سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع مردم هادی شهر

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع مردم هادی شهر

وفا و صمیمیت و هوشیاری و تلاش شما می‌تواند سرمایه آبادی و عمران و مقاومت و حفاظت کشور عزیز ما باشد

  • جمعه ۱۱ مهر ۱۳۷۶

بسم‌اللّه‌الرحمن‌الرحیم

الحمدلله والسلام علی رسول‌الله وآله

خوشحال هستم که توفیق پیدا کردم از عمده وعده‌ای که در سفر گذشته به‌شما مردم عزیز این منطقه داده بودم، برآیم. امروز در هادی شهر و در شهرستان جلفاء به‌خدمت شما مردم خوب، عزیز، کریم و مرزبانان مطمئن نظام جمهوری اسلامی رسیدم.

در سفر قبل به‌خاطر تراکم برنامه‌ها، نتوانستم به‌اینجا بیایم، ولی خواسته‌های شما را از طریق مسئولان و امام جمعه شنیدم. مدتی قبل در یک برنامه مصاحبه مستقیم که نماینده صداوسیما در جلفا بود و جمعی از شما مردم شرکت داشتید، در کنار برنامه، هم سلام کردم و هم وعده دادم که خدمت شما خواهم رسید.

بااینکه این روزها بنده برنامه مسافرت رسمی و سخنرانی عمومی در شهرستان‌ها ندارم، صرفاً به‌خاطر ادای عهدی که کرده بودم و قولی که داده بودم، امروز مزاحم شما شدم. اهمیت فوق‌العاده‌ای برای منطقه جنوب ارس و به‌خصوص جلفا، در نظام جمهوری اسلامی وجود دارد. سوابق تاریخی فوق‌العاده مهم کلّ منطقه آذربایجان و قفقاز و حساسیت سواحل ارس در تاریخ ما روشن است و بچه‌های ما در مدارس و دبیرستان‌ها که تاریخ ایران را می‌خوانند، می‌دانند که در قرون اخیر چه اندازه حساسیت در این منطقه بود. متأسفانه در دوران طاغوت به‌خاطر خودباختگی که در مقابل رژیم مارکسیستی شوروی بوده، این منطقه را آرام و بی‌تحوّل و بدون حرکت عمرانی رها کرده بودند. جزء دو یا سه کار محدود، کاری نکردند.تمامی این منطقه از نقطه آغاز رودخانه قره‌سو تا آخرین نقطه پارس‌آباد، با اراضی بسیار ارزشمند، آب قابل اعتماد و هوای مناسب و بهره‌گیری از داشتن هوای بسیار خوبی که مسیر بادهای بارور مدیترانه‌ای از اینجا عبور می‌کند، از لحاظ طبیعی فوق‌العاده ارزشمند است و از لحاظ سیاسی جبهه شمال غرب ماست و از لحاظ تاریخی نبض تاریخ ایران در قرون اخیر همیشه در اطراف ارس می‌زد. برنامه‌های بسیار متنوعی در دوران برنامه اول و دوم برای اینجا در نظر گرفته شده که به تدریج به ثمر می‌رسد.

من دیروز از چند طرح آبیاری و آب و خاک بازدید کردم که آخرینش جلفاء است و گوشه‌ای از برنامه‌های گذشته را بررسی کردم. در این سفر هدف اصلی اجلاس نماز بود. ولی از این فرصت استفاده کردم، وقتی را برای مسائل مرزی در مرز ترکیه و مرز نخجوان و به‌طور کلی مرزهای شمالی اینجا اختصاص دادم که بسیار مورد توجه سیاست کشور ما است. در این مسیر برخوردهای دوستانه و غیررسمی با مردم جنوبی سواحل ارس داشتم. در روستاها و پلدشت و آن طرف‌تر در ماکو با روستاییان شریف و عزیز و وفادار و قانع و زحمتکش ملاقات و گفتگو داشتم که آخرینش امروز در جلفا است. برای بنده بسیار زیبا بود که وفاداریهای اوایل عشق به نظام را در مردم این منطقه می‌بینم.

بدون تردید شما مردم سربازان واقعی و مدافعان حقیقی مرزهای حساس ما در شمال و غرب، هستید. وفا و صمیمیت و هوشیاری و تلاش شما می‌تواند سرمایه آبادی و عمران و مقاومت و حفاظت کشور عزیز ما باشد و می‌تواند طمع دشمنان حریص را از کشور ما دور بکند. خواسته‌های شما مردم عزیز و شریف را در گذشته شنیدم. یکی از مهمترین آن بازارچه مرزی بود که بحمدلله تحقق پیدا کرد. دیگری شهرستان شدن اینجا بود که گام اساسی آن برداشته شد. برنامه‌های انتقال آب از ارس به‌اراضی حاصلخیز بود که طرح‌های متعددی داریم که یکی از آن‌ها را همین امروز بازدید می‌کنیم که در دست اجراست و ادامه بهره‌گیری از این سرمایه‌ها در برنامه هست که انشاءالله مردان شما در استان و مرکز پیگیری خواهند کرد. در سخنان برادر محترم، امام جمعه عزیز شما، توجهی به مسائل فرهنگی و فراغت جوان‌های اینجا شد که مسئله مهمی است.

ما می‌دانیم که در مرزهایمان حفاظت از افکار و اندیشه‌ها و اخلاق نیروهای جوانمان - چه دختران، چه پسران - وظیفه بزرگی بر دوش همه ما، خود شما و خود خانواده‌هاست. آگاهی و رشد اخلاقی و هوشیاری و توجه به دین و اسلام و تاریخ کشورشان از سرمایه‌هایی است که کشور، مرز و حفاظت ما را نیرومند و عمیق می‌کند که امیدوارم با امکانات فرهنگی که امروز در کشور بحمدلله به وجود آمده، با آموزش‌ها و برنامه‌های فوق برنامه مدارس و جنبی بتوانیم این سرمایه‌های ارزشمند را حفاظت کنیم.

خوشبختانه شما حوزه علمیه دارید. از شهرهای نادر مرزی ما هستید که حوزه علمیه دارید و می‌توانند برای راهنمایی فرزندان شما و حضور در بین شما بسیار مفید باشند که این چیزها قابل توجه است. اما بدون شک یکی از کارهای بزرگ و عمیق و اساسی این است که رفاه و آسایش این مردم مرزنشین، به‌خصوص این روستائیان و عشایری که در این منطقه حقیقتاً احتیاج به توجه بیشتر دارند، تأمین بشود که بحمدلله سرمایه این حرکت با آب و هوا و زمین مناسب و انسانهای قانع در خود منطقه شما وجود دارد و هوشیاری شما به‌این راهه‌ای انتخاب شده کمک می‌کند.

وقت کافی نداریم و مردم زیادی بیرون مسجد و در خیابان‌ها نتوانستند در این اجتماع حضور داشته باشند. در خیابان فقط از برابر آن‌ها عبور کردم، شرمنده‌ام. امّا چیزی است که مربوط به خود شماست. نمی‌خواهم وقت را بگیریم. مراعات وقت شما نماز برای ما از همه چیز جدّی‌تر است.

امیدوارم بتوانم برای برآورده شدن خواسته‌هایی که توسط فرماندار شما و امام جمعه شما برای شما مطرح شد، کمک کنم. انشاءالله آن‌گونه که دلمان می‌خواهد، جلفاء آباد شود. باز هم از شما تشکر می‌کنم و شما را به‌خدا می‌سپارم.

والسّلام علیکم و رحمه الله