سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار اعضای انجمن مدیریت راهبردی ایران

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار اعضای انجمن مدیریت راهبردی ایران

  • ساختمان قدس
  • دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۸۳

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله والسّلام علی رسول‎الله و آله
از مجموعه مطالبی که بیان کردید، استفاده کردم. از اینکه روی برنامه چشم‌انداز، سرمایه‌گذاری و نیرو صرف می‌کنید، تشکر می‌کنم. مجمع قمی‌ها برای بنده، مجموعه‌ ارزشمندی است و دلیل آن، این است که ما به قم عشق می‌ورزیم. قمی‌ها می‌توانند خودشان را صاحب انقلاب معرفی نمایند و جامعه ما بدهکار قم است. هر چند آنها توقعی ندارند. بنده به نخبگان و آراء و کارهای شما احترام می‌گذارم. در مورد بحث چشم‌انداز ما دو، سه مورد را در پیش داریم: یکی از آنها الزامات است که لازم است فعالتر باشیم. الزامات چیز مهمی است و اگر برنامه‌ریزان از آن آگاهی نداشته باشند، به انحراف کشیده می‌شود و ما منتظر هستیم کمیسیون مربوطه الزامات را ارائه نماید و باید بیشتر فعال باشد تا الزامات بصورت عاقلانه تدوین شود.
نکته دوم، توضیح و توجیه مردم و نخبگان است که شما شروع کردید و فکر می‌کنم باید برای این موارد مقداری هزینه نمائیم. هزینه‌هایی که به صدا و سیما و روابط عمومی‌ها می‌دهیم، باید پایه‌های خود را برای آینده محکم کنند و برای این موارد هم باید بودجه‌های مستقلی باشد و کسانی که قصد دارند از بیرون این حرکت را پشتیبانی کنند، هزینه شود و نقش شما باید بیشتر این باشد که از ظرفیتهای موجود استفاده نمائید. مثلاً صدا و سیما نباید در این زمینه کاسبی کند و باید خیلی خوشحال باشد که کسانی بیایند و برای آنها برنامه‌های محتوایی ارائه دهند و برای آنها هزینه کند. همان‌گونه که برای یک سریال چند میلیارد هزینه می‌کنند، این بخش را هم نوعی سریال حساب کنند و برای این بخش هم هزینه و از افراد استفاده کنند.
مسأله سوم بحث نظارت است که ما در کمیسیون نظارت مشغول نوشتن آن هستیم و لازم است برای همه بخش‎ها شاخصها مشخص شود و بتوانیم پیشرفت‎ها را ارزیابی کنیم. آئین نامه نظارت در دستور کار قرار گرفت و بنا بود که در هفته قبل تصویب شود و دولت و مجلس گفتند که ما در جریان نیستیم. طبعاً مجلس و دولت تمایل چندانی ندارند که روی آنها نظارت جدی اعمال شود. در گذشته مجلسی‌ها خیلی مخالف بودند. هر قانونی که در مجلس تصویب می شود، باید مورد بررسی قرار گیرد تا با چشم‌انداز مخالف نباشد و مصوبات دولت نیز باید به همین شکل مورد بررسی قرار گیرد. این نظارت به رهبری تعلق دارد و رهبر این وظیفه را در حال حاضر به مجمع واگذار کردند. درخصوص نظارت و کلیه مراحل آن یک ماه فرصت داریم و شما یک ماه فرصت دارید و می‌توانید در این زمینه کمک کنید.
بحث انتخابات ریاست جمهوری را شما مطرح و خیلی روشن بیان کردید که حتماً بنده باشم. این موضوع دیگر قائم به شخص نیست و منحصر به بنده هم نیست و اگر بنده هم چنین انحصاری را تشخیص می‌دادم، برایم واجب عینی می‌شد و حتماً می‌آمدم. فعلاً آن را در حدّ واجب کفایی می‌بینم و منتظر افراد دیگر هستم. به نظر می‌رسد که می‌توانند این کار را انجام دهند و هنوز چندان مشخص نیست. بنده هم اگر قرار باشد بیایم، باید با شرایط خاصی بیایم و جامعه و مردم و نخبگان تشخیص داده باشند.  بنابراین سه رکن برای این کار وجود دارد: یکی اینکه بنده تشخیص بدهم که وظیفه بنده است و از حالت واجب کفایی به واجب عینی برسد. دوم و سوم این است که مردم و نخبگان هم این گونه تشخیص دهند که در آن صورت چاره‌ای نخواهم داشت و الان در آن حالت نیستم. اما در حال حاضر به شما جواب منفی نمی‌دهم.
در مورد آفریقا بحث خوبی را مطرح کردید، آنها حدود هشتصد میلیون نفر جمعیت دارند و فرصت خوبی است و اگر خارج از این موضوع هم باشد، انسانهای مظلومی هستند که مورد استثمار و استعمار قرار گرفتند که باید به آنها کمک کنیم. البته هر کاری برای آنها انجام دهیم، ثمره آن را خواهیم دید.
بازار خوبی برای کالاهای ما دارند و می‌توانیم نیاز آنها را مرتفع نمائیم و مشکلات خودمان را رفع کنیم. خدمات مهندسی ما در خیلی از جاهای دیگر مشتری ندارد. اما در آفریقا مشتری داریم و به همه توانمندی‌های‌ ما نیاز دارند. خصوصاً اینکه می‌توانیم بصورت ارزانتر برای آنها این کالاها و خدمات را تهیه و ارائه کنیم. بنده از کار شما استفاده کردم و از شما تشکر می‌کنم و امیدوارم بیشتر کار کنید.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته