سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از مسؤولین کمیته امداد امام خمینی (ره)

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از مسؤولین کمیته امداد امام خمینی (ره)

  • ساختمان قدس
  • چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۳

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله والسلام علی رسول الله و آله
بسیار خوش آمدید. هر وقت شما را می‌بینیم، خوشحال می‌شویم. تا بحال حرفهای زیادی شنیدیم، ولی هر بار که آن را توضیح می‌دهید، برای ما طراوت و تازگی دارد.
واقعاً اگر کمیته امداد در کشور تشکیل نمی‌شد، میلیونها انسان که از طریق کمک کمیته امداد زندگی خود را تأمین می‌کنند، چه وضع و حالی داشتند! این نشان دهنده آن است که تدبیر درستی در اول انقلاب بود که با تفکر امام و شما شکل گرفته است.
البته ریشه کمیته امداد به پیش از انقلاب برمی‌گردد. در زمانی که مبارزین عمدتاً دچار مشکلات بودند که صندوق رفاه توسط افرادی تشکیل شد. حتی رژیم هم نتوانست با آن مخالفت کند. در کنار آن کار سیاسی بزرگی می‌شد و از این راه به خانواده‌هایی که سرپرستان آنها در زندانها و یا متواری و یا بیکار بودند، کمک می‌شد. همین اصل بعد از انقلاب سریعاً جوانه زد و تبدیل به کمیته امداد شد که امروز دارای دریایی از تجربه و کار و خدمت به مردم فقیر است که دارای پرونده بسیار افتخارآمیز است.
در سفری که به سیستان داشتم، به منطقه‌ای واقع در مرز افغانستان رفته بودم. در آنجا دیدم که با توجه به خشکسالی چند ساله جاهایی وجود دارد که سرسبز است و مردم از آن استفاده می‌کنند و وقتی که سوال شد، معلوم شد پول حفر که حدود 16000 چاه سطحی بوده، به انضمام تهیه موتور و استخرهای احداث شده، توسط کمیته امداد تأمین شده که آنها با این مقدار کمک توانسته بودند با استفاده از آبهای سطحی حداقل یک هکتار زمین خود را کشت کنند تا بتوانند زندگی خود را تأمین نمایند.
با این روش خیلی ساده توانستند زابل را در چندین سال خشکسالی نجات دهند و مردم از این راه می‌توانستند تأمین معاش نمایند.
کاری که فعلاً شما به عنوان خود‌اتکایی در دستور کار دارید، جزو شریفترین خدمات است و ما هم درعنوان خصوصی‌سازی و فروش اموال دولتی بندی را قرار دادیم که انشاءالله کمیته امداد بتواند سهم بزرگی از آن را بدست آورد. چون از فروش این اموال پول زیادی بدست می‌آید که سهمی از آن را برای خوداتکایی خانواده‌ها در مناطق محروم قرار دادیم که شاید کمیته امداد بهترین عنصر برای این کار باشد. چون راهکارهای آن را بلد هستید. البته پولهایی که از جاهای مختلف بدست می‌آید، باید صرف کارهای مختلف از جمله کارهای علمی شود. سرمایه‌گذاری در حلقه مفقوده یکی از این موارد ایجاد سرمایه برای خوداتکایی خانواده‌های نیازمند است که قدرت و نیروی کار دارند. بخصوص کمیته امداد که تعداد زیادی دانش‌آموز و دانشجو را تحت پوشش دارد که در صورت فارغ‌التحصیل شدن احتیاج به کار و درآمد دارند.
مثلاً با ایجاد یک گلخانه برای تهیه محصولات کشاروزی که سرمایه زیادی نمی‌خواهد، چندین نفر مشغول می‌شوند که در نتیجه هم اشتغال، تولید و سرمایه کشور را بالا می‌برد و هم در آب صرفه‌جویی می‌شود و از این روش مدرن محصول بیشتری نسبت به کشاورزی غیرگلخانه‌ای بدست می‌آید.
حرکتی که به نام کمیته امداد جریان دارد که تا حدی از کمکهای مردمی است. این جهت‌گیری درستی دارد. بالاخره مردم باید انفاق کنند، چون خداوند انفاق را مایه رشد خلق می‌داند. خداوند می‌توانست آنچه را به ما داده، به فقرا هم بدهد. ولی این‌گونه نشد. در عوض اصل انفاق را قرار داد تا انسان بتواند تمرین ایثار، گذشت، روحیه فداکاری و جداکردن و توجه به دیگران داشته باشد که سازنده و از صفات ارزشمند است.
لذا شما باید روی کمکهای مردمی بیشتر تکیه کنید و موارد را برای مردم توضیح دهید که با توضیح درست، مردم کمک خواهند کرد. چون هر کسی دوست دارد به همنوع خود کمک کند. به عنوان مثال بسیاری از مردم راضی هستند که به یک بچه فقیر کمک کنند تا درس خود را بخواند و به مدارج عالیه برسد. یا کسانی می‌خواهند که دختر فقیری را به خانه بخت بفرستند و از تشکیل زندگی با صفای او لذت ببرند. در این راه به کار فرهنگی نیاز است که الحمدلله صدا و سیما به شما کمک می‌کند.
شما هم باید خداوند را شاکر باشید که در خدمت نیازمندان هستید و با صداقت، پشتکار، صمیمی، جدّیت و دلسوزی به مردم خدمت می‌کنید. هزینه اداری کمیته امداد در مقایسه با جاهای دیگر بخاطر کارهای خوب و افتخاری شما خیلی کمتر است.
فعلاً دارای یک تجربه 26 ساله در این راه هستیم. حاضریم هر کشور دیگری که طالب این تجربه باشد، به آنها انتقال بدهیم که کار بسیار خوبی است. رئیس جمهور ونزوئلا که با بنده صحبت می‌کرد، می‌گفت در رویه امداد شما چیزهای بزرگی دیدیم. می‌خواهیم از این تجربه شما استفاده کنیم، چون در کشور ما انسانهای فقیر، زیاد داریم. دنیا هم تجربه زیادی در امداد از جمله تأمین اجتماعی و بیمه‌های مختلف دارد که به صورت مترقی کار می‌کنند. ولی شیوه شما شیوه دیگری است که دارای تجربه نو می‌باشد. نوع کاری که شما انتخاب کردید، در جاهای دیگر کمتر دیده می‌شود.
بهرحال هم از لحاظ خدایی که خداوند را راضی نگه می‌دارید و هم از لحاظ مردمی که تا حدی مشکلات مردم را کم کرده‌اید، کار شما دارای ارزش زیادی است و این کار شما تحقیقاً تحکیم انقلاب است. اگر انقلاب از این راه به توده‌های محروم نمی‌رسید و کمک نمی‌کرد، این وفاداری را از توده مردمی نداشتیم.
امروز هر چه به مناطق دورتر می‌رویم، مردم را به انقلاب وفادارتر می‌بینیم که عاشق انقلابند و دلیل آن هم کمکهای کمیته امداد به مردم است. این کار هم برای خود شما خدمت ارزنده‌ای است. چون این نوع کارها برای انسان خیلی ارزشمند است و امیدوارم که بتوانیم کم کم با آموزش رویه خوداتکایی سرمایه مختصر به مردم، آنها را بی‌نیاز کنیم و به روزی برسیم که از نظر مالی بتوانیم برنامه‌های شما را تأمین کنیم و شما بتوانید به هر نفری که بخواهد کار، اشتغال و زندگی سالم داشته باشد، کمک کنید تا از این راه و با تجربه خود بتوانید آن فرد را به سرمنزل مقصود برسانید که آرزوی دور و درازی نیست، بلکه شما ثابت کردید که این کار، شدنی است و انشاءالله تا رسیدن ما به این زمان خیلی دور نباشد. موفق باشید و خداوند به شما برکت بیشتری بدهد.
والسّلام علیکم و رحمه الله