سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از مدیران و مسئولان کمیته امداد امام خمینی(ره)

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از مدیران و مسئولان کمیته امداد امام خمینی(ره)

  • ساختمان قدس
  • یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۴

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله والسلام علی رسول‌الله و آله
بسیار خوش آمدید، محبت فرمودید، آقای نیّری توضیح خوبی دادند. من معتقدم که کمیته امداد امام موفق شده الگوی خوبی از امداد واقعی را در تاریخ ثبت کند. امداد فوری فقط در مسکن نیست و برنامه‌ریزی برای امداد واقعی و حل مشکلات نیازمندان امداد است تا آنها کم‌کم روی پای خودشان بایستند که نقطه باارزش کار کمیته امداد است. البته امداد و انفاق در هر صورتش ارزشمند است. کسی نمی‌خواهد به بخش دستگیری کمتر بها بدهد. چون وظیفه ماست و قرآن از ما خواسته و جزو وظایف حکومت و هر مسلمانی است که باید از نیازمندان دستگیری کند که اَجر خودش را دارد.
اما اینکه ضمیمه کارهایی شود که نیازمندی‌ها را به طور بنیادی رفع کند تا نیازمند نداشته باشیم، کار را به تجربه‌ای تبدیل کرده که بسیاری از کشورهای دنیا به دنبال آن هستند تا از این تجربه استفاده کنند.
به هرحال اینکه دنبال فرزندان نیازمندان باشیم که آنها درس بخوانند، استعدادهای آنها بروز کند، در آینده خودشان امدادگر باشند و دست دیگران را بگیرند، اینکه برای اشتغال دیگران اقدام کنیم و از شغل خودشان هم دین خودشان را بپردازند و هم زندگی خودشان را اداره کنند، جای شکرگذاری دارد.
در شخصیت انسانها، خصوصاً جوانان این روحیه وجود دارد که برایشان سخت است که کمک‌بگیر باشند. دلشان می‌خواهد استقلال داشته باشند که طبیعت هر انسانی این‌گونه است. کارهای درازمدت و بنیانی که در زمینه تربیت، تحصیل و اشتغال بچه‌ها کردید، ارزشمند و تجربه خوبی هستند.
نیروهایی که ابتکار و نوآوری دارند، طبعاً از خانواده‌های بنیاد هستند و سرمایه و امکان به ثمر رساندن ابتکارات خودشان را ندارند، بسیاری از جوانان ما نوآوری دارند، از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند و دارای ابتکار هستند و کارشان عملیاتی نمی‌شود، ولی شما در بنیاد یک وضع استثنایی دارید. اولاً دست آنها خالی است. ذاتاً در خانواده‌های آنها هم تجربه کارهایی از این نوع نیست. لذا حتماً باید سازماندهی قوی صورت بگیرد و نوآوری آنها به عمل و کار تبدیل شود.
بسیاری از تحقیقات ما در کتاب‌ها، رساله‌ها و تزها می‌ماند، شما می‌توانید پیشتاز باشید و با همین امکاناتی که در اختیار دارید، کار کنید. اگر سازمانی برای آن درست کنید، مردم هم به شما کمک خواهند کرد. به ویژه برای عملیاتی کردن این ابتکارات و مهندسی کردن آنها تا پایلوت، آنها را بسازیم و سپس به تولید انبوه تبدیل کنیم.
تعدادی که گفتید، عدد خوبی است. اگر کارتان را از اینجا شروع کنید، بعدها مجموعه اینها قابل عرضه به دنیا خواهد بود که به عنوان خدمتی ماندگار خواهد ماند. ممکن است خیلی از اینها در آینده به واحدهای نیرومندی در داخل و خارج تبدیل شوند.
به هر حال خداوند روح امام را شاد کند که بنیانگذار واقعی امداد بودند. ما از امام الهام گرفتیم، خداوند به شما توفیق بدهد که همان روحیات پیش از انقلاب را که در مبارزه داشتید، حفظ کردید. جمع شما کسانی هستند که کلمه امداد و رفاه از قبل از انقلاب در بین شما بود و همان هسته حفظ شد که امروز افتخاری برای انقلاب و کشور ماست.
فکر می‌کنم اگر کارهای کمیته امداد نبود، الآن نیازمندان ما در چه وضعی بودند! این بیست و هفت سال اگر شما نبودید، حتماً فاجعه بود. البته امکانات را مردم و دولت دادند. شما هم افتخار دارید که توانستید  آن را سازماندهی و خیلی خوب عمل کنید. خوب جذب کردید و مردم هم اعتماد کردند و دولت هم با خیال راحت به شما اعتبار داد. مردم با قصد قربت کمک‌های خودشان را به شما می‌دهند و شما هم به نیازمندان واقعی بدهید.
انشاءالله که موفق‌تر باشید و همه ما وظیفه داریم از شما حمایت کنیم.
والسّلام علیکم و رحمه الله