سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار اعضای انجمن صنایع غذایی

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار اعضای انجمن صنایع غذایی

  • ساختمان قدس
  • چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۵

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و السلام علی رسول الله و آله
خیلی خوش آمدید. با حرفهایی که آقایان زدند، وقت ما هم تمام شد و من دو سه کلمه حرف می‌زنم. به دقت به حرفهای شما گوش دادم و اما و اگری ندارم. یعنی حرفها واقعاً روشن است و کسی نمی‌تواند در این حرفها شبهه ایجاد کند.
خودتان باید ارگان داشته باشید و حرفهای خود را دائماً با مردم در میان بگذارید تا جامعه بهفمد که تقصیر کجاست؟ چه کسی کوتاهی و بد برنامه‌ریزی می‌کند؟ چه کسی مقررات بدی می‌گذارد؟ اگر جامعه این مسایل را بفهمد، آقایان روی نظر مردم حساب می‌کنند. اما حرفهایی که در این اتاق گفته می‌شود و به گوش جامعه نمی‌رسد، تأثیر کمتری دارد.
کاری که من خواهم کرد، این است که براساس درخواست شما در بحث امنیت غذایی مجمع باید نظارت کند و بحث‌های شما را در مبادی نظارت بیاوریم تا رسیدگی کنند که تقصیر کجاست. آیا تقصیر مجلس است که قانون تثبیت قیمت‌ها را گذرانده است؟ آیا تقصیر دولت است که می‌خواهد با فشار قیمت‌ها را برای چند روز نگه دارد تا انتخابات بگذرد؟ یا مجموعه این اشکالات هست.
باید ریشه‌ای بررسی کنیم و از هرکدام بخواهیم که مشکل خود را حل کنند. من حرفهای شما را می‌پذیرم. مدتی است که مثل شما به روز در جریان مسایل نیستم و از دور مطالبی را مطالعه می‌کنم. با این حرفهای شما می‌فهمم که دامداری ما و صنایع مربوط به دامداری و کل صنایع غذایی آسیب می‌بینند. مطمئناً این مشکل برای صنایع کشاورزی و دیگر صنایع هم پیش می‌آید.
برگشت این حالت هم آسان نیست. یعنی برگشت این حالت فقط با جراحی عملی است. خیلی از صنعتگران ورشکسته شدند و کارها را تعطیل و کارگران را بیرون کردند. قیمت‌ها را هم نگه داشتیم و اگر بخواهیم یکدفعه افزایش دهیم که یک شوک بزرگ است. اگر بخواهیم پول زیادی به تولیدکنندگان بدهیم هم که نداریم. حتی اگر بخواهیم این‌گونه صنایع را با یارانه تقویت کنیم هم کار درست نمی‌شود. مردم را بدعادت کردیم. مردم اگر ببینند روزانه قیمت‌ها در حدی اضافه می‌شود، خودشان را تطبیق می‌دهند. اما یک دفعه نمی‌توان مردم را به جایی برگرداند یا برد.
الان اشکالات واقعی در حال اتفاق است. رقبای قدرتمندی مثل چین هم بیکار نمی‌نشینند.ما که نمی‌توانیم آنها را سرزنش کنیم. اگر ما خوب تولید و خوب صادر کنیم، بازارها به ما توجه می‌کنند. اشکال مربوط به کسانی است که بد تولید می‌کنند.
به هرحال من مسایل شما را خدمت رهبری می‌گویم. الان مناسب‌ترین فرد ایشان هستند که به ادارات و مجلس فرمان بدهند. ماجرای شما را خواهم گفت. در مجمع هم بحث را شروع می‌کنیم. اما الان بیش از مجمع، مجلس شورای اسلامی می‌تواند مؤثر باشد. چون خیلی از مقررات مصوبات آنهاست. نمایندگان این مسایل را می‌فهمند. می‌توانید با آنها بحث کنید. از ما درخواست رسمی کنید تا بر محور امنیت غذایی که مصوبه اصولی مجمع تشخیص مصلحت است، پیگیری کنیم.
در مورد همایش شما هم اگر آن موقع فرصت داشته باشم، به خاطر علاقه‌ای که به تولید، به خصوص صنایع غذایی دارم، می‌آیم. حضور در اجتماع تولیدکنندگان را شریف‌ترین کارهای خود می‌دانم. دلم برای شما سوخت. امیدوارم مشکلات شما حل شود.
والسّلام علیکم و رحمه الله