سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت ا... هاشمی رفسنجانی در جمع مردم شهر زاهدان

سخنرانی آیت ا... هاشمی رفسنجانی در جمع مردم شهر زاهدان

  • پنجشنبه ۱۴ مهر ۱۳۶۷

 

«اَلْحَمْدُالِلّهِ ربِّ الْعالَمین وَ اَلصَّلوةُ وَالسَّلامِ عَلی رَسولِ اللّهِ آلِهِ والی آله طَیبِّین الطاهرین، قال اَلعظیم فی کتابه اَعوذُبالله مِنَ الشیطان الرجیم. بسم‌الله الرحمن الرحیم، جاءَالحق و زَهَق اَلباطل. اِنّ الباطل کَانَ زَهوقا[1] .

با تشکر از احساسات گرم و بی‌شائبه شما برادران و خواهران محترم، مسلمان و انقلابی زاهدان.

ابراز احساساتمن از خداوند منان شاکر هستم که این توفیق را به من عطا فرمود که در درونی خویشبحبوحه کارها و اشتغالات و گرفتاری‌ها موفق شدم که از نزدیک با مردم گرم و به خاطردیدارصمیمی و محروم و انقلابی خطه زجر کشیده استان سیستان و بلوچستان بامردم استانمواجه باشم. بنده و همراهانم که عمدتاً از مسئولان سطح بالای جمهوری اسلامی و کشور خود شما هستند جمعی از وزراء و معاونان و مسئولان نهادها برای دیدار، ملاقات، مذاکره و مشاوره درباره امور مربوط به استان شما به این استان آمدیم.

این توفیق در شرایط گرفتاری وزراء، ما و مسئولان سطح بالا، توفیق مغتنمی است. از امروز که وارد شهر شما شده‌ایم، توفیق پیدا کرده‌ایم که با جمعی از مسئولان و شخصیت‌های روحانی، نظامی، انتظامی و اجرایی این استان مذاکره کنیم و به نیازها و به کمبودها، به تنگناها و امکانات این استان رسیدگی کنیم ان‌شاءالله این برنامه را ادامه خواهیم داد.

مطلبی که باید خدمت شما عرض کنم و مطلبی که لازم است پایه صحبت‌های خودم قرار دهم، این است که: رسالت جمهوری اسلامی توجه به کمبودها و نیازهای محرومان و طبقات محروم و نقاط محروم و رفع تبعیض از قشرهای گوناگون جامعه و مناطق مختلف در کشور که بعضی دچار حرمان است و بعضی دچار افراط و تبعیض است، می‌باشد.

برنامه‌های جمهوریدر رژیم گذشته سیاست جاری حکام آن زمان این بود که به نقاطی که اسلامی برایمطرفان حضور داشتند و به نقاطی که عیاش‌ها و دنیا پرست‌ها زندگی می‌کردند رسیدگی به نقاطرسیدگی شود و به نقاطی که مردم نجیب، ساکت و محروم و کسانی که امکان محروم جامعهسخن گفتن و امکان فریاد کشیدن و امکان دادخواهی نداشته‌اند، اینها را در همان محرومیت و عقب ماندگی نگه‌دارد. از گوشه و کنار کشور اطلاعاتی که در این چند سال جمع شده، در مراکز تصمیم‌گیری کشور نقاط محروم را ما مشخص کرده‌ایم و ابعاد محرومیت‌ها و نیازها را و امکانات خودمان و امکانات مناطق را رسیدگی کردیم و در برنامه‌ها گنجانده‌ایم.

یعنی سیاست اصولی جمهوری اسلامی از بدو پیروزی انقلاب تا همیشه خواهد بود که در درجه اول تلاش کند تا دست محرومان را بگیرد و نقاط محروم را جلو بیاورد و در یک سطح قابل قبولی با مناطق پیش رفته و آباد هماهنگ کند و بعد از اینکه این توفیق را بدست آورد، دنبال پیشبرد هماهنگ تمام کشور باشد.

رهبر عظیم و بزرگ شما امام امت و شخصیت‌های بزرگ اسلام، فرمانده کل قوا حضرت آیت‌الله امام خمینی در همه دستورات و تعلیماتشان از همه ما خواسته‌اند که این راه را برویم و همه مسئولان کشور هم نظرشان این است که همین راه را تعقیب کنند.

تقسیم نامناسبدر کشور ما متأسفانه نقاط محروم فراوان است، استانی به وسعت استان امکانات درشما، در کنار شما بخشی از استان خراسان و در غرب استان شما منطقه‌های سطح کشورمحروم استان‌های مجاور شما در جنوب کشور، در غرب کشور و بسیاری از نقاط حتی استان‌های بسیار معمول ما نقاطی را پیدا می‌کنیم که مردمش در نهایت هلاکت و عقب ماندگی زندگی می‌کنند، راه ندارند، آب ندارند، برق ندارند، امکانات رفاهی ندارند، امکانات آموزشی ندارند و در حالی که در نقاط دیگری از همین مملکت و کشور نقاطی وجود دارند که در آنجا همه امکانات در حد وفور وجود دارد.

تغییر این سیاست و عوض کردن کشور کار آسانی نیست، یعنی این فقر و تبعیض و اختلاف، ریشه در دهها سال دارد برای آباد کردن یک مملکت احتیاج به نیروهای متخصص است، احتیاج به راه است، احتیاج به تأسیسات زیربنایی است، احتیاج به ایجاد تأسیسات مهم انرژی زاست، احتیاج به ارتباطات است و احتیاج به مدارکی است که نیروهای بومی را تربیت کند و بسیاری چیزهای دیگر.

استان شما در کنار دریا است، اما برای این استان یک ساحل مناسب، یک بندر مناسب و یک اسکله مناسب و راهی که اسکله را به داخل استان امتداد دهد، درست نکردند.

استان شما در شرایطی زندگی می‌کند که در شرق و شمال و جنوبش خطر نفوذ ناامنی تهدیدش می‌کند.

تخصیص نامناسبدر رژیم گذشته برای جلوگیری از این خطرها فکری نشده، جاده مرزی بودجه ونتیجه آندرست نشده، پرتگاه مناسب درست نشده، ایستگاه مخابراتی مناسب درست نشده و رادار کامل که پوشش فضا را از لحاظ دید بدهد درست نشده است. آب‌های منطقه شما در شمال و جنوب این استان به نحو مطلوبی مهار نشده است. با همه تشنگی مردم این استان آبها به دریا می‌ریزد. منابع معدنی مهار نشده و نظم داده نشده است. در استانی که به آسانی می‌شده است یک کارخانه سیمان احداث شود، نشده، همین وضع را در استانهای محروم دیگر این کشور هم می‌بینید. مثلاً انسان از دور خیال می‌کند که شیر از یک استان مرفهی است.

هر نقطه که مرکز عیاشی‌ها بوده مرفه است، اما لارستان و نقاط بسیار پر مشکلی مثل بوشهر و کازرون وضعی دارد مثل وضع استان شما. آدم مثلاً در استان کهکیلویه همین وضع را می‌بیند در صورتی که از زیر خاک آن استان طلای سیاه به وجود می‌آید و بقیه کشور را آباد می‌کند. در بندرعباس و هرمزگان نقاط محروم بیداد می‌کند.

در استان کرمان، جیرفت و کهنوج و جاهایی از آن قبیل که شبیه استان شماست وضع چنین است. در کردستان چنین است. در خیلی جاهایی که شما شاید حتی نامش را نشنیده‌اید، وضع چنین است. ما وارث چنین وضعی هستیم باید این کشور را هماهنگ کنیم. باید وضعی بوجود بیاوریم که در استان سیستان و بلوچستان و در روستاها و مناطق عشایر بچه‌های ما بتوانند آن طور درسی بخوانند که در جاهای دیگر و در عمق تهران درس می‌خوانند. خودتان هم می‌دانید که این کار یک روز و دو روز و یکسال و دو سال نیست. آنچه که شاه برای آنها شعار می‌داد و تمدن می‌دانست در اطراف کرج و رامسر و بابلسر و شهرهایی مثل مشهد، شیراز، تبریز، اصفهان، تهران و شمیران میسر بود.

شعار می‌دادند و زرق و برق درست می‌کردند و مردم را این طور در یک نقطه مرفه می‌کردند و در نقاط دیگر محروم می‌کردند و این رویه آنها بود و این رویه همه فرعون‌های تاریخ بشریت است.

اگر جمهوری اسلامی بخواهد اقدامی کند و امکانات را به سراسر کشور پخش کند، امکانات آموزشی، امکانات بهداشت و درمان را، امکانات سازندگی، امکانات دریایی را و همه امکاناتی که دولت باید به ملتش بدهد، اگر بخواهد عادلانه پخش کند با یک تصمیم نمی‌شود.

امروز اگر ما تصمیم بگیریم در سیستان و بلوچستان و روستاهای اینجا همان چیزهایی بدهیم که روستاهای اطراف تهران دارد، حداقلش اینست که راه نداریم، ماشین نداریم. اگر بخواهیم اینجا مدرسه درست کنیم معلم نداریم.

حداقلش این است که مواد خام لازم برای این کارها نداریم و بسیاری از تنگناهایی که جمهوری اسلامی به ارث از رژیم شوم گذشته برده است. ولی تصمیم ما این است، ما به عنوان یک مسلمان و به عنوان کسی که از اول با شعار حمایت محرومان و مسئولان این انقلاب را پیروز کردیم و رژیم جهنمی شاه را شکسته‌ایم و به عنوان کسانی که خودمان از این روستاها در آمدیم و اکثریت مسئولان سطح بالا و متشخص این کشور که بعد از انقلاب منسوب شده‌اند، خودشان رنج دوران محرومیت و مشکلات دوران زندگی در محرومیت را تحمل کرده‌اند، ما رسالتمان این است که حرکتمان را به این طرف ادامه دهیم.

شما در مجلس شورای اسلامی که مرکز تصمیم‌گیری این انقلاب است، اگر شما به برنامه‌هایش گوش دهید و مطلع باشید. هر چه که به عنوان نقاط محروم کشور وارد مجلس می‌شود مثل آب خوردن تصویب می‌شود و هر چه که رنگ تبعیض دارد و بوی حمایت از پول‌دارها و سرمایه‌دارها و مستکبران کشور را دارد، آنجا می‌ماند و نمی‌تواند رأی بیاورد.

بهره‌مندی نقاطدر دولت جمهوری اسلامی ایران هم، همین وضع حاکم است. مسئولان مختلف کشورازتصمیم‌گیر شما و برنامه‌ریزی ما همه همین است. برنامه ما و راه ما این است. امکانات موجودو امید ما این است که این راهی که انتخاب کردیم و برنامه‌ای که برای هماهنگ همدیگرکردن و نزدیک کردن و هم سطح کردن این انقلاب و مردم انقلابی ریخته‌ایم، بتوانیم یک روزی در همین نسل موجود در این مملکت شاهد این باشیم که سیستان ما از گیلان ما و ایلام ما از مازندران ما چیزی کم نداشته باشد، مگر آن چیزهایی که به حکم جبر طبیعت در آن محکوم باشد. ولی ما با امکاناتی که در یک کشور داریم، محکوم نیستیم که کشورمان نقاط محروم داشته باشد. اگر سیستان و بلوچستان نفت ندارد، نفت خوزستان می‌تواند به اینجا ارز بدهد، اگر اینجا امکانات طبیعی برای کشاورزی در آن سطح عالی ندارد، استان‌هایی هستند و منطقه‌هایی مثل جیرفت و کهنوج و جازموریان و جاهای دیگر هستند که بتوانند نقاطی که از لحاظ طبیعی نمی‌توانند روی پای خودشان در بعضی از امکانات بایستند آنها را حمایت کنند.

حساسیت ژئوپولیکیمنطقه‌ای به حساسیت منطقه شما یعنی سیستان و بلوچستان از لحاظ استان سیستانسیاسی و جغرافیایی، از لحاظ استراتژیکی اینجا همیشه مورد توجه وبلوچستان مستکبران دنیا بوده است. از صدها سال پیش امپراطوری روسیه از دالان سیستان نگاهش را به آبهای گرم جنوب دوخته بود و صدها سال پیش امپراطوری انگلستان در پشت نقطه‌ای به نام سیستان و بلوچستان اینجا را حجابی کرده بود برای غارت هندوستان و می‌خواست اینجا را مستعمره داشته باشد که راه عبور به هندوستان را ببندد.

امپراطوری غرب اینجا را به عنوان حجاب می‌خواست و امپراطوری شرق اینجا را به عنوان دالان و معبر می‌خواست و اینجا مرکز توطئه‌ها بود و نمی‌گذاشتند اینجا آباد شود.

سیستان و بلوچستان آباد و معمور و مجهز به دانشگاه و دبیرستان و دانشکده و هنرستان می‌شود، اگر فرزندان این منطقه زجر دیده تعلیم ببینند و تخصص ببینند و اینجا بمانند و اینجا را آزاد و آباد کنند و دولت مرکزی باید به اینجا برسد و کمبودهای اینجا را جبران کند، در این صورت این سیستان دیگر نه راه می‌شود برای امپراطوری شرق و نه حجاب می‌شود برای امپراطوری غرب و برای حفظ مستعمره‌ها و جایی می‌شود آزاد و مستقل و آباد و روی پای خود و تصمیم‌گیرنده و فرزندان ریگهای داغ سیستان و بلوچستان کسانی هستند که امروز با مشت گره کرده و با پشتوانه‌ای از عمران و آبادی می‌توانند در مقابل تجاوز ستمکاران دیگر بمانند.

کارشکنی‌های دشمناندشمنان ما سیاست حرکت جمهوری اسلامی را خوب تشخیص دادند و برای جلوگیری ازهمه امکاناتشان را بسیج کردند برای اینکه نگذارند ما در این منطقه یک کشور اجرای سیاستهایآزاد و با جامعه‌ای معتدل و مردمی با زندگی عادلانه بسازیم.

جمهوری اسلامیمن نمی‌دانم شما که در اینجا زندگی می‌کنید، چقدر می‌توانید درک کنید و درزدودن محرومیتاحساس کنید فشارهایی که از طرف دشمنان شما در سراسر دنیا متوجه انقلاب ازجامعهشماست، یک مقدارش را ممکن است درک کنید، من یک فهرستی برای شما می‌گویم.

از روز اولی ]که[ انقلاب اسلامی پیروز شد دشمنان اسلام، شیاطین رند ضد بشریت خوب درک کردند که چه خطری در منطقه برای منافع آنها که اسمش را گذاشتند منافع حیاتی به وجود آمده ]است[.

آنها فهمیدند اگر ملتی با ایدئولوژی اسلام و با امکاناتی مثل امکانات مردم ایران و با نیروی انسانی عظیمی که این ملت نجیب و زحمتکش پرحرارت در اختیار این انقلاب می‌گذارد، فهمیدند اگر این انقلاب پا بگیرد در منطقه برای استعمارگران چیزی نمی‌ماند، شروع کردند به کارشکنی، پنج سال از عمر انقلاب می‌گذرد به اندازه 50 سال جلوی ما کارشکنی کردند.

لانه جاسوسی آمریکا از روز اول مرکز توطئه بود. موفق نشد کاری کند و به اشغال نیروی جوان ما در آمد و ضدانقلاب و لیبرالیسم را در کشور وادار به شعار دادن و تفرقه‌اندازی کردند. شما خودتان یادتان است که در سیستان و بلوچستان شما خواستند بلوا به پا کنند.

و اینجا کسانی با شعارهای چپ و در خدمت ارتجاعی‌ترین حرکت کردند، برای اینکه در این پوشش ملت ایران را دچار تفرقه کنند.

اعمال جنگ برجمهوریدر جاده‌ای حرکت می‌کردند که راهشان را به طرف چپ علامت می‌داد اسلامی ایراناما ماشین آنها به طرف راست حرکت می‌کرد، شعار می‌دادند به نفع محرومان به نام جنگ شیعهاما در خدمت آمریکا بودند، شعار می‌دادند به نفع استقلال، اما در خدمت وسنی وجنگابرقدرت‌ها بودند و جاسوسی در خوزستان بودند، در ترکمن صحرا و در عرب وفارسآذربایجان بودند و همه جا مانع یکپارچگی و اتحاد مردم می‌شدند این در داخل، وقتی که دیدند در داخل اکثریت مردم را نمی‌توانند فریب دهند و این مردها و زنها و حتی جوان‌ها وفادار انقلاب هستند و اینها نمی‌توانند کاری کنند رفتند سراغ هجوم به ما از طریق یک کشور بیگانه مثل عراق و به اسم جنگ با شیعه و جنگ سنی و شیعه، جنگ عرب و فارس و جنگ با کشوری که در اختیار ابرقدرتها بود و با ملتی که انقلاب کرده بود، آغاز کردند.

جنگ عامل به هدرشما می‌دانید که این جنگ برای مملکت ما به چه قیمتی تمام شده است. رفتن سرمایه‌هایما سه سال است که صدها هزار از فعالترین نیروهایمان را که بخشی از آن از ملی کشوراستان خود شما رفته‌اند در جبهه‌ها داریم، اگر این صدها هزار انسان می‌آمدند در معادن کار می‌کردند و در دشتها و راهها و بندرها کارها می‌کردند چه می‌شد، ما سه سال است که بخش عظیمی از ارزهایمان را خرج توپ و تانک و مسلسل و گلوله می‌کنیم که آتش می‌شود، ما سه سال است که بخش عظیمی از بندرها که باید برای شما آهن بیاورد و سیمان بیاورد و مواد کارخانه بیاورد و امکانات دیگر بیاورد وسایل نظامی می‌آورد و برخی از بندرهایمان تعطیل است، بندرهای خرمشهر تعطیل است.

تعطیلی نقاط حساسبندر آبادان و ماهشهر نیمه تعطیل است و راههای ما که باید در خدمت مملکت به خاطرجنگساختن کشور باشد در خدمت حمل و نقل جنگ است. کامیون‌های ما که در کشور باید برای شما امکانات بیاورد و چیزهای دیگر را منتقل کند به جاهای مورد نیاز، دارد نیرو به جبهه می‌برد و خرج به جبهه می‌برد.

بسیاری از بیمارستانهای ما که بنا بود مردم نیازمند به بیمارستان را مداوا کند در خدمت مجروحان جنگ است. یک مجروح جنگ وقتی که وارد بیمارستان می‌شود ممکن است یکسال تخت بیمارستان را که ممکن است دهها مریض را بپذیرد و مرخص کند، اشغال می‌کند و در اولویت هم هست و باید باشد.

بسیاری از امکانات ما خرج درمانگاههایی می‌شود که باید جانبازان را نگه‌دارد. نیروهای عظیم مردم در خدمت جنگ است و این چیزی است که به ما تحمیل کردند ما که نمی‌خواستیم جنگ کنیم. ترسیدند انقلاب پیروز شود ما را این طور مشغول کردند.

سوق دادن تمامخوب، ملتی که راه‌ها و بنادر و راه آهن و کامیون‌ها و قطارهایش و بسیاری از نیروهای کاریتأسیسات زیربنایی‌اش، و نیروهایش در جایی مصرف شود و لزومی مملکت درجهتنداشت که مصرف شود، معلوم است در انقلابش مشکل دارد.

پشتیبانی نیروهایما در قانون اساسی داریم که سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی در مسلحطول صلح باید از پادگانها بیرون بیایند و در کارخانه‌ها و مزارع و معادن و در مراکز خدماتی برای مردم کار کنند. امروز به جای اینکه این اصول را اجرا کنیم مجبوریم مردم دیگر را به پادگانها برده و آموزش دهیم و همراه آنها به میدان‌ها ببریم.

البته اگر دشمنان ما می‌دانستند با چه ملتی طرف هستند این کار را نمی‌کردند اینها خیال می‌کردند که ما یک ملت عادی هستیم و ملت را ارزیابی نکرده بودند و مطمئن بودند در شرایط محاصره اقتصادی که ما داشتیم اگر جنگ را به ما تحمیل کنند، این انقلاب ساکت می‌شود، اما خوشبختانه مقاومت مردم ما این طور بود که تودهنی محکم به ضد انسانهای تاریخ بشریت زد که الان دست و پایشان را گم کردند و امروز در سراسر دنیا به دست و پا افتادند که یک جوری با ما رابطه برقرار کنند.

این ملت عظیم و شما مردمی که در همه وجودتان محرومیت و مشکلات را تجربه کردید، مشکلات نمی‌تواند شما را از پا در آورد، و آن چنان این توطئه‌ها را خنثی کرده که امروز باعث اعجاب ناظران بین‌المللی در سراسر دنیا شده، همین حالا که صدها هزار نفر نیروهای ما در جبهه می‌جنگند.

فریاد انزجار ازصدها هزار نفر از مردم ما بزرگترین و حساس‌ترین تظاهرات را در شیطان بزرگ حساس‌ترین نقاط دنیا بوجود آوردند، علی‌رغم اینکه عربستان سعودی، ایادی درکنارخانه خداو عمالان تلاش کردند که نگذارند اسلام خودش را نشان دهد، آن چنان راهپیمایی کردند (در مکه) و آن چنان فریاد مرگ برآمریکا و اسرائیل سر دادند که زمین زیرپایشان لرزید و قلب دشمنان ما در سراسر دنیا لرزید که این مردم چه مردمی هستند که می‌جنگند و این همه تلاش دارند و باز از تبلیغ اسلام و انقلاب دست برنمی‌دارند و دست از محکوم کردن دشمنان خودشان برنمی‌دارند.

امروز وضع لبنان برای شما بسیار جالب است برای شما خواهران و برادرانی که در این خطه سیستان و بلوچستان و دور از میدان لبنان و کم اطلاع یا مطلع از وضع آنجا.

تأثیر روح انقلابشما ناظر باشید که امروز همین شعارهایی که شما الان می‌دهید جنگ جنگ اسلامی درکشورهایتا پیروزی، مردم مسلمان لبنان با زبان عربی می‌دادند. وقتی پادگان حاج مستضعف جهانعبدالله را تصرف کردند و وقتی نیروهای حزب‌اللهی ال‌بکر آنجا را گرفتند، همین شعار جنگ جنگ تا پیروزی و مبارزه با استکبار را سر دادند. همین بود که استعمار از آن می‌ترسید. اینجا شما یک زندگی معمولی و قرین با فقر، ممکن است داشته باشید، اما این صبر شما و مقاومت شما و حمایت شما از انقلاب و پشتوانه شما از جنگ و اعزام نیروهای سیستانی و بلوچستانی به میدان‌های نبرد که دل همه ما را گرم می‌کند همین‌ها باعث شده که انقلاب شما حالت تهاجمی و حالت پیشرفت را و حالت بالندگی را در خودش حفظ کند.

شرکت همه جانبه شما هم در عملیات شریک هستید و هم در ثواب آن شریک هستید. یکی از مردم استانتوطئه‌های بسیار شومی که اینها علم کرده‌اند به خاطر اینکه نگذارند انقلاب به درعملیات‌هاپیروزی برسد، مسئله شیعه و سنی بود در داخل ایران که دیدید در کردستان کسانی به عنوان حمایت از سنی راه انداختند که امروز بیش از سی فقره از علمای اهل سنت کردستان را ترور کردند و شهید کردند و یا کتابخانه‌شان ]را[ آتش زدند.

توطئه‌های دشمناناینها مدعی بودند که از اهل سنت حمایت می‌کنند و در کردستان ]به واسطه[ دروغگوهای کثیف جنگ راه انداخته بودند. در همین منطقه شما کسانی پیدا شده بودند که انگشت گذاشته بودند روی این حساسیتهای تاریخی که استعمار در طول تاریخ دنیا از آن سوء استفاده کرده است و خیال کردند یک بار دیگر می‌توانند مردم ما را فریب دهند و به جان هم بیندازند. یادتان است در همان روزهای اول انقلاب در همین شهر شما می‌خواستند چه آشوبی به راه بیندازند؟ ولی بیداری و هوشیاری شماها و رشد شما و رشد زنان و مردان مسلمان ما این توطئه را خنثی کرد. و من امروز وقتی که وارد این شهر شدم خدا می‌داند که چقدر لذت بردم وقتی وارد فرودگاه شدم دیدم علمای شیعه و علمای اهل سنت در کنار هم و دوش به دوش هم ایستادند. به پادگان رفتیم و دیدم با هم و در کنار هم هستند.

در جلسه جمعی از علما دیدم همه علما با هم صمیمی و هم سناگوی یکدیگر هستند. و آنچه که امروز شما درست کردید و توطئه‌ها را به هم می‌زنید و هوشیارانه مواجه می‌شوید با دشمنان ما و مستکبران دنیا، این اعجاز تاریخ است. در سراسر تاریخ هزار و چهارصد ساله اسلام این توطئه در سراسر تاریخ ما خون ریخته و جنایت به راه انداخته، اما اینجا مردم ما این چنین کردند.

الگو ساختن جمهوریما امیدواریم برای جهانیان، برای بقیه کشورهای اسلامی منطقه، برای اسلامی برایعراق، برای پاکستان، کشورهای خلیج فارس، افغانستان، سوریه، مصر و لبنان کشورهای مسلمانو برای همه این مناطق مأمور باشیم که اینها بتوانند در یک همزیستی وهمسایه مسالمت‌آمیز و متحد و منسجم در مقابل دشمنان و توطئه‌های خائنان به بشریت، اتحاد خودشان را حفظ کنند و با اتحادشان مشتی به دهان استکبار جهانی بزنند.

برای اینکه شما به نمازتان برسید و فضیلت نماز اول وقت را دریابید من یک خلاصه‌گیری از صحبتهایم می‌کنم.

نتیجه گیری ازکل مطلب من این است که راه جمهوری اسلامی، راه حرکت به طرف تعادل مباحث گفته شدهو اعتدال و حفظ عدالت و در برنامه دراز مدتی ما تبعیض‌ها را از منطقه‌های مختلف این کشور و از قشرهای مختلف این جامعه کم کنیم.

بلندی‌های ظالمانه‌ای که به صورت قله‌هایی در این جامعه پیدا شده‌اند آنها را بتراشیم و گودال‌های عمیقی که به صورت فقر و محرومیت بر ملت ما بر بخش عظیمی از ملت ما بر روستاهای ما و بر استان‌های محروم ما تحمیل شده، اینها را مسطح کنیم به طوری که در یک زمانی که نمی‌شود گفت؛ کی، ولی آن زمان دور نیست و برسیم به جامعه‌ای در سطحی از عدالت که مورد قبول قرآن و اسلام و پیغمبر اسلام باشد و می‌دانیم که دشمنان در اسلام همه همتشان را به کار می‌گیرند که ما را مانع بشوند که به این جامعه برسیم و اما در این راه پرسنگلاخ و پرمانع و پر مشکل، همان طور که این پنج سال حرکت کرده‌ایم، حرکتمان را ادامه می‌دهیم و ملت ما آن قدر شعور دارد که مشکلات راه انقلاب و مشکلات زندگی و نیاز به مهلت را بداند و بفهمد که برای رسیدن به چنان هدف مقدس و بلندی احتیاج به زمان، صبر و مقاومت و تبلیغ و شهادت و احتیاج به مقاومت و مبارزه دارد.

و این پنج سال این نیازها را آن مقداری که وسعش بوده در اختیار این جمهوری گذاشته و ما از همه شما و از ملت عظیم و نجیب و مسلمان سراسر کشورمان شاکریم و برای موفقیت آنها دعا می‌کنیم.

در پایان صحبتم برای اینکه این اجتماع با شکوه شما نتیجه‌ای گرفته شود چند جمله هم دعا می‌کنیم.

نَسْئلُکَ وَنَدْعوک باسْمِکَ العَظیم، الأعّز العجل الاکرم یااللّه، یااللّه، یااللّه، ....

پروردگارا به مقربان درگاهت رزمندگان ما را پیروز فرما.

خدایا به محمد و آلش قسم می‌دهیم به خانواده‌های شهید و جانباز داده ما صبر و عجر عنایت بفرما.

شر اشرار و اجانب را از سر این ملت کوتاه بگردان و به ما توفیق عدالت اجتماعی و اسلامی عطا بفرما.

رهبر عظیم‌الشأن ما را پروردگارا در پناه مهدی موعود محفوظ بگردان. به ملت ما و به مردم ما پروردگارا نعمت اتحاد و همبستگی را بیش از پیش عنایت بفرما. به نبی و آله.

            والسلام علیکم و رحمة‌الله و برکاته

 

[1] - سوره اسرا، آیه 81.