سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از دانشجویان

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از دانشجویان

  • ساختمان قدس
  • چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۴

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و السّلام علی رسول الله و آله
خیلی خوشحالیم که در عصرجمعه در مقرسخنرانی ونورافشانی امام راحل(ره) در خدمت شما دانشجویان گرانقدر، نخبه و سیاسی دانشگاهها صحبت می‌کنیم. من اظهارات شما را با علاقه و دقت گوش دادم، هرچند مختصر بود، ولی نکات ارزنده‌ای را در همین جملات کوتاه یافتم. در این ملاقاتهایی که با نسل جوانمان در این دوره اخیر به خاطر انتخابات داشتیم، تحول عمده‌ای به چشمم آمده که برایم بسیار اهمیت دارد و فکر می‌کنم این تحول، آینده کشور را از همین الان مشخص کرده و راه روشن است. نگرانی‌هایی که من همیشه و حتی پیش از انقلاب و در دوران مبارزه داشتم، تقریباً برطرف شد.
دوران مبارزه، دوران حماسه، شعار و قهرمان‌سازی است. بعد از انقلاب تا به حال نگران افراط و تفریط بودم که افراط و تفریط داشتیم. گاهی تندروها و افراطی‌ها غلبه کردند و مسائل سرد شد. ضمن اینکه چتری بر بخشی از آرمانهای انقلاب بودند، ولی نقطه‌ افراطی هیچ‌وقت مفید نیست. آنچه که الان لمس می‌کنم - البته زیاد در عمق افکار دانش‌آموزان و دانشجویان و جوانان نیستم- یک حالت واقع‌گرایی، عقل‌گرایی و اعتدال در فراز و نشیبها است که منطقی به آن رسیدید. بین این‌گونه اظهارات و اظهاراتی در دوره‌های قبل از دانشجویان می‌دیدیم، تفاوت زیادی است.
حرفهایی از نوجوانان در ملاقاتها می‌شنوم که این حرفها مال انسانهای باتجربه و دارای سوابق طولانی کار و پخته و آزموده است. این حرفها از روی احساس و عواطف تند جوانی و یا چیزهای نسنجیده نیست، اگر این روحیه در جامعه عمومی باشد، فکر می‌کنم جامعه ما با یک حرکت معتدل به سوی اعتلا، سربلندی، عظمت و بهره‌گیری از امکاناتی که خداوند به ما داده، خواهد بود.
بالاخره افکار عمومی بر روی مسئولان اثر می‌گذارد و در انتخابات مؤثر است و بعد هم این افکار منعکس می‌شود. این مسئله بخشی از یک تحول بیشتر است که می‌خواهم خدمت شما عرض کنم. بطور کلی در این چند دهه اخیر و بخصوص در دهه فعلی تحول بسیار سریعـی در دنیا در حال اتفـاق است. در کشــور ما نیز این‌گونه است که هر دوبی‌ارتباط با یکدیگر نیستند. شاید دلیل این تحول انفجار اطلاعات است. به گونه‌ای ابزار اطلاع‌رسانی در دنیا وسیع، همه جانبه و جامع شده که برای هرکس که می‌خواهد بیاموزد و بفهمد، راهی، شعله‌ای و نورافکنی در اختیار است. چه مطالب نادرست و چه مطالب درست.
مسأله اصلی انتخاب انسانهاست. انسانهای آگاه حرفهای درست را انتخاب و آن را منتقل می‌کنند. فرض ما این است که انسانهای تحصیل کرده و عالم انتخاب بهتری خواهند داشت. عصر استعمار به پایان رسیده و عصر دو قطبی که از جهتی مثبت بود و از جهتی دنیا را به گردابی بین دو قطب خطرناک محصور کرده بود، گذشته است. بعضی‌ها فکر می‌کنند عصر تک‌قطبی و فرمانروایی یک قدرت است و این آمریکاست و او هم می‌خواهد از این شرایط استفاده کند و بر همه دنیا غلبه کند. این فکر اشتباه است.
به هرحال من از وضعی که در بین جوانان کشور پیش آمده، راضی هستم و امیدوارم گسترش یابد. در خصوص مسایل که گفتید، در برنامه‌ای که ظرف چند روز آینده اعلام می‌کنم، جوابهای شما هست و الان وقت شما را نمی‌گیرم.
امبدوارم انتخاباتی داشته باشیم که فارغ از نتیجه آن، باعث سربلندی مردم ایران باشد. شما را به خدا می‌سپارم.
والسّلام علیکم و رحمه الله