سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع مسؤولین ستاد پشتیبانی و امداد آموزش و پرورش

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع مسؤولین ستاد پشتیبانی و امداد آموزش و پرورش

  • سه شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۶۶

بسم‌اللّه‌الرحمن‌الرحیم
«اَلâحَمâدُالِلّûهِ ربِّ الâعûالَمین وَ اَلصَّلûوهُ وَالسَّلاûمِ عَلیû رَسولِ اللّûهِ و آلِهِ أَجâمَعیüنâ»
از زیارت شما بزرگواران مجاهد و معلم، من خوشحال هستم و این نمونه ازجوانان ما نشان می‌دهند که عوامل پیروزی را خداوند در اختیار این ملت و این‌انقلاب قرار داده و پشتوانه این جهاد مقدس به قدری غنی است که نمی‌تواند به‌کمتر از پیروزی کامل قانع بشود، به طوری که اطلاع دادند وقتی که طرح پاسداردانش آموز مطرح شده برادرانی که به عنوان ستاد امداد و پشتیبانی جنگ ازآموزش و پرورش در این سمینار بودند یکپارچه خودشان پیش قدم شدند ولباس سپاهی پوشیدند.
به عنوان پیشتاز این حرکت، هر انسان واردی به فضای سپاه و فضای جنگ‌و بسیج زودتر می‌تواند ارزش این طرح را درک کند و شما جزء پیشگامان این‌حرکت بسیار خوب بودید. این حرکت هم برای جنگ، هم برای آموزش وپرورش و هم برای سپاه یک تحولی است و چیز بسیار با ارزشی است و من‌خیال می‌کنم تأثیرش برای آموزش و پرورش بیشتر است.
اینکه هدف فقط جذب نیرو باشد این زیاد مهم نیست برای اینکه ما درگذشته هم داوطلبان زیادی از آموزش و پرورش، هم از معلمان و هم از دانش‌آموزان و هم از کارمندان داشته‌ایم و باز هم داریم و این اهمیت قضیه پلی است‌که بین سپاه که سمبل جهاد و فداکاری در این کشور و انقلاب است و آموزش وپرورش که منبع اصلی تربیت نیروهای اسلامی این کشور در آینده  
است، خوداین پل اثر دارد. تأثیری که از لحاظ فرهنگی در سپاه و تأثیری که سپاه از لحاظ‌روحیه ایثار و فداکاری در این رابطه در آموزش و پرورش می‌گذارد، این تأثیرمتقابل بازده بسیار خوبی خواهد داشت.
مبتکر این طرح، قابل تحسین است هر کسی که باشد. بهتر این است که تصمیم گرفتند اسم این طرح را طرح شهید حسین فهمیده بگذارند.
این خیلی زیبا است برای اینکه حسین فهمیده نه به عنوان یک نوجوان ویک ایثارگر بلکه به عنوان سمبل جهاد جوانان کشور، به عنوان سمبل‌ایثارگری نسل نو و نسل انقلاب کشور، و به عنوان اوج قله جهاد مردم‌خرمشهر، بهترین کسی است که شایسته این است که محور قرار بگیرد.
شهید فهمیده با نارنجکی که همراه بدن خودش زیر تانک منفجر کرد، حرکتی‌ایجاد کرد و الهامی داد به جامعه و جوانان و مردم که آن الهام خیلی با ارزش‌بود.
یک نوجوان قطرات خون خودش را در راه خداوند ریخت و جان خودش راتقدیم خداوند کرد، اما به قیمت یک حرکت عظیم در مقابل جنایت بزرگ‌اشغال خرمشهر و ایران. اگر مثلاً حضرت علی اکبر یا حضرت قاسم و یا علی‌اصغر در کربلا شهادتشان منشأ این همه اثر در تاریخ می‌شود، به دلیل این است‌که آنها نمونه یک حرکت عمیق نسل جوان هستند و در مقابل ستم وتجاوزگری آنها مبشر راه جهاد و شهادت هستند برای انسان‌های تاریخ،بنابراین این اسم، اسم بجایی است.
روح بزرگ این نوجوان بزرگ خرمشهر بر روی این طرح اثر خودش را خواهد کرد و در شرایطی که جنگ، اوایل تهاجم ما بود، آن موقع تأثیر خودش را در جنگ گذاشت و در طول این دوره هم همیشه حضور فرهنگی نقش بسیار مؤثری داشته و به تناسب اوج پیروزی‌ها و در آستانه پیروزی‌ها مهمتر و عظیم‌تر، این حرکت هم حرکت آموزنده و مؤثری خواهد بود. من تأکیدی دارم که باید به خدمتتان عرض بکنم مخصوصاً برای دانش‌آموزان پاسدار این توصیه را می‌کنم. دانش آموزانی که به عنوان پاسدار دانش آموز وارد این جریان می‌شوند، باید اینها از آموزش سپاه بسیار قوی و نیرومند برخوردار باشند.
برنامه‌تان را به گونه‌ای بریزید که اینها را در سطح عالی آموزش مجهزشان‌کنید که اینها نمونه‌های فرهنگی و اولین حلقه این زنجیره خواهند بود، باید در سطح بالای آموزش قرار بگیرند که تأثیر بهتری داشته باشند و در آستانه تعطیلی مدارس که مثل همیشه باز است و باز امواج دانش آموزان وارد بسیج می‌شوند من این تأکید را می‌کنم که این نوجوان‌ها که طبعاً تازه پا به میدان جهاد گذاشتند، حتماً باید با آموزش قوی وارد میدان بشوند، سعی کنید با آموزش‌های معمولی  
که دیگران را، راهی جبهه می‌کنید، اینها را نفرستید جبهه. به خاطر اقتضای سنشان با آموزش قوی اینها را وارد میدان کنید. اینها یک پارچه شور هستند و یک پارچه نشاط و تحرک هستند و آموزش متناسب با این روحیه باید داشته باشند و باز تأکید می‌کنم و ما مکرر گفته‌ایم که از سن کمتر از هفده سالگی وارد جبهه و به خصوص خطوط اول جنگ نشوند.
اگر احیاناً افرادی با کمتر از این سن با پدرشان یا برادرشان می‌آیند حتماً بایدپشت جبهه خدمت بکنند. آنها نباید وارد جنگ بشوند، ما با این همه افراد داوطلبی که در کشور داریم نیاز نداریم که به افراد کمتر از هفده سال اجازه بدهیم که آنها به میدان جنگ بروند. اگر روزی به چنین وضعی رسیدیم خوب آن دیگر برای همه به عنوان تکلیف دفاع است، ولی فعلاً نیازی نیست.
من به شما برادران که در امداد در پشتیبانی جنگ هستید تأکید می‌کنم‌بچه‌هایی که وارد می‌شوند از سنین هفده به بالا باشند و به مسؤولان آموزش‌سپاه تأکید می‌کنم که آموزش‌ها بسیار قوی باشد. اینها اگر هر روز یک آموزش‌به آموزششان اضافه بشود، تأثیرشان در میدان جنگ خیلی بیشتر است.
خوب شما می‌دانید که معمولاً کسانی که وارد خط می‌شوند روزهای کمی را در حمله‌ها هستند. هر چه پشتوانه آموزش داشته باشد آن روزهای کم، تأثیر بیشتر خواهد داشت. این دوره‌هایی که می‌مانند، سعی کنید بیشتر در آموزش مصرف بشود که قوی‌تر باشند. از کل آموزش و پرورش به خاطر حضورشان در جبهه متشکریم و از شما برادران که به عنوان ستادهای امداد آموزش و پرورش در این میدان هستید بیشتر متشکریم.
سلام بنده را به همه برادران و خواهرانمان برسانید و ان‌شاءاللّه که ما بعد ازپیروزی در این جنگ خداوند به ما توفیق بدهد که شما از حق عظیمی که به‌انقلاب و کشور دارید ما بتوانیم از عهده بخشی از این حقوق بر بیاییم.
    والسلام علیکم و رحمه‌اللّه و برکاته