سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از مسئولین احزاب مختلف

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از مسئولین احزاب مختلف

  • ساختمان قدس
  • پنجشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۴

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و السلام علی رسول الله و آله
استماع گوشه‌ای از زحمات شما برای مسأله مهم ملی و اسلامی، بنده را خاضع‌تر کرد و متوجه شدم انسانها، شخصیتها و کسانی که دلشان برای مملکت و انقلاب می‌سوزد، خاموش نیستند و در خانه ننشسته‌اند و کار می‌کنند. حقیقتاً در یک برهه بسیار سرنوشت‌سازی هستیم که طلب می‌کند همه تلاشمان را برای عبور مناسب از این برهه و ساخت آینده مناسب و شایسته ایران اسلامی به عمل آوریم.
برداشت من از مجموعه حوادث انتخاباتی از چند ماه پیش تا امروز که در ملاقاتها، اجتماعات، رسانه‌ها و ابراز نظرها دیدم، این است که خوشبختانه کشور ما با عبور از مرحله احساسی و عاطفی انقلاب، وارد یک دوره عقلانی و خردمندی شده است و این مخصوص شخصیتهای مجربی مثل شما نیست و عمومیت پیدا کرده است.
می‌بینید که همه نامزدهای انتخابات از شعارهایی از نوع افراطی چپ و راست به واقعیت‌گرایی تمایل پیدا کرده‌اند. چیزی که حکم کیمیا داشته است. امروز می‌توانیم بفهمیم که منطق اعتدال، واقع‌بینی، واقع‌گرایی وعقلانیت برجامعه غالب شده است. شما که پیشتاز این صحنه بودید، ولی من این روزها با نوجوانان و رأی اولی‌ها ملاقات دارم که حرفشان را می‌زنند، آنها هم به طرف عقلانیت رفتند. به آنها می‌گویم شما حرفهایی را می‌زنید که ما بعد از چهل، پنجاه سال تجربه به آن رسیدیم و این فضای مبارکی است.
ما چه باشیم و چه نباشیم و هرکس مسئول کشور باشد، چاره‌ای ندارد و باید در این فضا کار کند. این فضا در ابعاد مختلف عقلانی است. الان در مسایل اقتصادی شعار دولتی کردن، کاربرد ندارد که میراث ادبیات مارکسیست‌ها بود. ادبیات مارکسیستی در سی،چهل سال گذشته تمام دنیا را قبضه کرده بود. شعار محافظه‌کاری اقتصادی هم چنان رنگی ندارد، بلکه عقلانیت حاکم است.
مسأله طبقات نیازمند مورد توجه است و آزادی فضای فعالیتها و توجه به اینکه به اقشار مردم تجاوز نشود و حقوق آنها ضایع نگردد، جدّی شده است. در مسایل اجتماعی، سختیگریهای خفه‌کننده و تحمیل سلیقه‌های دگم و تحجر کاربرد ندارد. بی‌بند و باریهایی که برای جامعه سم است و می‌تواند خانواده‌ها را به تلاطم اندازد و خطرات جدی ایجاد کند، کم شده است. در مسائل خارجی هم، حماسه‌سازیهای انقلابی که طبیعت انقلاب بود و با همان حماسه‌ها مردم در صحنه بودند و دفاع می‌کردند و پیروز شدند، شکل منطقی پیدا کرد و شعارهای تند  و تیز ودعوایی و تنش‌زا، خریداری ندارد. در عین حال حالت تسلیم و قبول زورگویی خارجی‌ها هم به هیچ نحوی مورد قبول نیست.
مسأله هسته‌ای را می‌بینید که نمادی از تفکر سیاسی ایرانیان است. اکثریت قاطع مردم از ما می‌خواهند مقاوم باشیم و تسلیم زورگویی غربی‌ها در این مسأله نشویم. در عین‌حال می‌خواهند با تدبیر عمل کنیم که از این مسیر کشور را دچار مشکلات نکنیم.
همه اینها نوید جامعه معتدل و بالنده‌ای را می‌دهد. شاید دلیل عمده‌اش این باشد که در این مدت راه درستی انتخاب کردیم و به طرف باسواد شدن جامعه رفتیم و امروز نزدیک 5/2 میلیون نفر دانشجو و چند برابر آن هم فارغ‌التحصیل داریم که در دانشگاهها هستند و یا رابطه دارند.
خانمها تدریجاً قشر باسواد، دانشمند، متفکر و محققی را تشکیل می‌دهند که به وسعت همه کشور است. چنین جامعه‌ای نمی‌تواند افراطی باشد و عقب‌گرد کند. لطافت و عقلانیت اجتماعی را بکار می‌گیرد. ما هم اگر نباشیم، جامعه راه خودش را می‌رود و هرکس که رئیس‌جمهور شود، نمی‌تواند جامعه را ندیده بگیرد. باید با این جامعه کار کند. الان نوبت ماست. اگر انشاءلله ما و شما مسئول اداره کشور شدیم، باید از این فرصت استفاده کنیم و ایران را به جایی که حق ایران و ملت ایران است و شایسته آن هستیم، برسانیم.
ایران حقیقتاً عظیم و عمیق است. از لحاظ فرهنگی ژنهای تمدنهای چندهزار ساله برای نسل موجود به ارث رسیده است. از مکتب اسلام، بخش اهل بیت(ع) که اساسی‌ترین و اصلی‌ترین پیامهای آسمانی را در خودش دارد، در ایران عمیق است. انحرافاتی که در ادیان گذشته پیش آمده، اصلاح شده و پیرایه‌هایی که در تاریخ به شیعه و اسلام بسته شده، بتدریح در حال ریزش است و انشاءالله اسلام ناب همراه با فرهنگ عمیق ملی ایرانی در کنار خاک زرخیر که هرگوشه‌ای از آن ثروتی عظیم است و موقعیت جغرافیایی که منحصر ایران است، برای همه الگو می‌شود.
چنین کشوری با چنین مردم، مکتب و شرایطی داریم. به نظر می‌رسد وقت آن است که از زیر بناهایی که در این دو دوره کار شده، بهره‌برداری کنیم. البته نیاز به همکاری ماست. حس می‌کنم با توجه به حرفهای اعتدالی که درچند هفته گذشته مطرح شده، دنیا نسبت به ایران چهره مناسبتری نشان می‌دهد. آنها امیدوارند که فضای همکاری در کشور بوجود بیاید و حتماً ارواح شهدای ما با مشاهده اینکه شهادت، ایثار و جهاد آنها به ثمر نشسته و می‌توانند در فضای جامعه شاهد ایران مستقل، آزاد، آباد و روبه پیش و معتبر در صحنه جهانی باشند، ما را دعا می‌کنند. مایل بودم گزارش بقیه بخشها را می‌شنیدم. انشاءالله در فرصت دیگر می‌شنویم. آنچه که در اینجا مطرح شد، خبر از دریای ژرف می‌دهد، امیدواریم با این تلاشها اهداف مقدسی که شما دنبال می‌کنید، حاصل شود. از شما تشکر می‌کنم و شما را به خدای بزرگ می‌سپارم.
والسّلام علیکم و رحمه الله و برکاته