سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار اعضای انجمن فرهنگستان پزشکی

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار اعضای انجمن فرهنگستان پزشکی

  • ساختمان قدس
  • شنبه ۲۶ دی ۱۳۸۳

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین والصلاه والسلام علی رسول الله
خیلی خوش آمدید. با توجه به مطالب شما باید بگویم که دلسوزی من برای انقلاب بسیار زیاد است و چیزی برایم شیرین‌تر از ادامه و دوام انقلاب و اعتلای ایران اسلامی نیست. الان ایران در دنیا مظلوم است و موقعیت خود را از جهت عمران، آبادی، توسعه، رفاه و حضور در صحنه‌های جهانی بدست نیاورده است و آرزوی من این است که ایران را به این حد برسانم. چند نکته در حرف‎های بنده وجود دارد:
یکی اینکه آیا بهتر نیست که به چند نفر وابسته نباشیم و افراد جدید وارد صحنه شوند و بتوانند کشور را اداره کند تا خیال مردم نیز از این جهت راحت شود؟ در بین شما نیز افرادی هستند که اگر کمک و معرفی شوند، می‌توانند کشور را اداره کنند. در بخشهای مختلف انسانهای عالم، متدین و کارآمد داریم و برای بنده تلخ است که بعد از 25 سال از انقلاب فکر کنیم که فقط من می‌توانم کشور را اداره کنم. مایه آبروریزی است که از چنین وضعی برخوردار باشیم. هشت سال پیش که از ریاست جمهوری جدا شدم، فکر می‌کردم راه را برای دیگران باز می‌کنم. معمولاً در سایر انقلابها این‌گونه نیست و کسانی‌که انقلاب می‌کنند تا آخر می‌مانند و بنده از این شکل اداره تنفر دارم و نمی‌خواهم به این شکل باشد. در جای دیگر مشغول خدمت هستم، خود شما می‌توانید روی این مسائل تفکر کنید.
مسأله بعدی سن است، کسی که هفتاد سال را پشت سرگذاشته باشد، فرد نیرومندی برای کار نیست. هرچند برای کارهای سبکتر شاید مفید باشد. اما برای کارهای سنگین مفید نیست.
مسأله بعدی مسأله روحی است. از ابتدا داوطلب هیچ سمتی نبودم. سرپرستی وزارت کشور، ریاست مجلس، ریاست جمهوری و فرماندهی جنگ را شرایط بر من تحمیل ‌کرد و حتی در دوره دوم انتخابات ریاست جمهوری کمک کردیم که آقای توکلی به عنوان رقیب بیایند. شرایط به گونه‌ای بود که کسی نمی‌آمد و این موضوع در دوره اول بیشتر بود. اما الان این‌گونه نیست و عده‌ای تا به حال داوطلب شدند و افراد دیگری نیز هستند. البته من راضی به کم رونق شدن انتخابات و آرای کم رئیس جمهوری نیستم، چون شرایط کنونی به گونه دیگری است.
ملاحظات دیگری هم در ذهن دارم که حالت تردید در من وجود دارد. یکی اینکه اگر مسائل داخلی به گونه‌ای شود که بسیاری از نیروها از بدنه دستگاهها طرد شوند، برای ما بسیار خسران دارد. کسانی‌که چندین سال سابقه دارند و کارآمد هستند و قوام کشور به وجود آنهاست. نگران هستم که مبادا در کشور چنین اتفاقی رخ دهد و روی این مسأله فکر می‌کنم.
در خصوص مسائل جناحی معیارم نظر رهبری است که دلسوز نظام هستند و در مواقع ضروری مشورت می‌دهیم و ایشان تصمیم می‌گیرند. در طول هفت، هشت سال گذشته بخاطر وجود دوگانگی‌ها بسیار ضرر کردیم که موجب اتلاف وقت و امکانات شد و باید تفاهم برقرار شود.
لذا از نظر شخصی و روحی هنوز هیچ تمایلی برای حضور پیدا نکردم و خود را برای زندگی دیگری آماده کردم. مجموعه شما برای بنده قابل احترام هستید، اما مسائل دیگری هم وجود دارد که مطرح کردن آنها چندان مناسب نیست. لذا در شرایط فعلی به این شکل خود را آماده کردم که نه می‌پذیرم و نه رد می‌کنم. به بعضی از افرادی که در حال حاضر هستند، کم و بیش امید دارم.
دکتر فاضل: ما هم با توجه به نظر شما که فرمودید اگر لازم باشد، می‌آیید، خدمت شما رسیدیم. بالاخره انتخابات انجام می‌شود و یک نفر با تعدادی رأی رئیس جمهور می‌شود. اما چیزی که در شما می‌بینیم، این است که شخصیت حقیقی شما بسیار مهمتراز شخصیت حقوقی یک رئیس جمهور است و این چیزی است که در شرایط حاضر نقش دارد. شرایط نیز در هیچ دوره‌ای به این شکل نبوده است. براساس نظرات شما، خواسته‌های خودمان را مطرح کردیم و افرادی که الان حضور دارند، هرچند همه عزیزو بزرگوار هستند، اما قابل مقایسه با جناب‌عالی نیستند.
از اینکه به نظرات ما توجه داشتید، سپاسگزاریم. اما در شرایط فعلی نظر ما این است و به عنوان تکلیف، وظیفه داشتیم، بگوییم. الان کسی باشد که بتواند این بار را به دوش بکشد، وجود ندارد. به این نتیجه رسیدیم کسی بیاید که قدرت داشته باشد و بتواند پیوندهای ملی، منطقه‌ای و جهانی را بشناسد و مسائل را حل کند. امیدواریم که خداوند عنایت کند و مسائل حل شود. لذا در شرایط ویژه‌ای قرار داریم و نگرانی افراد نیز برای همین است که کسی بیاید و بتواند مشکلات را حل نماید و حرفی که شما در دوران سازندگی برای تشکیل تمدن اسلامی زدید، بسیار بزرگ بود. الان نگرانیم که مبادا شرایطی پیش بیاید و نتوانیم به این مراحل برسیم و به گونه‌ای تصمیم‌گیری شود که تا به حال برنامه‌ریزی شده است. انقلاب محصول تلاش شهدا، خانواده‌های شهدا، اسرا و کسانی است که به انقلاب امید دارند و کسانی در دنیا هستند که به این انقلاب چشم امید دارند. اگر در شرایط فعلی که موقع جهش انقلاب است، نتوانیم این شرایط صعودی را ادامه دهیم، موجب نگرانی است. در این مقطع حتی اگر روی یک نفر به نتیجه برسیم، جای نگرانی نیست. چون مقطع بسیار مهمی است. اینکه بگوییم فقط یک نفر باشد، نیست. اما شرایط ویژه‌ای وجود دارد و شاید دوره‌های بعدی چنین شرایطی وجود نداشته باشد و افراد دیگری را بطلبد. اما شما طراح انقلاب بودید، دانشگاه آزاد را طراحی کردید و اکنون 97 درصد مردم ما باسواد هستند و برای شرایط بهتر امید فراوانی وجود دارد. چیزی که مکرراً روی آن بحث شد. حضور مردم در صحنه مقبولیت نظام است. اگر این زمینه کم رنگ شود، موجب سوء استفاده دشمنان انقلاب در داخل و خارج کشور خواهد شد. بنابراین نباید انگیزه‌های حضور مردم را کمرنگ کنیم. مردم به دنبال کسی هستند که به فکر ارتقای پست و مقام نباشد و تنها داشتن انگیزه در این زمینه کافی نیست. شما کسی هستید که به دنبال این مسائل نیستید. اما اعتباری که به این جایگاه می‌دهید، بسیار زیاد است. مردم می‌فهمند به کسی رأی می‌دهند که رأی آنها اثربخش بوده و به هدر نمی‌رود. الان با توجه به نظرسنجی‌هایی که شده، حتی کسانی‌که معتقد بودند به شما رأی ندهند، به این نتیجه رسیدند که حضور شما مثمرثمر خواهد بود و قصد دارند به شما رأی دهند. این مسأله بسیار مهم است که عام و خاص جامعه به این مسأله پی بردند و تصمیم دارند اشتباهی را که در گذشته و براساس تبلیغات رخ داد، جبران نمایند. لذا مسأله‌ای که ما را برآن داشت تا خدمت حضرت‌عالی برسیم، پیچیدگی مسائل داخلی و بین‌المللی و منطقه‌ای است و درک این مسائل نیازمند جهان‌بینی، شناخت و تجربه است که با توجه به سوابق و حضور حضرت‌عالی در انقلاب امری تردیدناپذیر است که قابل مقایسه با افراد دیگر نیستید. تنها کسی هستید که می‌توانید از عهده آن برآیید. ویژگی بارز شما که همه ما آن را در 25 سال گذشته لمس کردیم، عشق و علاقه حضرت‌عالی به نظام و انقلاب اسلامی است که می‌تواند به عنوان انگیزه‌ای اصیل عمل نماید. اگر جناب‌عالی قصد استراحت داشته باشید، این مسأله در برابر این همه انگیزه‌ها ناچیز است و شخصیت فردی شما شانسی برای مردم و کشور است و نباید آن را از دست بدهیم.
در شرایط فعلی که دنیا به سرعت در حال گذر و پیشرفت است، نمی‌توانیم ریسک کنیم و کسی را انتخاب نماییم که بخواهد با تجربه جدید امور کشور را به دست بگیرد. هرچند شاید این مسأله در امور پایین‌تر کشور امکان داشته باشد و بتوان روی آن ریسک کرد، اما در عالی‌ترین سطح، امکان ریسک وجود ندارد و نمی‌توانیم در برخورد با مسائل جهانی و شرایط حساس چنین ریسکی را انجام دهیم و دنیا نیز روی دیدگاهها و نظرات شما حساب می‌کند. این چیزی است که تا حدودی تکلیف شما را برای پذیرفتن و حضور در صحنه بیشتر می‌کند و ما هم فرصت ریسک در چنین مقامی را نداریم.
وجه اشتراک این جمع با حضرت‌عالی علاقمندی به شما است. وجه دیگر آن عشق و علاقه به مملکت است که در شرایط کنونی نیازمند ناجی است. به همین دلیل خدمت حضرت‌عالی رسیدیم. نگرانی عمده جمع حاضر به خاطر دو نکته می‌باشد: یکی سوق دادن مملکت به سمت تک‌قطبی و حذف نیروهای مخلص در کشور که در هیچ شرایطی همانند امروز نیازمند وفاق ملی نبوده‌ایم. متأسفانه در نگرشهای حزبی این تفکر حاکم نیست و جای نگرانی است که به وفاق ملی کشور آسیب وارد شود. تاریخ گذشته ثابت کرد که حضرت‌عالی تنها چتر اجرایی کشور بودید که همه جناحها و تفکرات سیاسی زیر آن جای می‌گرفتند و اصالت با کار و سازندگی بوده است. نکته دیگر در عرصه بین‌المللی است که همه به این نتیجه رسیدیم که حضرت‌عالی تنها عنصری هستید که به دلیل نزدیکی به رهبری و گروههای سیاسی، قاطعیت و وجهه بین‌المللی، می‌توانید مسائل بین‌المللی کشور را به سمت و سوی درستی سوق دهید. شما بودید که زمینه حضور و رأی سی میلیونی را فراهم کردید. تا جایی که لازم باشد، صبر می‌کنید. اما اگر چاره‌ای نباشد، باید حضور پیدا کنید. چهار سال آینده فرصتی است که نیروهای جدید آمادگی پیدا کنند و در صحنه حضور یابند.  
● لازم است بخاطر اینکه احساس نکنید به حضور شما بی‌احترامی کردم، جمله‌ای را عرض کنم و آن این است که من در هر حال هستم و شما مطمئن باشید با داشتن وقت و شناخت مردم نسبت به بنده صبر می‌کنم. اگر شرایط به گونه‌ای شد که افراد حاضر نتوانند و مسائل به گونه‌ای دیگر شود، این عوامل کمک می‌کند که بتوانم تصمیم بگیرم و مطمئن باشید که روی حرف شما حساب می‌کنم.
از فرصتی که به ما دادید، سپاسگزاریم و برای تندرستی و سلامتی شما دعا می‌کنیم. هرآنچه را که خیر است، از درگاه خداوند تقاضا می‌کنیم.