سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار با قاریان قرآن

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار با قاریان قرآن

  • ساختمان قدس
  • دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۵

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و السّلام علی رسول الله و آله
بسیار خوش آمدید. دفتر و محل کار ما را مزّین کردید و صفا دادید. برنامه‌های روح نوازی را اجرا کردید که متنوع، جامع و بسیار مطلوب بود. خوشبختانه امروز شبکه قرآن جایش را در بین مردمی که عاشق قرآن هستند، باز کرده است و صدا و سیما نقش زیادی برای قرآنی کردن مردم ایفاد می‌کند. به هرشکلی از محتوا گرفته تا قرائت و آداب و رسوم و عبادت روی قرآن کار می‌شود. خداوند به ما این لیاقت را بدهد که از این سفره گسترده الهی بهره‌گیری کنیم.
در بین نعمت‌های خداوند به ما انسانها که خیلی زیاد است، «وان تعدوا نعمت‌الله لاتحصواها» قرآن جایگاه بسیار والا و ویژه‌ای دارد و برای همه بشریت مهمترین هدیه آسمانی است که از زمان حضرت آدم تا قیامت بر بشر نازل شده است. اگر کسانی استفاده نمی‌کنند، نقص در خودشان است.
قرآن می‌فرماید: «قرآن بی‌تردید است.» «لاریب فیه هدی للمتقین» معلوم است که منظور از متّقین کسانی نیست که به تفسیر ما متّقی هستند. متّقین در اینجا یعنی کسانی که تقوای فهم و ادراک دارند. عده‌ای متعصب، چشم و گوش خود را می‌بندند و روی تعصبات خود می‌ایستند. انسانهای آزاد پنجره وجودشان را باز می‌گذارند و خوب و خوبترها را انتخاب می‌کنند. این تقوا برای مطالعه، تحقیق و فهم ماست که آزادمنشانه به واقعیاتی که در اطراف ماست، نگاه و انتخاب کنیم و راه درست را برویم.
همه چیز در قرآن هست و انصافاً چیزی را برای هدایت انسانها کم نگذاشته است. جامعه اسلامی هر مقدار به قرآن نزدیکتر شود، سعادت را به خودش نزدیکتر می‌بیند. در زمان پیامبر(ص) مشکل کفار و سرمایه اسلام همین قرآن بود.
نقش حضرت موسی و دم حضرت مسیح را در پخش معارف الهی و جذب انسانها به اسلام ایفا می‌کرد و حقیقتاً معجزه جاویدان است. 1400 سال گذشته و به جای اینکه این کتاب کهنه و قدیمی شود، نوتر شده است. این یک شعار نیست که عرض می‌کنم. من این را با همه وجودم لمس می‌کنم. حدود 50 سال است که وقتی قرآن می‌خوانم، با دید تفسیری و فهم محتوایی می‌خوانم. آدم یک کتاب را یک بار، دوبار یا سه بار می‌خواند و برای دفعات بعدی آن کتاب جاذبه‌ای ندارد. چون بلد است. اما قرآن واقعاً این‌گونه نیست. بعد از 50 سال طراوت و تازگی که از قرائت و محتوای قرآن می‌فهمم، بیشتر می‌شود.
نمونه خیلی روشن آن برای همه، سوره حمد است که روزانه بارها می‌خوانیم و کسانی هم با توجه به معنا می‌خوانند. واقعاً کسی را ندیدم که احساس تکرار، کهنگی و ملالت ذهنی کند. این ویژگی را که خداوند در قرآن قرار داده، این معجزه خالده را سرمایه بزرگ کرده است. من از شما قرّاء و کسانی که به هر شکلی با قرآن سر و کار دارید و خدمت می‌کنید، صمیمانه و خاضعانه به عنوان یک مسلمان قدردانی می‌کنم. خوشحال باشید و خدا را شکر کنید. این نعمت، توفیق کمی نیست. توفیق بزرگی است.
هرچه جامعه ما قرآنی‌تر شود، ابهت اسلام بالا می‌رود و هرچه از قرآن فاصله بگیریم، ذلت و حقارت سراغ ما می‌آید. همه این مطالب محتوای مضامین قرآن است و استنباط نمی‌کنم. ابهتی که امروز مسلمانان دارند، به خاطر توجه بیشتر به قرآن است. در مقابل بقیه ادیان و مکاتب، شخصیت بزرگی از قرآن است.
حوادثی را که در چندماه گذشته اتفاق افتاده، ببینید. کاریکاتوریستی به پیامبر(ص) اهانت کرد و همه دنیای اسلام تکان خورد. این کار خیلی عظمت دارد. در گذشته چنین سابقه‌ای نداشتیم. پاپ کلمه‌ای از امپراطوری نقل کرد و آنچنان تحت فشار قرار گرفت که مکرراً خواست حرف خود را اصلاح کند. عذرخواهی لفظی نکرد، اما بارها عذرخواهی واقعی کرد. در اسپانیا از صدها سال پیش به صورت سنتی در روستاها زوال حکومت اسلامی و آمدن حکومت مسیحی را که برایشان مهم بود، جشن می‌گرفتند. گاهی در این جشنها برحسب معمول اهانت می‌شد و امسال جرأت نکردند. در خیلی از جاها جشن خود را لغو کردند و درجاهایی که انجام دادند، سر و صدایی در نیاوردند.
این نتیجه قرآن شدن جامعه و توجه به قرآن است. این مجموعه کارهایی است که انسانها و جریانها تلاش کردند و مهمترینش حکومت اسلامی است که بحمدلله با محوریت مکتب اهل بیت (ع) و قرآن در ایران شکل گرفته است.
بنده از همه خدمتگزاران این راه در صدا و سیما و سایر جاها خاضعانه تشکر می‌کنم و از زحمتی که کشیدید و به اینجا آمدید، متشکرم. امیدوارم در این ایام که تازه از لیالی قدر بیرون می‌آییم، خاصیت قدر بودن رمضان، قرآن و شبهای قدر، جامعه ما را رو به پیش ببرد و به همه مخاطبان، مستمعان و بینندگان این برنامه سلام خاضعانه عرض می‌کنم.
والسّلام علیکم و رحمه الله