سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار گروههای ائتلافی خط امام و رهبری قم

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار گروههای ائتلافی خط امام و رهبری قم

  • ساختمان قدس
  • دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۸۳

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله والسلام علی رسول الله و آله
همه شما در زمینه‌های اسلامی و انقلابی تلاش می‌کنید و ما هم شاهد ثمرات فعالیت و کار شما هستیم. انتخابات در دوره آینده بسیار مهم است و در شرایطی هستیم که به شدت به انسجام ملی نیازمند هستیم. اینکه چه شخصی رئیس جمهور باشد، مهم نیست. بالاخره کسی می آید که مردم به او رأی بدهند.
مسأله مهم انسجام ملی است که مردم را در صحنه داشته باشیم و از چالشها عبورکنیم. چون چالشها در شرایط فعلی بسیار خطرناک و سم است. اگر چالشها در سطح نقد باشد و به شکل بیان خیر و شرّ و ارزیابی عملکردها باشد، خوب است، اما در حال حاضر شکل دعوا، کینه توزی، طرد، اتهام و مواردی از این قبیل است که خیلی بد است و موجب ضرر همه می‌باشد. دشمنان ما هم به دنبال همین مسائل هستند و کشور ما هم همیشه در آستانه انتخابات شاهد این‌گونه بداخلاقی‌ها بوده است و حتی بعد از انتخابات هم ادامه پیدا می‌کند.
آنهایی که پیروز می‌شوند، به فکر انتقام هستند و آنهایی که شکست می‌خورند، به گونه ای دیگر به فکر کار شکنی می‌افتند و ما در هر دوحالت ضرر می‌کنیم. در جایی که تابع قانون، دموکراسی و نظم هستند، مسأله‌ای پیش نمی‌آید. اما جاهایی که این‌گونه مسائل را رعایت نکنند، با مشکل مواجه می‌شوند. لذا در بحثهای انتخاباتی باید فرهنگ اسلامی حاکم باشد و انسجام ملی را تقویت نماید. قم می‌تواند نمونه خوبی برای جاهای دیگر کشور باشد و شما هم سعی کنید که این‌گونه باشد.
در مورد ریاست جمهوری مساله اول ما این است که آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند: صندوقها پر از رأی باشد و رئیس جمهور با رأی خوبی انتخاب شود و کشور را اداره نماید. اینکه چه کسی بیاید، دخالتی نمی‌کنند و اخیراً هم در اظهارات خود به حضور مردم تکیه می‌کنند. این حرف وظیفه دیگری را برای همه ما ایجاب می‌کند.
چون رهبری این مساله را بیان کردند، اگر شرکت مردم در انتخابات کم باشد، ضرر بیشتری وارد می‌کند. لذا هر قدر که می‌توانیم، باید زمینه‌های حضور مردم را فراهم و آنها را امیدوار کنیم تا وارد میدان شوند و فعالیت نمایند. باید تلاش شود تا فضای سالم انتخاباتی بوجود بیاید. اگر ما وزنه مردمی را در صحنه داشته باشیم، به خودی خود شرّ دشمنان را کوتاه می‌کنیم، اما اگر دشمنان احساس کنند که پشتیبانی از سوی مردم وجود ندارد، با اهدف خود عمل می‌کنند و به فکر ضربه زدن به انقلاب و کشور می افتند. لذا الان یک وظیفه اسلامی، انقلابی و میهنی است که همه ما کار کنیم و حضور مردم را حفظ نمائیم.
در ضمن، بحثهای انتخابات زود شروع شد و عیبی هم ندارد. چون کم کم ذهن مردم برای حضور در فضای انتخاباتی آماده می شود. برای این مسئولیت باید فرد صالح و با قدرت مدیریت عاقلانه انتخاب شود تا کشور را دچار مشکل نکند و مردم هم به او تمایل پیدا کنند و رأی دهند و با رأی بالا انتخاب شود.
عده‌ای تا بحال نامزد شده‌اند و عده دیگری هم هستند. کسانی‌که مقدمات انتخابات را فراهم می‌کنند، باید از هم اکنون دقت کنند تا به فردی برسیم که قابل قبول باشد و بنده هم کمک می‌کنم.
بنده هنوز تصمیم نگرفتم و نمی‌خواهم بیایم. این تصمیم در جهت راحت طلبی نیست، چون راحت طلبی برای ما مفهوم چندانی ندارد و در سالهای باقی مانده عمر هم باید در جایی کار کنیم و تا انرژی داشته باشیم، کار می‌کنیم. فرقی نمی‌کند که در کجا باشد. لذا علاقمندم که شاهد باشیم کشور و انقلاب روی ریل قرار گرفته است و از درون انقلاب نیروهایی تربیت شدند که می‌توانند کشور را اداره کنند و بخوبی هم از عهده آن بر می‌آیند. ما هم تجربیات خودمان را در اختیار آنها بگذاریم و به آنها کمک کنیم.
بنابراین تا این لحظه تمایل واقعی من این است که نیایم و این احتمال را می دهم که افرادی که می‌آیند، علیرغم صلاحیت فردی، نتوانند مقبولیت مردمی را بدست آورند و رأی خوبی داشته باشند. چون با رأی کم رئیس جمهوری نیرومند برای این دوره سخت نخواهیم داشت. لذا کسانی که موثر هستند، تلاش کنند تا به وحدت نظر برسند و تعداد آنها زیاد نباشد. نباید اهداف اصلی فدای تعدد و کثرت کاندیداها از سوی احزاب و جناحها شود. اگر این‌گونه عمل کنیم، مردم حضور پیدا نمی‌کنند.
به این نکته باید توجه داشته باشیم که با دعوا و درگیری نمی توانیم دیگران را وارد جناح کنیم. بنابراین باید سعی شود که افراد مطرح به نقطه خوبی از تفاهم برسند و بصورت هماهنگ عمل کنند و بنده هم آمادگی خود را حفظ می‌کنم تا اگر به این نتیجه برسم که چاره‌ای جز حضور بنده وجود ندارد، خواهم آمد. نمی‌توانم جواب خدا و مردم و افراد را بدهم. انشاءالله به این نقطه نرسیم. چون شکستی برای ما به حساب خواهد آمد و این‌گونه گمان مـی‌رود که شخص دیگری در کشور نیست که مورد قبول و کارا باشد. بنده فعلاً به عنوان مشاور در خدمت آقایان هستم و همکاری می‌کنم.
○ فکر می کنید که افراد مطرح به اتفاق نظر برسند یا خیر؟
● اگر همگی روی شخص ذی صلاح متحد شوید و هماهنگ عمل کنید، امکان دارد که به شخص مورد اتفاق و اتحاد دست پیدا کنید. اما اگر افراد بخواهند خودخواهی کنند و هر کسی خودش را مطرح نماید، به جواب نمی رسیم. ممکن است برخی فکر کنند که اگر در مرحله اول زیاد باشیم، بهتر است.  در صورتی که مرحله اول تعیین کننده است. چون اگر در مرحله اول تعداد آراء کم باشد، مرحله دوم هر قدر تعداد آراء بالا باشد، ارزش رأی مرحله اول را ندارد. لذا لازم است تلاش نمائیم تا به نتیجه برسیم. بنده در درون جلسات و اتفاقات جهت حل اختلافات نیستم. اگر خوب عمل نکنند، موجب خسارت برای همه خواهد بود.
○ جناب آقای هاشمی، ما در سال 76 خسارت بزرگی را تحمیل کردیم که به اعتقاد و اقتصاد ما لطمه وارد شد. دل شما بیش از هر کس دیگری برای نظام می‌سوزد. شرایط فعلی نگران کننده است، از یک‌طرف شما به گونه‌ای بیان می کنید که مردم نمِی‌دانند حضرتعالی خواهید آمد یا خیر. گروهی دیگر در تلاشند تا به شخص مورد نظر برسند و مردم سرگردان هستند. ما هم دلسوزتر از شما کس دیگری نداریم. چه اشکالی دارد که شورای هماهنگی هم از شما رهنمود بگیرد و نظرات رهبری لحاظ شود و همه به نظر واحدی برسند و ملت هم با خیال راحت در انتخابات شرکت کنند؟ اگر به اتحاد نرسیم، ممکن است.
گروه رقیب با استفاده از شخص ضعیف و بدست آوردن آراء کم به پیروزی برسد که موجب خسران خواهد بود. لذا تفاضای ما این است که به گونه ای تصمیم گیری شود که از دغدغه و نگرانی علاقمندان نظام و مردم بکاهد. شما شخصیت بزرگی هستید و دشمنان زیادی دارید و برخی از دوستان هم غیرمنصفانه قضاوت می‌کنند. این حرکات در مردم هم اثر گذاشته است. اگر جنابعالی وارد شوید و رأی بالائی نداشته باشید، موجب خسارت بزرگی خواهد شد. بنابراین به گونه‌ای عمل شود که هم نظر مقام رهبری تأمین شود و هم مردم تکلیف خودشان را بدانند.
● ما هم به دنبال این مسأله هستیم و تلاش می‌کنیم که یک نفر بیاید. در مورد خودم نمی‌خواهم این اتفاق بیفتد. اما به عنوان یک انقلابی و مسلمان، آمادگی‌ام را حفظ می‌کنم که اگر روزی به بنده نیاز بود، کوتاه نیایم. چون درست نیست که بنده اعلام کنم حتماً نمی‌آیم، در آن صورت نمی‌توانم به هیچ‌کس جواب بدهم. حتّی اگر الان اعلام کنم که حتماً می‌آیم، چندان صحیح نیست، لذا ضمن حفظ موضع، تلاش می‌کنم که آنها به نتیجه واحد برسند. کار دشواری است و بنده از مقام رهبری خواستم که شما دخالت کنید وحکم بدهید که به نتیجه برسند و ایشان فرمودند: باید خودشان با منطق به نتیجه برسند.
○ شما در هر شرایطی باشید، دشمن دارید. اما به هر حال باید به این دو نکته رسیدگی شود: یکی اینکه در جناح اصولگرا این‌گونه بیان می شود که حضرتعالی در زمینه فرهنگی تلاش نکردید و جناح دیگر بعد از دوم خرداد تبلیغ کردند که خانواده شما بسیار ثروتمند هستند. این موضوع در میان توده مردم نیز پخش شده است. لذا برای تنویر افکار عمومی باید بیان شود جوانی که کار نداشته باشد، چگونه می‌تواند فرهنگ را بپذیرد و کار فرهنگی کند. چون در این شرایط او غیر از دزدی و خلاف، به دنبال چیز دیگری نیست و کار فرهنگی درفضایی که کار و اشتغال نباشد، نتیجه معکوس خواهد داشت و بهترین کار فرهنگی، ایجاد اشتغال است.
● عوامل فرهنگ ساز در کشور ما مثل حوزه، تریبونهای نماز جمعه ، صدا و سیما، وزارت ارشاد و ... در اختیار نظام بودند. بنده خودم شخصی فرهنگی هستم و همه سخنرانیها، اقدامات و هزینه‌های من فرهنگی است. در دوره بنده هزاران مسجد بودجه دریافت کردند و تقویت شدند. این موارد بحثهای خاص است و به آسانی نمی‌توان جواب داد. شما بهتر می‌توانید مسأله را بیان کنید. بنده الان روی این چیزها نمی‌خواهم بحث کنم. مسأله این است که نظام در مدیریت خود وابسته به فرد و یا افراد محدود نباشد و دیگران هم وارد میدان شوند، لذا اگر لازم باشد، می‌آیم.
○ حضرتعالی فرمودید که افراد دیگری بیایند و شاید آمدن حضرتعالی موجب حاضر نشدن نیروهای خوب در این صحنه باشد که حرف درستی است. اما همانگونه که خودتان اشاره کردید، این دوره، بسیار خطیر است و در هیچ دوره‌ای چنین شرایطی نداشتیم و نباید ریسک کنیم ومسئولیت اجرایی کشور را بدست کسانی بدهیم که تجربه و اقتدار حضرتعالی را ندارند.
● بنده اگر تشخیص بدهم که فرد مورد انتظار ما و جامعه پیدا نشد، خواهم آمد.
○ جناب آقای هاشمی علیرغم اینکه همگان قبول داریم که قم پایتخت انقلاب است، اما همچنان از محرومیتهای بسیاری رنج می برد و عمران و آبادانی در حد لازم و مطلوب در این استان صورت نگرفته است. برای سال 88 حدود چهل و شش میلیارد تومان بودجه عمرانی برای شهر قم در نظر گرفته شده است. از آنجائیکه قم یک هفتم تهران جمعیت دارد، بودجه تهران چهل برابر قم است. خواهش ما این است که نگاه خاصی به قم داشته باشید تا انشاءالله در چند سال آینده بتوانیم برخی مشکلات را حل نمائیم.
● انشاء الله. خیلی خوش آمدید