سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از اعضای فدراسیون وزنه‌برداری

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از اعضای فدراسیون وزنه‌برداری

  • ساختمان قدس
  • یکشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۴

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و السّلام علی رسول‌الله و آله
همگی خوش آمدید. همه مردم ما به قهرمانان و پیشکسوتان ورزش احترام می‌گذارند و ما هم احترام می‌گذاریم و شما را دوست می‌داریم. شما بدون هزینه برای کشور افتخار آوردید. دشمنان ما همه چیز به همه ما گفتند، اما به شما نمی‌توانند چیزی بگویند. شما در میدان مسابقه می‌دهید و پیروز می‌شوید و اخلاق ورزشی شما هم باعث افتخار انقلاب است که چنین قهرمانانی دارد.
در مورد پاسخگویی به میثاق، من آنچه را که می‌توانم کار کنم، در آن نوشتم و این هم به چشم‌انداز بیست‌ساله و سیاست‌های کلی که خودمان در مجمع تصویب کردیم و سیاست‌های برنامه چهارم که آن را هم ما تصویب کردیم، برمی‌گردد. اگر حادثه ناگواری پیش نیاید، با همین مصوّباتی که داریم، این نوع کارهایی که در میثاق نوشته شد، در زمان خودش قابل انجام است. البته ممکن است اتفاقاتی بیفتد که بعضی چیزها دیر یا زود شود، ولی به طور طبیعی چیزهایی که گفتیم، باید عمل شود. اخلاق من این است و از لحاظ دینی به خود اجازه نمی‌دهم وعده‌ای بدهم که احتمال وفای به آن کم باشد.
این مواردی که شما گفتید، در مورد ورزش عقیده‌ی مردم و خودم این است که ورزش برای کشور ما یک ضرورت است. ورزش همگانی، تخصصی و قهرمانی ضرورت دارد و هیچ‌کس هم روی آن بحثی ندارد. در ورزش بانوان از گذشته نقصی وجود داشت که هنوز هم برطرف نشد، ولی طلسم را در دولت من شکستند و کار رونق گرفت و به تدریج هم پیش می‌رود.
مشکلی که در ورزش بانوان در صحنه‌های جهانی داریم، همان مسایل دینی و عقاید است که باید به نحوی تدبیری بیندیشیم که خانمها در حداکثر میدان‌ها حاضر باشند و این کار نیازمند مذاکرات و مشورت بیشتری است و باید راهکار ارایه شود.
در مورد فضاهای ورزشی معلوم است که فضای ورزشی بسیار اندک است. حتی فضاهای قبلی هم از دست رفته و در اختیار بسیاری از نهادها بود و هنوز تا نقطه مطلوب فاصله داریم. با اعتباراتی که فعلاً هست، می‌توان گام‌های بزرگی برداشت و نیازمند تقویت است و باید منابع دیگری را برای ورزش درنظر بگیریم. برای عامه مردم که نمی‌توانند برای ورزش پول بدهند، باید رایگان و ارزان باشد که مردم از این وسیله بسیار خوب و سازنده انسانی که بهترین نحوه پرکردن اوقات فراغت و صرفه‌‌جویی است، استفاده کنند.
ورزش که باشد، از خیلی از هزینه‌ها که مربوط به عدم سلامت، بهداشت و مشکلات جسمی و روانی مردم است، بی‌نیازیم و در غیراین‌صورت باید بهای نبودن ورزش را بپردازیم که این کار منطقاً به صرف جامعه است. بسیاری از انسان‌ها با هزینه بسیار کم اوقات فراغت خودشان را در آنجا سپری می‌کنند، بهترین نوع پرکردن اوقات فراغت ورزش است. اگر بخواهیم اوقات فراغت آنها را در جاهای دیگر پُر کنیم، نیازمند هزینه‌های بسیاری است. در مورد امکانات‌خاص برای قهرمانان، پیشکسوتان و بازنشستگان و امتیازاتی که به بعضی از افراد افتخارآفرین جامعه بدهیم، زیاد دست ما بسته نیست و می‌توانیم.
در ساخت فضاهای ورزشی هم نظام مشکل چندانی ندارد و حتماً به صورت موج این کار را انجام می‌دهیم. در چهارسال دیگر هرکس که رئیس جمهور بشود با سیاست‌هایی که در مجمع تصویب شد، تفاوت چشم‌گیری در پایان چهارسال نسبت به ورزش و در مواردی که مطرح کردید، خواهد بود. البته باید همکاری شما را بیشتر داشته باشیم.
شما که ورزش را می‌شناسید و راهکارها را می‌دانید، در دوران کاری هم این همکاری را حفظ کنید. مطالب خود را ارایه بدهید و ما در شورای عالی ورزش دنبال خواهیم کرد. اینکه ساختار سازمان ورزش وزارت یا سازمان باشد، هنوز خودم به این نتیجه نرسیدم که اگر وزارت باشد، بهتر است. این مسأله قابل بحث است. اگر سازمان باشد و معاون رئیس جمهور باشد، از امکانات بیشتری برخوردار است و اگر وزارت باشد، پاسخگویی بیشتری در مورد کارهایش خواهد داشت و باید بیشتر مواظب باشد. در قانون برنامه هم آمده که وزارتخانه‌ها بیشتر نشوند.
به هر حال از محبت‌های شما تشکر می‌کنم. شما هم می‌دانید که در این حال و سن و شرایط اگر من راه دیگری می‌دیدم که کشور دچار مشکل نشود، قطعاً نمی‌آمدم. من تا عصر سه‌شنبه که اعلام کردم، تصمیم داشتم نیایم. چند مسأله مانند دعواها و تنش‌ها که در کشور خطرناک شده، مرا نگران کرد. ایران برای توسعه استحقاق بالایی دارد. واقعاً ما به اسلام و به این آب و خاک مدیون هستیم. باید چیزی تحویل بدهیم که شایسته مردم ایران باشد که این امر با دعواها و افکار بسته شدنی نیست.
مسأله بعدی مسایل جهانی است، اگر برخی مسایل به همین شکل پیش برود، ممکن است مشکلات جدّی در دنیا پیدا کنیم که پشیمانی هم سودی ندارد. شاید باتوجه به تجربه و آشنایی که از مسایل جهانی دارم، بتوانم جلوی بحران‌های خارجی و تفرقه‌های داخلی را بگیرم و حرکت توسعه‌ای را در کشور انجام بدهیم که بخشی از آن به ورزش خواهد رسید.شما را به خدا می‌سپارم و برای موفقیت بیشتر شما دعا می‌کنم.
والسّلام علیکم و رحمه الله