سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع مردم مشهد

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع مردم مشهد

  • سه شنبه ۳ آذر ۱۳۶۶

بسم‌اللّه‌الرحمن‌الرحیم
«اَلâحَمâدُالِلّûهِ ربِّ الâعûالَمین وَ اَلصَّلûوهُ وَالسَّلاûمِ عَلیû رَسولِ اللّûهِ و آلِهِ أَجâمَعیüنâ»
برای اولین بار در طول تاریخ جنگ مردم به گونه‌ای حرکت می‌کنند که استکبار را زیر فشار قرار داده‌اند. با عنایت خداوند تمام ترفندهای استکبار خنثی شده و امروز ما به‌خاطر همین توطئه‌ها به‌یک قدرت بزرگ موشکی در منطقه تبدیل شده‌ایم و هروقت اراده کنیم پایتخت مهمترین عامل امپریالیسم در منطقه را مورد هدف قرار می‌دهیم. ما همچنین توانسته‌ایم جنگ نفت‌کشها را با حرکت جدی خود به‌رسوایی اعضای ناتو تبدیل کنیم.
استکبار قصد داشت ملت ما را تسلیم قرارداد صلح و آتش‌بس تحمیلی کند در حالی که امروز دنیا به‌حقانیت ما رأی می‌دهد و غوغای اعلام آمادگی ما نیز آتش‌افروزان منطقه را مرعوب کرده است. امروز ایران در یک دست پیشنهاد طرح عادلانه پایان جنگ و در دست دیگر مانور مردم خود را دارد.تحرکی که در جامعه به وجود آمد، آثار صریحی در جبهه‌ها داشت و رزمندگان ما ظرف هفته گذشته عملیات ظفر 3 و 4 و عملیات بسیار مهم و شکننده نصر 8 را در عمق خاک عراق انجام دادند. در عملیات نصر 8 منطقه مهمی میان استان‌های سلیمانیه، اربیل و کرکوک به‌دست رزمندگان ایرانی افتاده است که ارتباط ما را با رزمندگان کرد عراقی از طریق زمین برقرار کرده است.
حیله‌ها و توطئه‌های ضدانقلاب داخلی و خارجی از قبیل مسائل لیبرال‌ها، توطئه‌های منافقین، عناصر چپ و راست تا آخرین آنها جنگ و سرانجام صلح تحمیلی و آثار مثبت این مکرها به حول و قوه الهی به‌خود مکاران داخلی و خارجی برگشته است. هر یک از این توطئه‌ها به  
خودشان برگشت و باعث پیشرفت انقلاب در داخل و خارج از کشور گردید.
این دریای جمعیت بسیجی که امروز مانور عظیم 600 هزار نفری در شهر مقدس مشهد را انجام می‌دهند، بخش عظیمی از نیروهای بسیجی خراسان هستند که بهترین سند قوی و شکست‌ناپذیر برای موفقیت انقلاب در مقابل سخن دشمنان ما است. زیرا در صحنه جنگ نیز توطئه دشمنان علیه خودشان تمام شد.
در ادامه این توطئه‌ها سرانجام دشمنان ما شورای امنیت و حربه محاصره اقتصادی را بکار گرفتند تا این ملت را خاموش کنند و نور الهی را در دل این ملت محروم از بین ببرند و حالا ببینید که چه نتیجه‌ای گرفته‌اند و خداوند راه این ملت را با نور ایمانی که به‌این مردم داده باز نموده و حال در این شرایط، وضع جدید و آینده این تحول را به‌آسانی نمی‌شود پیش‌بینی کرد. اما در آستانه این وضع جدید اگر یک میلیون انسان بسیجی در استان خراسان آمادگی خودشان را برای حضور در جبهه اعلام می‌کنند که این جریان در کل کشور برقرار است، این نتیجه مکر جدید دشمنان ما است، زیرا اگر آمریکا - انگلیس - هلند - بلژیک - شوروی و ارتجاع عرب این توطئه‌ها را برای خاموش کردن صدای ما انجام نداده بودند، ایران نیازی برای یک حرکت جدید نمی‌دید و نیازی برای جهاد مالی وجود نداشت و امکانات وسیعی را برای به‌خطر انداختن امکانات آمریکا و استکبار تدارک نمی‌دید. چرا که تمام پنبه‌های آنها رشته شده است. زیرا مردم ما به گونه‌ای حرکت کرده‌اند که ملت آمریکا را متوحش ساخته و استکبار را نیز سردرگم‌تر خواهد کرد. در زیر آسمان نیلگون جهان تنها کشوری که حاضر است پنجه در پنجه دیو استعمار آمریکا بیندازد و برای حفاظت اسلام تا آخرین قطره خون خود را ایثار کند ملت انقلابی ایران است.
امروز صدها میلیون انسان چشمشان به‌شما دوخته شده و شما را تحسین می‌کنند و اینکه شما در حرکت انقلابی خود به‌آمریکا اعلان جنگ می‌کنید، اعتبار بسیار با ارزشی است که برای شما بوجود آمده است. زیرا امروز مترقی‌ترین حرکت در دنیا حرکت جمهوری اسلامی است و انسان‌های آزاده دنیا اگرچه مسلمان نباشند، اما دلشان با شما و دستاوردهای انقلاب است و این نیز ناشی از مکر استکبار و جهان‌خواران بود. همچنین مکر آنها در جریان به شهادت رساندن حجاج ایرانی در کنار خانه خدا باعث رسوایی آنها شد و در مصاف با جمهوری اسلامی شد و چهره آنان مشخص گردید و اما مکر دیگری که کردند این بود که خواستند بگویند ایران لجوج و یک‌دنده است که در اینجا نیز خدا ما را یاری کرد که به ما تنبیه کردن متجاوز عفلقی را نشان داد و این توطئه‌ها را بر هم زد و در این رابطه، امروز یک تز روشن و مشخص برای جنگ تعیین شده است که اگر متجاوز را می‌شناسید و قبول دارید، دادگاه محاکمه آن را تشکیل دهید. پس اگر  
امروز ما در سطح وسیع نیرو جمع می‌کنیم و طبل جنگ می‌زنیم، افراد مغرض نمی‌توانند ادعا کنند که ایران جنگ‌طلب است. چرا که پیشنهاد درست را عرضه کرده و در دنیا هر فکر منطقی می‌پذیرد که ایران راه درستی را می‌رود و اگر آمریکا برای فکر تحمیلی شورای امنیت به خلیج‌فارس لشگر می‌کشد، به عنوان یک دخالت‌گر شناخته شده است.
ارتش جمهوری اسلامی در منطقه حاج عمران در تپه «شهدا» هزاران تن از نیروهای عراقی را به هلاکت رسانده‌اند. اکنون ما وارد شرایط جدیدی شده‌ایم و لذا شایسته نیست ملتی که در مقابل استکبار جهانی رو در رو ایستاده است در آن جامعه به خاطر اختلاف سلیقه ندای تفرقه شنیده شود.
امروز دست میلیون‌ها انسان تشنه اسلام در جهان به سوی روحانیت دراز شده و باید برنامه‌ریزی گردد تا مبلغین از ایران اسلامی به‌کشورهای اسلام‌طلب اعزام گردد. امروز وضع انقلاب اسلامی و جامعه ما در دنیا به‌جایی رسیده که روحانیت، مسئولیت خطیر و بزرگی را برعهده گرفته است که در این راستا اکثر ملت‌های مسلمان جهان به ویژه مسلمین عرب که در بند مرتجعین هستند و امیدی از حکومتشان ندارند، چشم امیدشان به‌انقلاب اسلامی دوخته است.
دنیا امروز به‌ایران اسلامی به عنوان یک قدرت نگاه می‌کند، به گونه‌ای که تحلیل‌گران واقع‌بین معتقدند که تنها ایران اسلامی توانسته است در برابر آمریکا بایستد. ایرانی که 9 سال است درگیر جنگ بوده و امروز نیز در جبهه جدید با آمریکای جنایتکار رو در رو به مقابله برخاسته است.
حرکت یکپارچه ملت مبارز و به پاخاسته ایران در پاسخ به ندای امام امت و فرمان ده ماده‌ای شورای عالی پشتیبانی جنگ، تزلزلی در وجود استکبار جهانی و دشمنان انقلاب اسلامی بوجود آورده و ملت ایران بار دیگر نشان داد که هرگز از جنگ خسته نشده و در برابر آمریکا و مزدورش صدام استوار ایستاده است و این حرکت و ایستادگی، با هدایت و رهبری امام امت و اعتقاد راسخ مردم به‌اسلام و قرآن تحقق یافته و شما روحانیون باید در میان مردم باشید، مردم را درک کنید و از آنها جدا نشوید.
امروز دنیا از بی‌عدالتی‌ها و ظلم‌هایی که از سوی ستمگران، زورگویان و ظالمان بر مردم محروم می‌شود، رنج می‌برد، دنیایی که ملتش نوعی رسالت را قبول دارند.
ما از شما طلاب امروز به عنوان مرشدان و معلمان آینده یاد می‌کنیم و باید جامعه را به جهتی سوق دهید که مردم از علم فضیلت و معنویت شما بهره‌مند شوند. برای شما طلاب و روحانیون آموختن اطلاعات عمومی و تخصص در یکی از رشته‌های علوم دینی یک ضرورت است.
    والسلام علیکم و رحمه اللّه وبرکاته