سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از اعضای حزب‌الدعوه عراق

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از اعضای حزب‌الدعوه عراق

  • ساختمان قدس
  • شنبه ۴ مهر ۱۳۸۳

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و السّلام علی رسوله الله و آله
خیلی خوش‌آمدید و ما را خوشحال کردید. امیدواریم سفر خوبی داشته باشید  و با سلامتی به کشور خود برگردید. همیشه از ملاقات با برادران و خواهران عراقی لذت می‌بریم. فکر می‌کنیم این دیدارها برای تبادل افکار ضروری است.
مدت طولانی رابطه رسمی بین ایران و عراق نبود. البته با دیدار مهاجرین و مجاهدین عراق برخوردار بودیم و با افکار نیروهای مجاهد عراق آشنا هستیم. از روز اول پیروزی انقلاب اسلامی در ایران علاقه خاصی نسبت به عراق داشتیم. همانطور که برادران ما اشاره کردند، تاریخ ایران و عراق با هم معنا می‌دهد. همیشه به حوزه نجف وابسته بودیم که همیشه با ایران ارتباط داشت. همه مردم ایران به خاطر مردم خوب و عتبات عالیات به عراق عشق می‌ورزند.
یکی از آرزوهای مهم ما این است که هر وقت خواستیم به زیارت عتبات عراق بیاییم. استادان گذشته ما کسانی بودند که اکثر آنها در عراق تحصیل کرده بودند. امیدواریم در آینده ارتباطات گذشته برقرار و نقاط ضعف ارتباطات برطرف شود.
سقوط صدام و حزب بعث حادثه مبارکی برای مردم عراق است. به هرحال با وجود بعثی‌ها مسلمانان عراق نمی‌توانستند در آنجا راحت زندگی کنند. گرچه آمریکا این کار را کرد، ولی اراده خداوند چنین چیزی را می‌خواست.
اگر آمریکا با حُسن نیت این کار را کرده بود، شما گرفتار مشکلات فعلی نبودید. چون با هدف شیطانی شروع کرد، عملیات شیطانی ادامه دارد. تردیدی نداریم که به فکر این بودند که با اسقاط صدام، صدام دیگری را با قیافه و سخنان دیگر بر سر کار بیاورند. الان این فکر را تبلیغ می‌کنند. می‌دانند نمی‌توانند برای همیشه عراق را اداره کنند. باید به عراقی‌ها بدهند.
تحقیقاً دنبال این هستند که حکومتی در عراق باشد که مجری اوامر آمریکا باشد. به همین دلیل فکر می‌کنم مهمترین کار مردم عراق جلوگیری از رسیدن آمریکا به اهداف است. نکته دیگر این است که مردم خودشان بر امور مسلط باشند که آمریکا یقیناً نمی‌خواهد. هرچند شعار دمکراسی می‌دهند، ولی تاریخ آنها نشان می‌دهد که دروغ می‌گویند.
فکر می‌کنم مردم عراق، به خصوص شیعیان تا به حال خوب عمل کردند. باید همه همت شما این باشد که در انتخاباتی که در پیش دارید، سهم خود را پیدا کنید. بالاخره این چند ماه به هر صورت می‌گذرد. این چند ماه برای تاریخ عراق مدت طولانی نیست. اگر نتیجه این باشد که سهمی که شیعیان در جمعیت عراق دارند، در مدیریت جامعه داشته باشند - خرف من این معنا را می‌رساند که همه مردم عراق به سهم خود برسند – بالاخره در نظام دموکراسی اکثریت سهم بیشتری دارد و شیعه غیری از این نمی‌خواهد. تردید نکنید که آمریکا این را نمی‌خواهد.
مطالبی که شیخ خلیفه بیان کردند، بدون استثناء حق است. مطمئن باشید که مسایل عراق برای ایرانیان در اولویت اول است و روی آن تأکید می‌کنیم. البته مایل نیستیم که گفته شود ایران درامور داخلی عراق دخالت می‌کند. لذا اگر بخواهیم کمک کنیم، باید با محافظه‌کاری باشد تا این اتهام را به ما و شما نزنند. ولی هر جا و به هر نحوی که لازم باشد در صحنه باشیم تا حق شما در عراق ضایع نشود، دریغ نخواهیم کرد.
الان می‌بینید که بعضی از مسؤولان عراق حرف‏هایی را می‌زنند که آمریکایی‌ها می‌خواهند که ایران در عراق دخالت می‌کند. نمی‌توانند دلیلی برای ادعاهای خود بیاورند. کمتر از دیگر همسایگان عراق دخالت می‌کنیم. حداکثر این است که اگر اجازه دهند مردم ما به عنوان زیارت به عراق می‌آیند و در بین مردم شما خواهند بود و این آرزوی هر دو ملت ایران و عراق است.
دلایل زیادی دارم که آمریکایی‌ها درصدد ایجاد اختلاف بین مسلمانان هستند تا حضور خود را توجیه کنند. می‌خواهد به دنیا بگوید عراقی‌ها به حضور آمریکا نیاز دارند و به اندازه کافی رشید نیستند که کشورشان را اداره کنند. شما باید بر عکس این را ثابت کنید. اولاً حدالامکان سعی کنید نزاع داخلی بین شما، بخصوص بین شیعیان نباشد و اتحاد شما خلل‌ناپذیر باشد.
مسئله دیگر این است که تجربه ما می‌گوید چیزی جز اسلام وعقاید دینی باعث تداوم اتحاد مردم نیست. شما هم باید مردم عراق را براساس عقاید دینی متمرکز کنید. اگر این محور را نگه دارید، محورهای دیگر به کمک شما می‌آید. ولی اگر این محور نباشد، محورهای دیگر باعث تنازع و تضاد جامعه می‌شود. روحانیت، مراجع، مساجد و حسینیه‌ها کانونهای خوبی برای هماهنگی امور مردم است.
تلاش کنید که نیروهای علمی، دانشگاهی، فرهنگی و روشنفکران با شما همراه شوند. الان یکی از توطئه‌های دشمنان این است که در دنیای اسلام بین روحانیت و روشنفکران فاصله اندازند. سعی می‌کنند نیروهای لائیک و سکولار را بین ما ترویج و بزرگ کنند.
مسئله خانمها برای حفظ وحدت بسیار مهم است. اگر به حقوق و شخصیت زنان نگاه عادلانه‌ای در جامعه نباشد، نقطه ضعف و نفوذ اجانب خواهد بود. اسلام این چیزها را تأمین کرد. شاید تعصباتی در بین بعضی از افراد باشد که نتوانند تحمل کنند.
ان‌شاءالله اگر کشور شما تحت اداره شما درآمد، خواهید دید که از تجربه سازندگی خود در کشور شما استفاده می‌کنیم. الان آمریکا اجازه نمی‌دهد و شرایط هم ایجاب نمی‌کند. حتی دولت شما نمی‌خواهد. ولی با مردم عراق جدا نیستیم. روزی که احساس کنیم می‌توانیم با مردم عراق در عمران و آبادی شریک باشیم، در خدمت شما هستیم.
امیدوارم سفر شما پر خیر و برکت باشد و با خیر و برکت برگردید. خواهش می‌کنیم ما را در عتبات عالیات دعا کنید.
و السّلام علیکم و رحمه‌الله