سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از مسؤولان و عشایر استان کرمانشاه

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از مسؤولان و عشایر استان کرمانشاه

  • ساختمان قدس
  • سه شنبه ۲۹ دی ۱۳۸۳

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و السّلام علی رسول الله و آله
از محبت شما تشکر می‌کنم و شرمنده شما هستم.  شخصیت‏هایی هستید که صاحب نظر و دلسوز کشور هستید. بنده مطمئن هستم که جز عشق به کشور و انقلاب انگیزه دیگری برای این دیدار نداشتید. بسیار برای انسان سخت است که در مقابل چنین نظراتی نتواند جواب روشن و صریحی بیان کند.
در مورد کرمانشاه چیزهایی را که فرمودید، درست است. بنده هم کرمانشاه را می‌شناسم. از آنجایی که شما در مرز عراق قرار گرفتید، در طول بیست و پنج سال گذشته نگذاشتند کار اساسی در بسیاری از بخشهای کرمانشاه صورت پذیرد. در عین حال با مقاومت مردم و تلاش نظام، مقداری از مشکلات، حل و زیربناها، ساخته و راه برای انجام کار باز شد. بنده امیدوارم مسائل جاری عراق به نفع اسلام و شما تمام شود. اگر در عراق حکومت مردمی تشکیل شود، شما مردم کرمانشاه بیشترین بهره را از آن خواهید برد و به عنوان مرکزی معین جهت بازسازی عراق شناخته خواهید شد.
وقتی میلیون‏ها زائر بخواهند به زیارت عتبات در عراق بروند و باز گردند، بخش زیادی از آنها از کرمانشاه عبور می‌کنند. کرمانشاه می‌تواند از این موقعیت به عنوان میزبان گردشگری استفاده نماید.
طرحی حماسی در ذهن ما بود که به تأخیر افتاد. طرحی که برای آب غرب کرمانشاه در نظر گفته بودیم. اگر این طرح به درستی انجام شود، کرمانشاه گام بزرگی را در جهت توسعه برخواهد داشت که از سرپل ذهاب تا پایین استان ایلام منطقه بی‌نظیری است که در سال چند محصول از آنجا برداشت می‌شود و می‌تواند در آینده مرفه‌ترین استان کشور شود.
متأسفانه این کار به تأخیر افتاد، بنده در دوره ریاست جمهوری و در سال آخر چهار میلیارد تومان از بودجه ریاست جمهوری پرداخت کردم که کار کمی زودتر شروع شود، اما پس از گذشت چندین سال با تأخیر مواجه شده است و این تأخیر خطرناک است. زمانی می‌رسد که اجرای این طرح مشکل خواهد بود. الان کمک کنید و پی‌گیر باشید که این طرح انجام شود.
از لحاظ خاک، آب و هوا در کشور سرآمد هستید، از لحاظ موقعیت گردشگری آینده خوبی خواهید داشت. مردم شما هم در حقیقت مردمی پرانرژی هستند و گاهی به نظر می‌رسد از انرژی آنها چندان استفاده نشده است. لذا باید اهمیت زیادی به استان کرمانشاه بدهیم که افتخار ایران، سینه و سپر ما در منطقه است.
باید عرض کنم که بنده بقیه عمرم را برای کار دیگری نمی‌خواهم و اگر زنده هستم، می‌خواهم به انقلاب و ملت خدمت کنم. فکر می‌کنم هرجا و هرکاری که بتوانم از عهده آن برآیم و به بنده محول شود، این کار را انجام می‌دهم و تا زنده هستم، در خدمت اسلام و انقلاب و مردم ایران هستم.
بنده به خاطر هدفی مقدس در اواخر ریاست جمهوری عرض کردم که کشور را بر روی ریلی قرار دهیم تا برای اداره آینده کشور به فرد خاصی وابسته نباشیم و معلوم باشد که مدیریت کشور از جوشش کافی برخوردار است و منحصر به چند نفر نیست و مانند بقیه چیزها باید تجدیدپذیر باشد. چون چیزهای تجدیدپذیر ماندگار هستند و چیزهای تجدیدناپذیر به اتمام می‌رسند. لذا ما باید کمک کنیم که نیروهایی از بین مردم بیایند و کشور را اداره کنند و اگر زنده بودیم، چنین چیزهایی را ببینیم و اگر مُردیم، روح ما خوشحال باشد. این آرزوی بنده است. دلیل نیامدن خود را خدمتی به بقیه تلقی می‌کردم که راه آنها را نبندم تا آنها خدمت کنند. هنوز هم مأیوس نیستم و فکر می‌کنم که ممکن است این اتفاق در کشور بیفتد.
اما به شما قول می‌دهم اگر چنانچه احساس شود مدیریت مورد نظر شما یعنی مدیریت مقتدر، منظم و سازنده که بتواند افتخارات ایران را تجدید کند و ایران را در جهان سربلند نماید و مردم ما هم از زندگی مرفه و با امنیتی برخوردار باشند، پیدا نشود، حضور خواهم یافت. اما اگر چنین شرایطی فراهم شد، مایه خوشحالی است. اگر احساس کردم شرایط مقبولیت، مقدار آرا و اختلافات جناحی آنها کارها را خراب می‌کند، طبعاً به عنوان یک وظیفه خواهم آمد و اعلام آمادگی خواهم کرد. اما هنوز زود است که اعلام کنیم. شاید با اعلام بنده خیلی از افراد موضوع را تمام شده تلقی کنند و وارد میدان نشوند و هنوز چندین ماه فرصت داریم.
انشاءالله در روزهای نزدیک به انتخابات - اگر نیاز بود - دعوت شما را می‌پذیریم و با افتخار قبول می‌کنیم که درخدمت مردم و نظام باشیم. همین حضور شما و حسن نظر شما مایه سپاسگذاری ما به درگاه خداوند و موجب خوشحالی است و نمی‌توانیم این نعمت را نادیده بگیریم.
بنده صمیمانه از شما تشکر می‌کنم. سلام بنده را به اهالی منطقه برسانید و از طرف بنده قول دهید که اگر نیاز شد، حضور پیدا می‌کنم.
و السّلام علکیم و رحمه الله