سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار اعضای فدراسیون، قهرمانان، مربیان و مسؤولان باشگاههای والیبال کشور

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار اعضای فدراسیون، قهرمانان، مربیان و مسؤولان باشگاههای والیبال کشور

  • ساختمان قدس
  • سه شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۴

بسم‎الله الرحمن الرحیم
الحمدالله و السلام علی رسول الله و آله
انسان در جمع ورزشکاران، هرچند دچار خستگی باشد، از نشاط برخوردار می‎شود. وقتی فضای با حال و روحیه و مردانگی را می‎بیند خودش را با این فضا منطبق می‎کند و این چیزی است که شما به همه مردم هدیه می‎کنید. مردم وقتی موفقیت‎های ورزشکاران خودشان را می‎بینید، به فکر اقدام می‎افتند و خستگی‎ها را دور می‎کنند و وارد کارهای نو می‎شوند و نشاط می‎گیرند. این چیزی است که امروز رسالت ورزشکاران ما و همه ورزشکاران دنیاست.
خوشبختانه ورزش کم کم در دنیا از جایگاه خوبی برخوردار می‎شود و ورزشکاران موفق و خوش‎اخلاق در دنیا می‎درخشند. اینها مسائلی فردی نیست،‌البته از لحاظ شخصی انسان در هر بخشی که موفق شود، خود، خانواده‎ و خدایش را راضی می‎کند، ولی پیام عمومی ورزش برای جامعه، بهداشت، سلامتی، نشاط، امید و روحیه است.
گزارشی که جناب آقای خرم از توفیقات والیبال دادند، برای بنده زیبا و خوشحال کننده بود. گرچه در طول سال اخبار ورزش شما را پی‎گیری می‎کنم. این ورزش خوبی که برای جهان اسلام طراحی شده بود، امسال وسیله نویی شد و فکر می‎کنم دریچه نزدیکی برای دنیا اسلام باشد.
رقابت میدانهای ورزش که اخبار آن همه فضای دنیای اسلام را دربر می‎گیرد، می‌تواند دریچه همبستگی، همکاری، همدلی و دوستی را باز کند که کرده است. مایل بودم که ایران در این دوره اول می‎شد، چون حق شما بود که اول بشوید. ما در بین کشورهای اسلامی از بنیه خوبی برخورداریم و جمعیت خوب و بالایی داریم و شرایط خوبی هم داریم. فعلاً به این مقام اکتفا می‎کنیم.
انشاءالله با نشاط حرکت و برنامه‎ریزی کنید که در دوره‎ی بعد، موقعیتی که ملت، استحقاق آن را دارند، به دست آورید. من به عنوان یک شهروند و به عنوان کسی که به ورزش علاقه‎مند است، به کُلّ برنامه‎های ورزشی با نظر امید نگاه می‎کنم. هرفصل جدیدی که در ورزش باز می‎شود، به عنوان یک موفقیت برای کل جامعه و نه فقط برای ورزش می‌بینم. فکر می‎کنم این برنامه‎هایی که به تدریج فعال می‎شود و با این یک درصدی که برای توسعه زیربناهای ورزش قرار دادند، می‎توان گام بزرگی در ورزش برداشت. باید مواظبت کنیم که این قانون اجرا شود. اگر چند سال اجرا شود، ورزش ما نیرومند می‌شود و به همه جا می‎رود و همه بخش‎ها می‎توانند استفاده کنند.
یکی از چیزهایی که باید روی آن حساب کنیم، ارزان بودن ورزش است. ورزش برای خود ورزشکار و برای تماشاچی. وسیله‎ای برای ارتقاء روحیه و توان عمومی است. هر کاری که برای بهداشت و سلامت و کارهای عمومی جامعه انجام می‎دهیم، باید در ورزش هم انجام شود. از خوشبختی‎های ما این است که الان خانم‎ها ضرورت ورزش را درک کردند و به آن توجه دارند. خیلی از خانواده‎ها قانع شدند که باید ورزش کنند و اگر سابقاً در فضای جامعه چندان استقبال نمی‎شد، امروز استقبال می‎شود. از فضای سخت آن عبور کردیم.الآن ما انتظار داریم که متصدیان ورزش کاری کنند که خانم‎های ما از این موهبتی که خداوند به آنها داده و از سلامتی که حق هر انسانی است، بهره بگیرد.
امیدواریم بقیه بخش‎های جامعه هم پا به پای تعالی ورزش بالا بیایند و بتوانید شخصیت و روحیه جامعه ما را در دنیا نمایندگی کنید. باز مثل همه برنامه‎هایی که با شما و دیگران و ورزشکاران داشتم این توصیه را می‎کنم که در میدان ورزش، به خصوص در میدانهای جهانی ویژگی‎های جامعه اسلامی را که اخلاق خوب، روحیه انسان دوستی، انصاف و شجاعت روحی است، در کنار شجاعت جسمی ارائه دهید.
مایل بودم بیشتر با شما حرف بزنم، ولی شما با برنامه‎های خوبی که داشتید و جوایز زیادی که دادید، بخش زیادی از وقت را به صورت خوب گرفتید و من هم استفاده کردم. الان وقت برنامه بعدی است. فعلاً به همین اندازه اکتفا می‎کنیم تا در یک زمان دیگر با شما بیشتر حرف بزنیم.
والسلام علیکم و رحمه‎الله