سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار اقوام مختلف ایرانی

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار اقوام مختلف ایرانی

  • ساختمان قدس
  • شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۴

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله والسلام علی رسول الله و آله
بسیار خوش آمدید. ترکیبی از مناطق جغرافیایی و اقوام خوب ایران در بین شما هستند که بنده صمیمانه نسبت به شما علاقه و عاطفه اسلامی، ایرانی و انسانی دارم.
در یک جمله باید عرض کنم که امنیت، سعادت و پایداری ایران از طریق همدلی بخش‌های مختلف جغرافیایی و انسانی ما می‌گذرد. جامعه‌ای که تعدّد قومیّت دارد، اگر در آن عدالت نباشد و قومیت‌ها احساس بی‌عدالتی کنند، می‌توانند مشکلات جدّی را به دنبال داشته باشند، به خصوص در این شرایط که دشمنان ما می‌خواهند راه نفوذ پیدا کنند که شاید مهم‌ترین پنجره‌ی نفوذ دشمن اختلافات، نارضایتی‌ها و بی‌تفاوتی‌های جامعه باشد.
فکر می‌کنم هم براساس قانون اساسی و هم براساس منطق عدل و مصلحت و هم براساس عدالت اسلامی که شاید مهم‌ترین تکیه‌گاه ماست، موظف هستیم رضایت شما را جلب کنیم و مانع شویم که حقوق شهروندی شما ضایع شود. در گذشته هم نظام اسلامی هیچ‌وقت در این صدد نبود و مایل نیست که به تضییع حقوق دیگران کمک کند. ممکن است در عمل اتفاقاتی افتاده باشد، ولی تحقیقاً این خواست نظام و انقلاب نبوده و الآن شرایط جدیدی است. خیلی روشن است که الآن با سال‌های قبل تفاوت پیدا کرده، آگاهی‌ها و ارتباطات خبری مردم خیلی بیشتر شده و همه چیز برای مردم مکشوف است. هیچ‌کس در داخل نمی‌تواند چیزی را سانسور کند تا به گوش مردم نرسد. اگر ما اطلاع ندهیم، دیگران اطلاع می‌دهند و از طریق انواع‌رسانه‌ها، این‌اطلاعات به صورت تغییریافته، جهت‌دار و دشمن‌پسند به‌داخل‌کشور می‌آید.
لذا باید سعی کنیم که آگاهی‌های مردم را به عنوان سرمایه تلقی کنیم. اگر مردم با همین سطح اطلاعاتی که دارند، وقتی به مسایل برخورد می‌کنند، حق و عدالت را ببینند، خوب است و اگر پایمال شدن حقوق را ببینید، خطرناک است. اگر عدالت ببینند و تضییع حقوق نبینند، بین مردم همدلی ایجاد می‌شود و استقرار نظام تقویت می‌شود.
بنابراین منطقاً، عقلاً و شرعاً، هرکس در آینده رئیس جمهور باشد، باید این کارها را بکند و اگر بنده هم باشم، باید این ملاحظات را داشته باشم. الآن توازن منطقه‌ای یکی از مصوبات مجمع تشخیص مصلحت است که به امضای رهبری رسیده است. اگر بخشی از نقاط کشور از حقوق حقه خود عقب افتاده، باید امکانات به گونه‌ای توزیع شود که جبران عقب‌افتادگی شود. البته یک‌سری تفاوت‌های طبیعی در کشور هست و مناطقی به طور ذاتی غنی و برخوردار هستند و مناطقی هم از لحاظ منابع طبیعی و شرایـط زیـست، وضـع خوبی ندارند، طبعاً باید به آنجایی که فقر طبیعی دارند، توجه بیشتری شود تا زندگی آنها از سطح عقب‌افتادگی به اعتدال برگردد. این هم باید برای مردم واضح گفته شود.
در دوره‌ی مسؤولیت اجرایی گذشته، سازمانی به نام دفتر مناطق محروم تأسیس کردیم که در این مدت خیلی کار کرده است. مناطق محروم شناخته شده، ارزیابی شدند و هرسال بودجه‌اضافی‌گرفتند، طرحهای ممکن اجرا شد و هنوز هم ادامه دارد تا به نقطه درست برسیم.
از لحاظ اقوام باید صریحاً تشکر کنیم که در این دوره‌ی 26 ساله پیروزی انقلاب هیچ‌وقت مزاحمت جدی از اقوام نداشتیم. اوایل در کردستان مشکلاتی بود که ریشه در گذشته داشت. بعداً کردستان آنچنان با بقیه نقاط کشور هماهنگ شد که من در آخرین سفری که به کردستان رفتم و محبت مردم را دیدم، گفتم من اگر به قم و رفسنجان می‌رفتم، عواطف مردم بهتر از این بروز نمی‌کرد. ما هم بعد از دوره‌ی ناامنی‌ها، طرح‌های اساسی و زیربنایی را به آنجا بردیم.
در دوره‌ی مسؤولیت من سرمایه‌گذاری در مناطق مرزی به نسبت مناطق داخلی کشور کمتر نبود و مقداری از عقب‌ماندگی‌ها جبران شد و در دولت جناب آقای خاتمی هم ادامه پیدا کرد، ولی هنوز باید به این مناطق بیشتر برسیم.
آنچه که امروز برای ما مهم است، شرکت وسیع مردم در انتخابات است که مقیاس هوشیاری و وفاداری مردم به نظام است. عدم شرکت یا به معنای بی‌تفاوتی و یا به معنای مخالفت است که هر دو اینها بد هستند. اگر مخالفت باشد، خیلی بد است و اگر بی‌تفاوتی باشد، باز معنای خوبی ندارد.
امیدوارم انتخابات در جمعه آینده با حضور پرشور و انبوه مردم انجام شود و هرچه که از صندوق‌های رأی بیرون بیاید، قبول داریم و امیدواریم که به خیر و سعادت مردم، ایران و انقلاب اسلامی تمام شود.
شما را به خدا می‌سپارم و برای توفیق شما و اقوام مناطق شما دعا می‌کنم و امیدوارم فرصتی پیدا شود تا در مناطق شما، مردم را به خوبی زیارت کنم.
والسّلام علیکم و رحمه الله