سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از ایتام تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره)

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از ایتام تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره)

  • ساختمان قدس
  • دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۵

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و السلام علی رسول‌الله و آله
خیلی خوش آمدید. به دفتر ما صفا آوردید و ما را خوشحال کردید. سعی می‌کنم چند دقیقه بیشتر حرف نزنم تا اول افطار تمام شود. چون می‌دانم کسانی که روزه هستند، می‌خواهند به جای حرف شنیدن، افطار کنند.
از دیدن این نوباوگان که نجابت، استعداد و آینده خوب از چهره‌هایشان پیداست، توان می‌گیریم و امیدوار می‌شویم که کارهای بهتری برای شما انجام شود. جناب آقای نیری فهرست بخشی از کارهای کمیته امداد را فرمودند و من هم از اول تا الان در جریان کارهای ایشان بودم و می‌دانم چه خدماتی کرده‌اند.
یکی از فعالیت‌های خوب کمیته امداد پرورش استعدادهای بچه‌ها و نوجوانان دختر و پسر است. در گذشته یک مشکل واقعی که اکثر خانواده‌ها در کشور داشتند، این بود که استعدادهای خیلی از بچه‌های مستعد به خاطر مشکلات مالی و یا نبودن مدرسه در روستاها زنده به گور می‌شد و مجبور بودند با کارهای ساده‌ای که در خانواده‌ها داشتند، زندگی کنند. الان با روشی که کمیته امداد این گروه را تحت تعلیم می‌گیرد، راه تحصیلی آنها را تا سطوح عالی دانشگاهها باز می‌کنند. این بزرگترین خدمت زیربنایی است. من به شما بچه‌ها عرض می‌کنم که از این فرصت به خوبی استفاده کنید.
اگر بتوانیم بچه‌ها را به سطح تحصیلات مناسب برسانیم، فقر و تبعیض را مداوا و علاج کردیم. چون کسی که به سطح دانش رسید، خودش را اداره می‌کند و دیر یا زود وارد میدان می‌شود و تحولی در زندگی‌اش پیدا می‌شود.
در گذشته تعداد زیادی از بچه‌ها مجبور بودند در روستاها و حتی در خانه‌های فقیرانه شهری درجا بزنند و با آن نوع زندگی تا آخر عمر بسازند، ولی امروز این راه باز است. کمیته امداد موظف و علاقه‌مند است که مثل پدر برای بچه‌ها کار کند تا درس بخوانند، جلو بیایند و استعدادهای آنها قوی شود.
برای جوانان و نوجوانان مهمترین مسئله تحصیل است. الحمدلله پایه تحصیلی همه در کشور ریخته شده است. کشور ما این استعداد را دارد که به خاطر افراد مستعد فراوان، یکی از مراکز علمی دنیا و یکی از مراکز دارای ویژگی‌های دانش و پیشرفت باشد. شما نمونه‌های فراوانی را می‌بینید.
آمار توفیقات مددجویان را در دانشگاه، دبیرستان و دبستان‌ها می‌بینیم و گاهی با کسانی که تحصیلاتشان تمام شد، کار می‌کنیم و با شناخت آنها متوجه می‌شویم که یکی از اساسی‌ترین خدمت‌ها کمک به تحصیل آنهاست. البته باید زندگی آنها تأمین شود تا به مدارج بالاتر برسند که کمیته امداد در حدّ امکاناتی که در اختیارش گذاشته می‌شود، رسیدگی می‌کند. تقاضا خیلی بیشتر از امکانات است. آقای نیّری می‌گفتند الان 300 هزار نفر برای مددجویی در نوبت و صف هستند که نوعاً شناسایی شدند و استحقاق آنها روشن شد و باید عضو شوند. کسانی که شناسایی نشدند و متقاضی هستند، بیش از اینها هستند.
ان‌شاءالله بتوانیم از این روز و شب مبارک ماه رمضان که از برکات و نعمت‌های خداوند است، بهتر استفاده کنیم و با الهام از معارف قرآن و استفاده از فضای ماه رمضان و استفاده از قدسیت امام حسن(ع) یک گام خود را به خداوند نزدیکتر کنیم.
به شما جوانان و فرزندان عزیز عرض می‌کنم که در زندگی هیچ چیز بهتر از این نیست که به خدا نزدیک شویم. اگر به خدا نزدیک شویم، هیچ وقت درمانده نمی‌شویم و احساس ضعف نمی‌کنیم و مشکلی در زندگی ما نخواهد بود. چون خداوند با حکمت، عدالت و رحمتی که دارد، به داد ما می‌رسد. صدای اذان می‌آید و من هم همین جا حرفم را تمام می‌کنم. بازهم به شما خوش‌آمد می‌گویم. اینجا را مال خودتان بدانید که مال شماست.
والسلام علیکم و رحمه الله