سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع مسؤولین و معلمین نهضت سواد آموزی

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع مسؤولین و معلمین نهضت سواد آموزی

  • یکشنبه ۷ دی ۱۳۶۵

بسم‌اللّه‌الرحمن‌الرحیم
«اَلâحَمâدُلِلّûهِ وَ اَلصَّلûوهُ وَالسَّلاûمِ عَلیû رَسولِ اللّûهِ و آلِهِ أَجâمَعیüنâ و عَلی جَمیع العِباد اللّه الِمتقَّین».
قبل از اینکه با حضار محترم صحبت کنیم، لازم است تشکر کنیم از رزمندگان عزیزمان و امیدهای این انقلاب و امام و ملت که برای دادن پاسخ مناسب به شرارتهای عفلقیان عراق، ضربه‌ای صاعقه‌وار بر سر دشمنان وارد کردند و به آنها فهماندند که عراق هیچ‌وقت از شرارتهایش نتیجه مثبتی نخواهد گرفت و دل ملت و امام ما و مستضعفان جهان به جبهه‌ها بسته است و چشمها انتظار حرکت سرنوشت‌ساز رزمندگان‌شان را دارند که ما هم همراه این ملت به انتظار آن روز هستیم و دعا می‌کنیم که خداوند این نیروهای اسلام را در راه دفاع از حق و اسلام موفق و پیروز فرماید.
حضور شما برادران و خواهران معظم، در مقابل مجلس شورای اسلامی به مناسبت سالگرد تأسیس نهاد مقدس سوادآموزی، دارای یک پیام عمیق و مهم است. از همین گزارشهای مختصر برادر ارجمندمان جناب آقای قرائتی می‌توان فهمید که تأسیس این نهاد چه اقدام به جایی بود. با توجه به اینکه بعد اساسی انقلاب، بعد فرهنگی آن است و ما قبل از اینکه رسالت اسلام را تأمین نیازهای مادی و رفاه برای بشریت بدانیم، تأمین نیازهای معنوی و بالا بردن مقام انسان و توسعه وجود انسانها می‌دانیم که در این راه یکی از ابزار نوین در ساخت انسانها، بالا بردن سطح سواد و دانش و فن است. بالا بردن کیفیت انسانها از لحاظ سواد نیز ابعاد گوناگونی دارد که یکی از آن، این قسمتی است که شما حضور دارید. یکی از ابعاد اساسی آن عمق بخشیدن به علوم و فنون است که دانشگاهها متصدی آن هستند. یکی از ابعاد مهمش استقلال فرهنگی است که رسانه‌های جمعی و مؤسسات فرهنگی ما، مسؤول تأمین این بُعد هستند.
یکی از سطوحش بالا بردن کمیّت سواد آموزان و دادن سواد معمولی به مردم است که در بخشی از این بعد، سازمان مربوط به شما مسئولیت دارد، علاوه بر کاری که آموزش و پرورش می‌کند. انصافآ از پدیده‌های زشت دنیا بی‌سوادی ملتهای عقب افتاده است و متأسفانه ملت ما با همه امکاناتی که داشته و به خصوص زمینه‌های اسلامی که تشویق به سوادآموزی می‌کند، متناسب با یک کشور اسلامی نبود و لازم است که گامهای اول را در دادن سواد خواندن و نوشتن به همه آحاد ملت برداشت، که این اقدام شد. تحقیقآ هر حدی که انسان بتواند از این نعمت بزرگ الهی - قدرت قرائت خطوط و نوشتن، قدرت جذب مطالب از کتب - بهره‌برداری کند بسیار مؤثر است.
این نقص در وجود انسانهایی که خالی از این قدرت ]خواندن و نوشتن[ هستند، نقص بزرگی است که باید برطرف شود و این وظیفه دولت و کلّ نظام است که در این راه کمک کنند و وظیفه همه باسوادهاست که برای بالا آوردن آنها ]افراد بی‌سواد [به سطح بهتری تلاش کنند. البته ما این را می‌پذیریم که فراوانند افراد بی‌سواد که از لحاظ معنویت و ایمان و اعتقاد و سلامت روح، وضع بسیار خوبی دارند، ولی همانها اگر سواد هم داشته باشند، آنچه که دارند بهتر می‌شود. دلیلی نیست که ما اجازه دهیم خوبهایمان سواد نداشته باشند.
از تمام کسانی که به هر نحوی در این راه مقدس حرکت کرده‌اند ما باید تشکر کنیم و از تمام سوادآموزانی که در هر سنی وقت گذاشتند و درک کردند ارزش این کار را و ارج نهادند به زحمت دیگران و امروز میلیونها نفر از این طریق آموخته‌اند، تشکر کنیم و مؤکدآ از همه ملتمان می‌خواهیم که بخشی از امکانات خودشان را در سراسر کشور صرف کنند که ما سالهای آینده ادعا کنیم که در ایران ما بی‌سواد وجود ندارد. در سایه انقلاب و به برکت اسلام و با همت مردان و زنان خیرخواه پیشتاز، ما توانسته‌ایم این میراث شوم نظام ستمشاهی را که بی‌سوادی بخش عظیمی از ملّت ما مخصوصآ در روستاها است، از میان برداریم و دعا می‌کنیم که شما موفق باشید. مخصوصآ در میان کارخانه‌ها و پادگانهای نظامی و انتظار داریم آنها در آنجا از سطح سوادشان برای بهتر کار کردن استفاده کنند. شما را به خدا می‌سپاریم و انتظار داریم که اخبار موفقیت‌های شما را همراه با پیروزی رزمندگان بیشتر بشنویم.
    والسلام علیکم و رحمه‌اللّه و برکاته