سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از استادان دانشگاههای عراق

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از استادان دانشگاههای عراق

  • ساختمان قدس
  • دوشنبه ۷ دی ۱۳۸۳

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدالله واسلام علی رسول الله و آله
خیلی خوش آمدید. ان‎شاءالله از جلسه شما استفاده کنیم. زیارت همه مردم عراق، به خصوص شما دانشمندان و علما برای ما شیرین است. می‎توانم در ذهن خود تصوّر کنم که اکنون حال مردم عراق چگونه است. از جهنم دیکتاتوری بعث نجات پیدا کردید، ولی گرفتار ناامنی و شرایط بد دیگری شدید. البته طبیعی است که این تحولات مهم چنین حوادثی را داشته باشد. اگر کشور خود را با انقلاب نجات می‎دادید، هرچند ارزش دیگری داشت، ولی تلفات آن زیاد بود. چون قساوت صدام علیه مردم زیاد بود و حرکت‎های آزادی‎خواهانه را تحمل نمی‎کردند.
ما هم برای نجات مردم عراق هزینه‎های زیادی پرداختیم، ولی موفق نبودیم. شاید توانسته باشیم پایگاه‎های آن‎ها را ضعیف کنیم، ولی به نتیجه نرسیدیم. البته مهلت خداوند به دیکتاتوری‎ها و ظلم محدود است. به قول قرآن این استدراج است که انسان‎های ظالم را به تدریج گرفتار نتیجه اعمال خودشان می‎کند. هیچ حُسن ظنی به کارهای آمریکایی‌ها نداریم و فکر نمی‎کنیم برای نجات شما آمده باشند.
تحقیقاً برای اهداف خود آمدند و ادعای آزادی می‎کنند. ولی می‎توانید با تدبیر از شرایط استفاده و کشور را علی‎رغم اهداف آمریکا درست کنید. خیلی بعید است که آمریکا بتواند برای مدت طولانی بر حاکمیت خود در عراق ادامه دهد. با هوشیاری می‎توانید وارد کارهای سرنوشت‎ساز شوید.
بهترین کار انتخابات آتی عراق است. از دور که نگاه می‎کنیم، به نظر می‎رسد که بخش اعظم مردم عراق مدبرانه حرکت می‎کنند و به سوی انتخابات درست می‎روند. شاید افرادی باشند که ترجیح دهند به شکل دیگری کار کنند. اما راه شما به نتیجه نزدیک‎تر است.
می‎دانیم در عراق افرادی هستند که نمی‎خواهند وضع گذشته عوض شود و به فکر این هستند که جریانی مثل بعث سرنوشت مردم را در دست بگیرد. یعنی می‎خواهند تاریخ حاکمیت اقلیت تداوم داشته باشد. خیلی از ترورها، آدم‎کشی‎ها و جنایت‎ها در راستای این هدف است. از طرفی نمی‎توانیم این‎گونه احتمال ندهیم که ایادی آمریکا و اسرائیل می‎خواهند جنگ داخلی راه بیندازند و مانع وحدت مردم عراق ‎شوند. یا خودشان عمل می‎کنند یا در جاهایی نفوذ می‎کنند که این کارها انجام شود. حداقل باید بگوییم خوشحالند که بذر اختلاف را در جامعه عراق بکارند.
به هر حال باید خیلی هوشیار باشید و به خوبی از این مرحله سخت عبور کنید. فکر می‎کنم سرنوشت عراق با سرنوشت آینده منطقه ما و شاید جهان اسلام گره خورده است. امتحان سخت و تاریخی پیش‎رو دارید که اگر خوب عمل کنید، تأثیر جدی در منطقه و جهان اسلام می‎گذارید. البته این امتحان‎ها مستلزم فداکاری و گذشت است. هیچ‎وقت حوادث مهم بدون سرمایه‎گذاری انسان‎ها محقق نمی‎شوند.
خودمان در ایران یک نمونه هستیم. خیلی از امتحانات ما سخت بود. قبل از انقلاب خسارت‎های زیادی دیدیم و مشکلات زیادی را تحمل کردیم. بعد از پیروزی انقلاب دچار شورش‎ها و ترورهای بسیار شرارت‎آمیز بودیم که معمولاً حزب بعث، پشت این شرارت‎ها بود. در فتنه‎های کردستان،‌خوزستان و ترورها دست بعثی‎ها را می‎دیدیم. بسیاری از تروریست‎ها به عراق آمدند که هنوز هم هستند، جنگ را هم می‎دانید که چقدر برای دو ملت خسارت درست کرد و چقدر شهید دادیم. ولی به هر حال از مشکلات عبور کردیم و هنوز هم با مشکلات زیادی دست و پنجه‎نرم می‎کنیم. هرجا صبر کردیم، ‌نصرت خدا را دیدیم. این وعده خدا در قرآن است. آن شرایط را نداریم که فرشتگان بر ما نازل شوند، امّا رحمت خدا جای فرشتگان را می‎گیرد.
شما در حالی هستید که نیاز به رحمت خداوند دارید. سعی کنید رابطه شما با خدا قوی باشد. مطمئن باشید که غیر از سعادت مردم عراق چیزی از شما نمی‎خواهیم. فکر می‎کنم راه درست برای شما این است که هدف‎گیری کنید تا عراق واحد و مستقلی داشته باشید. طبعاً باید شیعیان، اهل سنت، اکراد و ترکمن‎ها احساس کنند که سهم خود را در عراق دارند. بالاخره باید به نسبت آرای مردم سهم مدیریت و اداره امور کشور تقسیم شود. اگر چنین اعتدالی در کشور شما باشد، وضع درستی پیش می‎آید و پایدار می‎ماند. شاید شرایطی در عراق باشد که نیاز به حضور آمریکایی‎ها داشته باشید. شما باید وضعی داشته باشید که مردم بفهمند نیازی به بیگانگان ندارید که در کشور شما بمانند.
شما دانشگاهی‎ها در کنار علمای دینی و حوزه‎های علمیه مسؤولیت سنگینی دارید. ایران و عراق مسلمان می‎توانند طبیعی‎ترین همکار و همسایه باشند. اگر ایران و عراق مجموعه متحدی در منطقه باشند، می‎توانند لنگر ثبات منطقه باشند. می‎توانند دست‌های مرموز در منطقه را شناسایی و قطع کنند.
مطمئناً اسرائیل، آمریکا و دوستانشان نمی‎خواهند ایران و عراق باهم باشند. به همین خاطر جنگ هشت ساله از طرف صدام شروع شد. دشمنان الان شخصیت‎های مؤثر عراق را هدف قرار می‎دهند. سوءقصد امروز به عبدالعزیز حکیم نمونه این تلاش است. هرچند به خیر گذشت، ولی 14 نفر شهید و 50 نفر مجروح شدند. ماشین بمب‎گذاری شده قبل از رسیدن به دفتر ایشان منفجر شد. گفتند حدود 60 ماشین منفجر شد. قبلاً هم دیدید که با برادر ایشان چگونه برخورد کردند. هر روز خبر شهادت و ترور استادان دانشگاه و علما را می‎شنویم. این‎ها کارهای متفرقه نیست. برنامه‎ریزی شده است.
اما همکاری دانشگاه‎های ایران و عراق باید همه‎جانبه باشد. انشاءالله بعد از انتخابات و آرامش نسبی در عراق می‎توان این کار را با برنامه آغاز کرد. به هر حال به شما برادران و خواهران خوش‎آمد می‎گویم و از اظهارات سه استاد گرانقدر شما صمیمانه تشکر می‎کنم. امیدوارم به زودی در عراق شما را زیارت کنیم.
والسلام‎علکیم و رحمه‎الله و برکاته