سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از ایتام تحت پوشش کمیته امداد

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از ایتام تحت پوشش کمیته امداد

  • ساختمان قدس
  • یکشنبه ۱ آبان ۱۳۸۴

بسم‎الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و السلام علی رسول الله و آله
خیلی خوش آمدید. صفا آوردید و دفتر ما را شما دانش‎آموزان عزیز تحت پوشش کمیته امداد، مزیّن کردید. این ملاقات، از بهترین برنامه‎ها و ملاقات‎های من است. ما با استعدادهایی از کشور و مردممان مواجه هستیم که با آنچه که در زندگیشان دیده‎اند و در وجودشان از واقعیات جامعه ذخیره کرده‎اند، با تحصیلات مناسب، روزی از مدیران شایسته این کشور می‌شوند و به مردمشان، بخصوص نیازمندان کشور کمک می‌کنند.
در لیالی قدر هستیم و به خاطر شهادت علی بن ابی‎طالب(ع)، ابوالایتام عزادار هستیم که شخصیت دوم جهان اسلام هستند. در چنین مناسبتی میزبان شما هستیم. شما مهمانان خوب، عزیز و مایه افتخار هستید. باید صمیمانه از مدیران کمیته امداد تشکر کنیم، شخص آقای نیّری که این مسؤولیت بسیار سنگین را برعهده گرفته‎اند و نزدیک به یک میلیون دانش‎آموز را تحت پوشش دارند که بسیاری از آنها استعدادهای با ارزشی دارند.
حراست، حفاظت و پرورش این استعدادها، یکی از مهم‎ترین کارهای مسئولان کشور است. بیش از سی مورد خدمات به نیازمندان کشور، به خصوص در روستاها ارایه می‎دهند. بخش آموزش و پرورش که استعدادها را که عزیزترین سرمایه بشر است، پرورش می‎دهد و حفاظت می‎کند و آن‎ها را تکامل می‎بخشد که فوق‎العاده مهم است و اهمیت استراتژیک و راهبردی دارد.
می‎دانید که یکی از مهم‎ترین عوامل فقر و نیاز در کشور جهل و بی‎سوادی است. مردمی که تحصیلات ندارند، همیشه مجبور هستند مشاغل پایین و کم‎درآمد را داشته باشند و خانواده‎های آنها مثل خودشان نیازمند می‎شوند. مردمی که تحصیل می‎کنند، چه خانم‎ها و چه آقایان، دست آنها در کارهای پُردرآمد است و می‎توانند بعداً کارهای بزرگ انجام بدهند و طبعاً نسل بعد از آنها هم تحصیل می‎کند و عالم می‎شود و در جامعه دستش باز می‎شود.
بدترین جنایتی که به مردم دنیا شده، بی‎سواد نگه داشتن مردم دنیاست. این از پیامدهای شوم استعماری است که بسیاری از مردم دنیا به خاطر فقرشان، بی‎سواد و جاهل بار می‎آیند و در یک دور باطل قرار می‎گیرند، چون فقر با جهل همراه است و جهل مانع امکانات می‎شود و نبودن امکانات هم موجب جهل و بی‎سوادی می‎شود. اینها همیشه همراه هستند.
اگر دانش و امکانات دو بال پرواز و ترقی انسان است، جهل و بی‎سوادی و فقر دو وزنه سنگین است که انسان‎ها را به طرف زمین می‎کشد و آن‎ها را متوقف می‎کند و نمی‎گذارد رشد کنند. کاری که کمیته امداد در برنامه خود قرار داده که این‎همه دانش‎آموز و دانشجو دارد و در میان آنها استعدادهای با ارزشی وجود دارند که می‎توانند ستاره‎های درخشان بشریت باشند، ماندگارترین بخش خدمات کمیته امداد است. ضمن اینکه  بقیه خدمات نیز نیازهای واقعی جامعه است. خوشبختانه فضای آموزشی شما، همراه با معنویت و پرورش است و بچه‎ها در فضایی بزرگ می‎شوند که از لحاظ معنوی و اخلاق، پرورش‎های مناسبی پیدا می‎کنند. هرچند که ذاتاً خانواده‎های شما، خانواده‎هایی متدیّن و موجّه هستند، ولی فضای تحصیل، فضای جامعه، فضای مدرسه و فضای دانشگاه به گونه‎ای است که مراقبت‎های اخلاقی می‎تواند سرمایه خانوادگی شما را تقویت کند و انشاءالله خانم‎ها و آقایان عالم و متدیّن تحویل جامعه بدهد و از شما بیشتر استفاده کند.
انشاءالله به سلامت و با توفیق به کار تحصیل ادامه بدهید و بنده هم از حضور شما تشکر می‎کنم و خواهش می‎کنم که هدیه‎ی ناچیزی که توسط کمیته امداد خدمت شما به مناسبت حضور شما در اینجا تقدیم می‎شود، بپذیرید و ما را ممنون کنید.
شما را به خدا می‎سپارم و التماس دعا دارم.
والسّلام علیکم و رحمه‌الله