سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار گروههای مختلف مردمی

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار گروههای مختلف مردمی

  • ساختمان قدس
  • چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۴

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و السلام علی رسول الله و آله
خیلی خوش آمدید. از جمع ورزشکاران، هنرمندان، شخصیت‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، کردستان، مازندران، تهران، کرج و ... صمیمانه تشکر می‌کنم. ولی بدانید برای انسان خیلی سخت است که خودش را لایق نداند و ساعتی در بمباران تمجیدهایی باشد که کمتر از آن است.
از حُسن ظن و محبت شما صمیمانه تشکر می‌کنم. با محبتی که ورزشکاران و هنرمندان می‌کنند، انسان تشویق می‌شود که هرچه در توان دارد، برای این مردم خوب بکار بگیرد. البته خداوند فوق همه ماست. به ورزشکاران به دلیل جوانمردی و مردانگی آنها همیشه احترام می‌گذاشتم و می‌دانم که فضای ورزشی انسان‌ساز است.
وقتی که کار بزرگراه شمال را با بُلدوزر شروع کردیم، آرزو داشتیم که کار ظرف چهار تا پنج سال تمام شود، ولی دوره‌ من تمام شد و ماند. اخیراً گویا اعتبارات آن نهایی شد و چین کار را برعهده گرفت. فکر می‌کنم به موقع تمام می‌شود. من پشت آن خواهم ایستاد.
طرح افسانه‌ای و عظیمی برای شمال داشتم که آن هم متأسفانه راکد ماند که برای آن رنج می‌برم. هنوز هیچ کس از حدّ مطالعه جلوتر نیامد و آن کانال سراسری از آستارا تا گنبد است که دو طرف آن بزرگراه و کنار آن قطار سریع‌السیر محلی برای توریسم و گردشگری خواهد بود.
اگر این طرح اجرا شود، این سه استان را برای همیشه بیمه خواهد کرد. چون تمام آب‌های استان در همه فصول باید از این کانال عبور کند. آب همه سدها به این کانال ریخته خواهد شد. هرجا که آب لازم داشته باشند، به اندازه نیاز خواهند گرفت و آب‌های زیادی به سمت شرق خواهد رفت. طبیعت رودخانه هم حفظ می‌شود. از آن به بعد نه زمین‌های شما باتلاق می‌شود و نه بی‌آب خواهید داشت. این چیزی است که برای صدها سال ماندگار خواهد شد. زیباترین بزرگ‌راه توریستی دنیا خواهد شد. حدود هفتصد کیلومتر بزرگ‌راه در دل جنگل که وسط آن کانال آب است و قطار هم در کنار آن هست. وزارت نیرو گفته که دوران مطالعه طرح در حال اتمام است.
طرح دیگری برای مازندران بود که بنا بود طرح ساحل با ساخت یک بزرگراه انجام شود تا کسی به ساحل تعرض نکند و همه ساحل در اختیار عموم قرار گیرد و همه ساخت‌وسازها در پشت بزرگراه باشد.
در دوره من 11 کیلومتر آن در رامسر به مناقصه گذاشته شد. برای شروع کار مذاکراتی انجام شده بود. انشاءالله روزی این بزرگراه ساخته شود. مازندران، گیـلان و گلستان به اندازه ژاپن می‌توانند برای ما موقعیت ایجاد کنند و آبروی ایران باشند. کریدور شمال و جنوب، آنجا را یک مرکز عظیم توریستی خواهد کرد. راه‌آهن قزوین به گیلان و اتوبان آن ساخته خواهد شد. موقعیت فوق‌العاده‌ای در استان‌های شمالی وجود دارد. امیدواریم بعد از دوره‌های رکود بتوانیم در دوره‌ی سازندگی 2 تحولی به این منطقه بدهیم که مال همه ایران است.
در مورد کردستان مهم‌ترین کاری که بنا بود انجام شود و اخیراً مجلس آن را تصویب کرد، راه‌آهن است. مسأله گاز حل شد، امروز مسأله راه‌آهن و پتروشیمی آن اهمیت دارد. همه شما را به خدا می‌سپارم.
من وقتی وارد فضای انتخابات شدم، با خدا معامله کردم. فکر کردم خداوند چنین تکلیفی را به من می‌کند که بتوانم به مردم، انقلاب و کشور کمک کنم. به هر حال به خدا واگذار کردم که در اختیار شما مردم و اراده‌ی خداوند است. هرچه اتفاق بیفتد، از آن استقبال می‌کنم. هیچ چیزی غیر از رضایت خداوند و مردم را در این میدان نمی‌خواهم.
والسّلام علیکم و رحمه‌الله