‌توانیم در سایه اینها سعادتمند باشیم. اگر اینها نباشند، هیچ کس، باند و حزبی به تنهایی نمی‎تواند سعادتمند باشد. بنابراین روشن است که ما باید انسجام ملی داشته باشیم و رهبری هم گفتند: مشارکت و انسجام ملی حفظ شود.
من امیدارم این انسجام حفظ شود و این جور نشود که موجب تفرقه، کینه، نزاع و جدل شود. بنده هم مثل شما که اینجور دلسوزانه دنبال اهدافتان می‎آیید، یک مسلمان ایرانی و انقلابی هستم و چیزی هم ندارم و همه وجودم جز برای اسلام، انقلاب، ‌ایران و مردم نیست. هرچه در صفحه ذهنم نگاه می‎کنم، هیچ چیز جز اینها نمی‎بینم.
بنابراین همان‎طور که اعلام کردم، خاطرتان جمع باشد که اگر احساس کنم نیاز به من است، تردید نمی‎کنم. البته این احساس الآن قوی‎تر شده است و هرچه جلوتر می‎رویم، امیدهای دیگری که داشتم، کم‎رنگ می‎شود. هنوز تلاش می‎کنم که این کار را دیگران انجام دهند، ولی به نظرم کار قدری مشکل شده است.
من به شما مردم اردبیل اردات دارم. شما  را پیشتاز تشکیل حکومت علوی در ایران می‎دانم. نقطه قوّت ایران پیروی از مکتب اهل‌بیت(ع) است. صفویه خوب تشخیص دادند که با اتکای به حُبّ اهل بیت(ع) می‎توانند مردم را در خدمت ایران نگه دارند و در مقابل قدرت‎های بزرگی که در غرب بودند، ایران را متحد کردند و موجب سرفرازی ایران شدند. شما اردبیلی‎ها این افتخار را دارید.
مسایلی که از استان شدن می‎فرمایید، حق شما بوده است و جایی مثل اردبیل نمی‎توانست استان نباشد. به خاطر سوابق، مردم و منابعی که در منطقه هست و حقّی که شما دارید و حقی که کشور دارد، لازم بود این اتفاق بیفتد و من هم به عنوان مسؤول باید تصمیم می‎گرفتم. مرحوم آیت‎الله مروّج تأثیر زیادی داشتند و دوستان دیگر ما در اردبیل هم تلاش کردند. با تلاش متمرکزی که همه بزرگان اردبیل کردند، حق خودشان را گرفتند و باعث شدند که جاهای دیگری هم لازم داشتند، به این حق خود برسند.
انشاءالله در انتخابات ملت ما ضرر نخواهد کرد. اگر این نفع وابسته به وجود من در انتخابات باشد، آسان‎ترین چیزی است که می‎تواند تحقق پیدا کند. چون من منتظر هیچ چیز نیستم. وقتی که بنا شد و تشخیص این است که می‎توانم مفیدتر باشم، شما خواهید دید که هر مانعی باشد خواهم آمد و در خدمت مردم خواهم بود. یک‌بار دیگر از حضورتان ممنون هستم. شرمنده‎ام که با شما کم حرف زدیم. البته از حرف‎ها و حضور شما استفاده کردیم.
والسلام علیکم و رحمه‎الله