سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از اعضای انجمن اندیشه اسلامی استان کرمان

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از اعضای انجمن اندیشه اسلامی استان کرمان

  • ساختمان قدس
  • دوشنبه ۱۱ تیر ۱۳۸۶

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و السّلام علی رسول الله و آله
بازهم به شما خوش‌آمد می‌گویم. به شما تبریک می‌گویم که براساس احساس وظیفه اسلامی و میهنی به صورت خودجوش برای اصلاح امور وقت مصرف می‌کنید. باید قدردانی کنیم. حرفهای خود را خیلی خوب تنظیم کردید. تقریباً همه آنچه را که لازم بود – آن‌گونه که من فهمیدم – توضیح دادید.
درباره سیرجان، من هم عقیده دارم که سیرجان یکی از شهرهای مستعد کشور است. آوردن منطقه ویژه به سیرجان تصادفی نبود. مطالعاتی که پیش از انقلاب شده بود و بعدها تکمیل کردیم، همین را ثابت می‌کرد. به خاطر هوای مخصوصی که در سیرجان است، کالا بیشتر از هرجای دیگر در سیرجان دوام می‌برد. نه رطوبت دارد و نه تغییر زیادی دارد که به خاطر ارتفاع خوب منطقه سیرجان می‌باشد.
فکر می‌کردیم که سیرجان می‌تواند مرکز انبار کالاهای منطقه شود. منطقه ویژه کردیم تا انباری برای کل منطقه شود. آن موقع کشورهای شمال، یعنی آسیای میانه وقفقاز از ایران پشتیبانی می‌شدند. فکر می‌کردیم کالاهای افغانستان و جنوب هم از طریق کانال ارتباطی شمال در سیرجان انبار می‌شوند. خط راه‌آهن و هواپیما هم که بودند. در مجموع همه شرایط فراهم بود. امنیت آنجا هم بیشتر از جاهای دیگر بود.
واقعاً متأسف می‌شوم، وقتی می‌بینیم جایی به آن خوبی را این‌گونه راکد کردند. یکی از حرفهایی است که باید دنبال کنیم تا ببینیم باید چکار کنیم.
به خاطر گل گهر و شرابط آنجا، در ذهن ما این بود که احداث یک کارخانه ذوب آهن برای توسعه منطقه مناسب است. هم سیرجان و هم شهرهای مجاور نیاز داشتند. تأثیرکارخانه ذوب آهن صنعتی است. اصفهان با ذوب آهنش صنعتی شد که قبل از آن یک شهر کشاورزی و توریستی حساب می‌شد. ذوب آهن اصفهان را مرکز صنعت کرد و الان صنعتگران خوب بیشتر از جاهای دیگر در اصفهان هستند.
فکر می‌کردیم که سنگ آهن، انرژی و راه‌آهن در سیرجان هست و نزدیک بندر هم هستند که می‌توانستیم صادرات داشته باشیم. واقعاً همه شرایط فراهم بود که متأسفانه بعدها پیگیری نشد. مطالبی که جناب‌عالی گفتید، مقداری مربوط به مدیریت استان بود که من هم قبول دارم. در سفری که اخیراً دو سه روز به رفسنجان آمده بودم و مردم و مسئولان رادیدم، برایم روشن شد که در کارها اشکال هست. شاید علتش جوان بودن و خام بودن مدیران باشد. انسانهای بدی نیستند. مسلمان هستند و می‌خواهند خدمت کنند. ولی کشوری مثل ایران با شهرهای بزرگی چون سیرجان را نمی‌توان با مدیران بی‌تجربه اداره کرد. باید انسانهای پخته، کاردان و با تجربه باشند. این جزو دردهای شما نیست. الان تقریباً همه کشور این رنج را دارد. هرجا که ارتباط داریم و دوستان می‌آیند و می‌گویند، همین مشکل وجود دارد. باید فکر کلی‌تری کرد و نمی‌توان در حد سیرجان فکر کرد.
بقیه مسایلی را هم که گفتید، تقریباً قبول دارم. البته الان دستم آن‌قدر باز نیست که تصمیمی بگیرم و به مسئولین بگویم تا اجرا کنند. در حد توصیه این کار را می‌کنم. حرفهای شما را به مسئولان ذیربط می‌رسانم. اینکه چقدر عمل می‌کنند، به خودشان بستگی دارد. گاهی می‌پذیرند و گاهی نمی‌پذیرند. پیگیری می‌کنم که انجام شود. امسال بارندگی شما خوب بود؟
O بله
● محصولات چطور است؟
O بد نیست. ولی متأسفانه مدیریت کشاورزی استان اشکال دارد. در طول یک سال گذشته در سیرجان دو مدیر کشاورزی عوض شدند.
● کم آبی ندارید؟
O داریم، ولی نسبت به جاهای دیگر وضع سیرجان بهتر است.
● پسته آسیب ندید؟
O گوشه‌هایی آسیب دید.
● آنچه که گفتید، قبول دارم. زحمت کشیدید که این همه راه را آمدید. نظرات خوبی هم داشتید. سعی می‌کنم آن‌قدر که از من ساخته است، کوتاهی نکنم.
در مورد مجلس هشتم، هنوز معلوم نیست چه کسانی نامزد می‌شوند. لذا فکر می‌کنم اظهار نظر خیلی مناسب نباشد. باید ببینیم در بین نامزدها چه کسانی بهتر هستند. اگر دیدیم لازم است بگوییم، نظر خود را به شما می‌رسانیم. ولی الان زود است که حرف بزنم. البته بنا ندارم که به صورت شخصی وارد انتخابات شوم که بگویم مثلاً فلانی خوب یا بد است. معمولاً در حد کلیات درباره صفاتی که برای نمایندگی لازم است، حرف می‌زنم.
درباره حضور خودم در انتخابات باید ببینیم اوضاع چگونه می‌شود.
O من در بازار تهران هستم. کسانی که رأی دادند و ندادند، می‌گویند کاش به آقای هاشمی رأی می‌دادیم. چون آقای احمدی‌نژاد اعتقادی به چرخه تجارت ندارند. به سازمانها دستور داده که مستقیماً از کارخانه‌ها خرید کنید. در حالی که از کارخانه تا مصرف‌کننده هزاران تاجر و کاسب هستند.
● بنکدارها کمک می‌کنند. مگر می‌توان از کارخانه خرید؟
O ایشان این دستور را داده است.
● در افکار اول انقلاب بود که تفکر از تولید به مصرف شکست خورده است. شاید ایشان نمی‌داند.
O چندین بخشنامه رسمی داده است. بسیاری از دانشگاهها در حرفه تجارت من که پخش لوازم پزشکی می‌باشد، می‌گویند اجناس را از شما می‌خریم که در این کارخانه تولید آن کالا نباشد. در خیلی از موارد کارخانه‌ها باید بنویسند که ما این کالا را تولید نمی‌کنیم تا از ما بخرند. مردم به این نتیجه رسیدند که افکار و ایده حضرت‌عالی دلسوزانه و با تدبیر است. الان فضا مناسب نیست.
● آن موقع هم به خاطر ملاحظاتی آمده‌ام. فکر می‌کنم باید کمک کنیم تا کسانی که صالح و جوان هستند و انرژی دارند، بیایند. اواخر کار ماست. کسانی هستند که می‌توانند 10 تا 15 سال دیگر کار کنند. باید به آنان کمک کنیم که این کار را می‌کنم. امیدوارم اگر آبرویی داشته باشم، استفاده کنم تا سازمان کشور بهتر از این شود. من هم از آنچه که می‌گذرد، راضی نیستم، ولی شرایط به گونه‌ای است که مخالفت ما آثار بدی دارد. نباید اختلاف و دعوا کنیم. خارجی‌ها سوء استفاده می‌کنند. انتقاداتی مثل انتقادات شما دارم، ولی مطرح نمی‌کنم. با رهبری و جاهای دیگر صحبت می‌کنم. علنی مطرح نمی‌کنم. سلام مرا به سیرجانی‌ها برسانید.
والسّلام علیکم و رحمه الله