سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار با سران قبایل عرب ایرانی

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار با سران قبایل عرب ایرانی

  • ساختمان قدس
  • پنجشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۴

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و السلام علی رسول الله و آله
مطالبی که در مورد عربها گفتید، همه را قبول دارم و ذره‌ای در وفاداری، علاقه و عشق اعراب خوزستان تردید نکردم. استقبال می‌کنم در جایی که اهمیت استراتژیک برای ما دارد، کسانی مثل شما باشند که بتوانند مشکلات مردم را حل کنند و یا نگذارند مشکلاتی وجود بیاید.
به نظرم در ارزیابی‌ها احتیاج به تعقل بیشتری داریم. در دولت من همه آبهای خوزستان مهار شد و خوزستانیها نباید آن را ندیده بگیرند. پتروشیمی ماهشهر جزو قوی‌ترین منطقه اقتصادی ماست، آبادان و خرمشهر را منطقه ویژه اقتصادی کردم.
من هنوز معتقدم کل آبادان و خرمشهر باید یک منطقه آزاد شود. ما باید جایی را بوجود بیاوریم که عراق را پشتیبانی کند. نیشکر می‌تواند سرمایه عظیمی برای عشایر و مردم آنجا باشد. چه کسی غیر از مردم خوزستان می‌تواند در کشت نیشکر کار کند؟ اگر مردم اهل کار باشند، آنجا به بهشتی برای مردم تبدیل می‌شود و الان هم شرایط به گونه‌ای است که شما می‌توانید با همکاری مردم کارخانه را بگیرید.
برای آبادان و خرمشهر طرح شیرین کردن آب را شروع کردیم. برای آبادانی پرورش میگو را در سطح پنجاه هزار هکتار در نظر گرفتیم. در بحث آب عده‌ای بارندی این مسائل را شروع کردند، الان هفده میلیارد متر مکعب آب استان به دریا می‌ریزد، اگر بخشی از آن را به مردم استانی دیگر بدهید، چه پیش می‌آید؟ آیا می‌شود در نظام اسلامی و با ادعا مسلمانی چندین میلیارد متر مکعب آب از دست برود، ولی بخش دیگری از کشور از خشکی بمیرد؟
آیا شما چنین چیزی را می‌پسندید؟ چون من اهل رفسنجان هستم، نمی‌توانم دفاع کنم. اگر آب را برای جای دیگری می‌بردند، محکم دفاع می‌کردم. الان یک سوم آب رفسنجان صرف مس سرچشمه می‌شود و مردم چیزی نمی‌گویند. الان عده‌ای مسأله آب را در خوزستان بهانه قرار دادند. لذا نگذارید چنین چیز غلطی مطرح شود. دیگر خشکسالی و سیل مخرب برای شما معنا ندارد.
شما مطمئن باشید من خیر اعراب خوزستان را می‌خواهم، آنها را مردم خوبی می‌دانم و به آنها علاقه دارم. هر کمکی که درباره احقاق حق آنها و کمک ارتقاء سطح زندگی آنها از من ساخته باشد، مطمئن باشید انجام خواهم داد. شما واسطه‌های خوبی برای ما هستید.
والسّلام علیکم و رحمه الله