سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار با شیعیان مدینه

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار با شیعیان مدینه

  • مسجد شیعیان مدینه
  • پنجشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۴

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و السّلام علی رسول الله و آله
    از این توفیقی که خداوند امشب به من داد تا در بین شما عزیزان شیعیان مدینه در محضر آیت‌الله عمری باشم، خدا را شکر می‌کنم. از آرزوهای دیرین من است که روزی در مدینه در جمع پیروان اهل بیت باشم. من پنجاه سال پیش سفری به اینجا داشتم، گاهی می‌توانستیم افرادی از شیعه را در باغ صفا ببینیم که از دیدن آنها لذت می‌بردیم. در سفر هشت سال پیش به خاطر توجهی که ولیعهد آن زمان، امیرعبدالله به شیعیان کرده بود، وضع را بهتر دیدم. در آن سفر هم برای ملاقات با جناب آقای عمری به این حسینیه آمدم. ولی در آن زمان هنوز آثاری از تقیه و نگرانی در اینجا دیده می‌شد.
آن‌موقع هم مایل بودیم که جمعی از شیعیان اینجا باشند، ولی نشد. آیت الله عمری را هم در فضای باغ در کنار ماشین هنگام ترک حسینیه دیدیم. مذاکرات خیلی کوتاه در حد احوالپرسی با هم داشتیم. در آن سفر به منطقه شرقیه رفتم و در آنجا خیلی روشن بود که شیعیان احساس آرامش می‌کنند.
در این سفر وجود همین اجتماع شما و برنامه‌های جشن شما، برنامه‌های دعای کمیل شما و حضور ما به همراه مأموران دولت سعودی نشان از بهتر شدن وضع همزیستی شیعیان و اهل سنت است. امیدوارم که این پدیده مبارک روز به روز تقویت شود و اصلاً احساس دوگانگی بین شما شیعیان و برادران و خواهران اهل سنت وجود نداشته باشد. در مذاکراتی که با ملک عبدالله داشتیم، احساس کردم، ایشان هم چنین آرزویی دارند.
ایشان برنامه دارند تا روند همزیستی مسالمت‌آمیز را در سراسر کشور سعودی اجرا کنند. از اظهاراتی که برادرمان جناب آقای حاج کاظم عمری کردند، این‌گونه می‌فهمم که به شرایطی که الان دارید، راضی و برای آینده بهتر امیدوار هستید. فکر می‌کنم مصلحت عمومی جهان اسلام ایجاب می‌کند که همه ما مواظب باشیم تا با کارهای افراطی و غیرمعقول چیزی از کینه، اختلاف و نزاع بین همه فرق اسلامی نباشد.
اوضاع عراق، فلسطین، لبنان، افغانستان و خیلی جاهای دیگر را می‌بینیم و خیلی روشن است که امروز وحدت دنیای اسلام برای ما یک ضرورت و موضوع بسیار پراهمیتی است. امیدواریم که این هوشیاری در همه نیروهای مسلمان حتی تندروها هم پیدا شود و همه احساس مسئولیت اسلامی داشته باشیم. خوشبختانه در سایه مدیریت خوب آیت الله عمری شیعیان از مرکز ارزشمند معنوی در مدینه برخوردارند.
زائران فراوان ایرانی که با شما حقیقتاً و قلباً یکی هستند، همیشه در طول سال در مدینه حضور دارند. خوشبختانه امروز با دستور ملک عبدالله و مدیریت امیر مدینه به خانمها اجازه داده شد که در کنار قبرستان بقیع پشت نرده‌ها زیارت کنند.
به مأموران آمران به معروف هم توصیه شد که در برخورد با زوّار ملایمت، ملاطفت و مهربانی را در نظر داشته باشند. مسأله بسیار مهم این است که نظام کشور شما مطمئن شود و احساس کند که شعور ملی و دینی هماهنگ بین همه ابناء ملت و مملکت در جهت منافع اسلام و کشور شماست.
از شما خواهش می‌کنم که برنامه مسافرت به ایران را داشته باشید و بیایید و از نزدیک با برادران و خواهران، عاشقان اهل بیت که مثل شما هستند، بیشتر رابطه داشته باشید. در آخر دعانا الحمدلله رب العالمین.