سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از دانش‌آموختگان اروپا و آمریکا

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از دانش‌آموختگان اروپا و آمریکا

  • ساختمان قدس
  • یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۴

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدالله والسلام علی رسول الله و آله
بسیار خوش آمدید. صحبت‌های شما برای بنده دلنشین و منطقی بود. مطالبی که در مورد بنده فرمودید، نشانه حسن ظنّ شماست.
پیش از انقلاب با بچه‌های ایرانی که در خارج تحصیل می‌کردند، کارهای بسیار مهمی را انجام دادیم. سفری را به همین منظور به اروپا و آمریکا داشتیم و بیشترین برخوردهای بنده نیز با انجمنهای اسلامی بود. برخی از مشکلات آنها را رسیدگی می‌کردم و عمیقاً با آنها سر و کار داشتم و همه آنها هم به کشور برگشتند.
دانشجویان ما در خارج سفرای خوبی برای کشور ما بودند و کسانی‌که به ایران برگشتند، در جنگ، سازندگی و مدیریت کار کردند. قبول دارم که انسانهای عالم، خوش‌فکر، جهان‌دیده، دلسوز و معلمان درخدمت نظام هستید. قطعاً تفکرات شما بسیار ارزشمند است و باید روی آنها حساب کرد. همیشه از برنامه‌ها و تلاشهای شما استقبال می‌کنم. هر چند شاید عده‌ای درخصوص تحصیل در خارج حرفهایی می‌زنند، اما کسانی‌که در خارج تحصیل می‌کنند، کار
اسلامی انجام می‌دهند و دانش‌ و علومی را که در کشور نداریم، باید از دیگران بیاموزیم و الان هم علی‌رغم پیشرفت در بسیاری از علوم، اگر ارتباط خودمان را با دانشگاههای خارج قطع کنیم، ضرر می‌کنیم و باید مسائل علمی و فنی را از برخی چیزها جدا کنیم و موانع این راه هموار و تعامل و تعادل را در این مسیر برقرار نماییم. فکر می‌کنم حضور شما در صحنه سیاست کشور کارگشاست و می‌توان روی آن حساب کرد. به حق می‌توانید در بخشهایی از جامعه در تصمیم سازیها و تصمیم‌گیریها عمل کنید و ما هم استقبال می‌کنیم.
با خانواده شخص آقای میرمحمّد صادقی از قبل از انقلاب همکاری داشتیم و الآن هم این‌گونه است. فردی قابل اطمینان و دلسوز هستند. الآن نیازمند تعامل واقعی با دنیا هستیم تا بتوانیم  ایران و اسلام را معرفی نمائیم و از تبلیغات بد دشمنان و دفاع بد خودمان و سایر کارهایی که زحمات را به هدر می‌دهد، جلوگیری کنیم.
ذخایر ارزشمند اسلامی در مکتب ماست و بناست در زندگی و حکومت ما باشد که باید با این ارزشها در دنیا پرچمی را بلند کنیم که راهنمای دنیا  و دیگران باشد. زیرا امروز بسیاری تشنه حق و حقیقت هستند. اگر کسی حرف درستی را مطرح نماید، میلیونها شنونده و مخاطب دارد که آنها می‌پذیرند و ادامه می‌دهند. لذا علیرغم کارآمدی اسلام، شاید ظلمی بدتر از این نباشد که ما با کارهای خودمان اسلام را ناکارآمد جلوه دهیم.
بنابراین اگر در نسل حاضر چنین تفکری ایجاد شود که اسلام نمی‌تواند مدیریت جامعه بشری را بر عهده بگیرد و دلیل آن هم ایران است، ظلمی به تاریخ است که در کمتر جایی سابقه دارد. در گذشته و قرون اخیر نیز سابقه ندارد که کشوری بنام اسلام مبارزه و انقلاب کرده باشد و بنام اسلام حکومت تشکیل داده و قانون اساسی خود را براساس اسلام تعریف کرده باشد که افتخار بزرگی است و لازم است ثابت کنیم این راه درست است و دنیا هم بفهمد اسلام و قرآن کهنه نمی‌شوند و تا آخر ماندگار هستند. آخرالزمان طبق عقاید ما باید در اختیار اسلام باشد.
بنایراین القای ناکارآمدی نظام خطرناک است. عده‌ای هم فکر می‌کنند اگر تنها در برخی از اخلاقیات حرف بزینم، به جواب می‌رسیم، این‌گونه نیست. هر چند ما در زمینه اخلاقیات احکام بسیار زیادی داریم و دنیا هم به این اخلاقیات نیاز دارد، اما اگر مسأله زندگی و معیشت و استفاده از منابع خدادادی و احکام عقلی را تعطیل کنیم، به طور قطع دنیای امروز و حتی داخل کشور این‌گونه مسائل را نمی‌پذیرد.
دنیای امروز بصورت جزایر جداگانه نیست، افکار دنیا ظرف چند هفته در همه جا مطرح می‌شوند و چیزی را که خوب باشد، می‌پذیرند و چیزی را که نپسندند، پس می‌زنند. لذا ما باید رویه‌ای را در پیش بگیریم که برای ادارة کشور، دانش و علم حرف بزند.
در چشم‌انداز بیست ساله قرار شد بصورت دانایی محور حرکت کنیم. دانایی محور برای بخش خاص نیست و منطق، منطق اسلامی است. الآن عالم شامل همه علوم می‌شود. دنیا دانشمندان باارزشی دارد و مصداق آیات فراوان قرآن هستند. ما باید این منطق را در جامعه جا بیندازیم و عده‌ای جاهل و اهل شعار که خیال می‌کنند کار خیر انجام می‌دهند، همه دستاوردها اسلامی و دانش جهان اسلام را ندیده نگیرند.
بنده خوشبین هستم و مسلمانهای عالم و آگاه در همه بخشهای کشور فراوان هستند و دانشگاهها هر روز انسانهای عالم و دانشمند تحویل جامعه می‌دهند. هرچند به خاطر بد عمل کردن عدّه‌ای، جای آنها تنگ می‌شود. اگر خوب عمل کنیم، می‌‌توانند آنقدر فضای کشور را باز کنند که از خارج از کشور هم نیرو جذب و به کشور خدمت کنند. از حرکت شما تشکر می‌کنم. همینگونه ادامه دهید و به خدا توکلّ کنید و خداوند توفیق اینگونه کارها را بیمه کرده است.
والسّلام علیکم و رحمه‌الله