سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع مردم سرعین اردبیل

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع مردم سرعین اردبیل

پیرامون: (زلزله منطقه سرعین، نمین، نیر و مشکین‌شهر (گستردگی وسعت زلزله در 125 روستا

  • پنجشنبه ۷ فروردین ۱۳۷۶
بلای زلزله، امتحان خداوند برای بندگان / صبوری‌های تحسین‌برانگیز مردم در زلزله / همکاری‌های خوب مردم و مسئولان در کمک به مردم / نقش برجسته وزارت کشور در کم کردن آلام زلزله / وسعت منطقه زلزله‌زده / صبر بر مصائب، نشانه‌ای از ایمان / لزوم توجه به آینده در ساخت و سازها / اعتبارات بلاعوض دولت برای زلزله‌زدگان / اهمیت مصالح ساختمانی در ساخت و سازها / عزم جدی دولت برای جبران خرابی‌ها / اهمیت ساخت و ساز در مناطق زلزله‌خیز / تسلیت به مردم و دعا برای بهبود مجروحان / ظرفیت سرعین برای گسترش جهانگردی / اهمیت همکاری مردم در شهرسازی و خیابان بندی / امکانات بیشتر برای سرعین و نیر در تبدیل شدن به بخش و شهرستان /

بسم الله الرحمن الرحیم

از شما عزیزان صمیمانه تشکر می‌کنیم. آرزو داشتم که وقتی که خدمت شما می‌آیم، مسئله‌ای مثل زلزله و مصیبت نباشد. (1) ولی متأسفانه این سفر ما به خاطر اظهار همدردی با شما مردم است. بلای بزرگی برای منطقه سرعین، نمین، نیر و مشکین‌شهر بود که خداوند ما را با این مصیبت‌ها و بلاها امتحان می‌کند.

بحمدلله بخش ابتدایی رسیدگی به آسیب‌دیدگان به خوبی گذشت. قبل از هر چیز باید از صبر و متانت خود مردم تشکر کنیم که با آرامش و صبوری فرصت دادند که مسئولان کشور به برنامه خودشان برسند و بتوانند درست عمل کنند.

در ثانی باید از مردم اردبیل تشکر کنیم که به خوبی به هموطنان خودشان رسیدند. انصافاً مردانه و با روحیه‌های خوب و انسان‌دوستانه به کمک آمدند. از مسئولان منطقه، استانداری، فرمانداری، شهرداری‌ها و بقیه ادارات، نماینده بزرگوار ولی فقیه و امام جمعه محترم مرکز استان و سایر آقایان علما که همکاری خوبی کردند، تشکر می‌کنیم. نهادهای امدادی مثل هلال احمر، کمیته امداد، بهزیستی و سایر کسانی که همکاری کردند، بسیج، سپاه، ادارات دیگر شهر و کشور هم به سرعت برای حل مشکلات مردم وارد شدند.

در این میان نقش وزارت کشور و ستاد حوادث بسیار چشمگیر بود که به سرعت امکانات را از سراسر کشور بسیج کردند و حادثه وسیع و سخت را به سرعت تحت کنترل درآوردند. حدود 125 روستا آسیب دید که خیلی وسیع است. من امروز به روستای گلستان و شیران رفتم و از کنار چند روستا هم گذشتیم. تخریب خیلی وحشتناک است. در بعضی از چادرها با مردم آسیب‌دیده صحبت کردم که روحیه مردم برای بنده بسیار جالب بود. خانواده‌ای که عزیزانی را از دست داده بود، اما با روحیه، صبور، شاکر و راضی به قضای الهی با مصیبت برخورد کرده است. این خیلی امتیاز است. این نشان ایمان شما مردم اردبیل است. اردبیلی‌ها همیشه نمونه ایمان، صبر و سخت‌کوشی بودند. امروز هم ثابت کردند.

از لحاظ سرما، برف، طوفان و باران روزهای سختی بود. در این سرما مشکلات زیادی برای مردم پیش آمد و زن و بچه‌ها به زحمت افتادند. الحمدالله دوران سخت بحرانی و روزهای اضطراری را پشت سر گذاشتیم.

الان صحبت از آینده است. برای آینده مسئولان مربوط برنامه‌های خوبی تنظیم کرده‌اند. برای تمام کسانی که خانه‌ها، دام‌ها و امکانات دیگرشان را از دست دادند، برنامه جبران خسارات تنظیم شده است. هم در شهر و هم در روستاها اعتبارات مناسب و کمک‌های بلاعوض تنظیم شده است که از همین امروز برنامه جبران خرابی‌ها و بازسازی شروع می‌شود. برای بهسازی روستاها هم در برنامه هست که برایشان خیابان و شرایط بهتری درست کنند.

این بار دیگر اجازه نمی‌دهیم که خانه‌ها را با گل و چوب بسازید. انشاءالله مصالح ساختمانی را به اندازه کافی در سراسر منطقه مشکین‌شهر، نیر، سرعین و روستاها تأمین می‌کنیم. با وام کافی که از طرف دولت به بانک‌ها داده می‌شود و مبالغی که بلاعوض به نسبت خرابی‌ها و خسارت‌ها به آسیب‌دیدگان داده می‌شود، هم برای ساختمان، هم برای دام‌ها، هم برای تأسیسات و هم برای کارهای عمومی مثل مدارس، حمام‌ها، راه‌ها، پل‌ها، برق، آب و خانه‌های بهداشت کمک می‌کنیم تا آنهایی که آسیب دیده‌اند، با اعتبارات دولتی ساخته شوند.

امیدوارم با همکاری خود شما مردم در زمستان آینده هیچ کس بدون سرپناه نباشد و همه مردم سرپناهی داشته باشند و ظرف دو سال انشاءالله تمام خرابی‌ها جبران می‌شود و روستاها به صورت خوب بازسازی شوند.

اگر مصیبتی به ما وارد شده، باید با بهتر ساختن روستاها جبران کنیم. روستاها را باید به گونه‌ای بسازیم که خدای ناخواسته اگر زلزله‌ای پیش بیاید دیگر آسیب نبیند. چون اینجا زلزله‌خیز است و روی گسل است. تجربه هم نشان داده، چند ساختمانی که درست ساخته شده‌اند، حدوداً آسیب ندیده‌اند یا آسیب جزئی دیده‌اند.

در اینجا خدمتتان کسانی که عزیزی را از دست داده‌اند، تسلیت عرض می‌کنم. ما با آنها در غمشان شریکیم و برای شفای آنهایی که آسیب بدنی دیده‌اند و در بیمارستان‌ها و یا در خانه‌هایشان هستند، دعا می‌کنیم. از خدا برای شما مردم صبر و اجر می‌خواهیم.

برای شهر سرعین، به خصوص با توجه به شرایطی که پیش آمده است، باید برنامه‌های جذب توریست را تقویت کنیم. آب گرم و هوای مناسب سرمایه بزرگی برای اینجاست. تقویت نیازهای جهانگردی در برنامه ما بوده که به خاطر زلزله تقویت شده است. امیدواریم سرعت بیشتری در توسعه مناطق جاذبه‌دار برای توریست تنظیم کنیم و خسارات شما را با توسعه بیشتر و با جذب جهانگردی و ایران‌گردی بیشتر جبران کنیم. انشاءالله سرعین به نقطه مطلوبی برسد.

خوشبختانه مسیری که از جاده تا اینجا دیدم، شهردار برنامه خوبی برای جاده باصفا تنظیم کرده است. دو طرفش را درختکاری کرده که ابتکار خوبی است. مردم هم همکاری کنند تا این درخت‌ها آسیب نبینند و این جاده باصفا، جاده نمونه‌ای در منطقه باشد.

به هر حال از محبتی که شما مردم آسیب‌دیده نسبت به ما فرمودید، صمیمانه تشکر می‌کنیم. به شما به خاطر اینکه این روزها تبدیل به بخش شدید و به مردم نیر که تبدیل به شهرستان شدند، تبریک می‌گویم. انشاءالله به همین دلیل امکانات دیگری را جذب خواهید کرد. از این محبت‌ها صمیمانه تشکر می‌کنیم و از اینکه توقف ما کوتاه است، حتماً ما را می‌بخشید، چون برنامه‌های فشرده داریم.

والسلام علیکم و رحمه الله

****************************************************************************

1- 

زمین‌لرزه اردبیل در تاریخ ۲۸ فوریه ۱۹۹۷ میلادی، برابر با ۱۰ اسفند ۱۳۷۵، ساعت ۱۲:۵۷:۱۸ به زمان یوتی‌سی و ۱۶:۲۷:۱۸ به زمان محلی در اردبیل روستای نیر رخ داد. ژرفای این زلزله ۱۰ کیلومتر بود، و بزرگی آن ۶٫۱ در مقیاس Mw اعلام شده‌است. زمین‌لرزه به وقت محلی در روز جمعه، ساعت ۱۶:۲۷:۱۸ روی داده و منطقه زمانی آن یوتی‌سی +۳٫۵ بوده‌است .

این زمین لرزه باعث تخریب کامل منازل و تأسیسات زیربنایی تعداد 136 روستا در نیر و هیر و سرعین و همچنین حدود ۱۴۰ روستا هم در شهرستان‌های اردبیل ، گرمی مغان ، مشگین شهر ، سرعین و نیر دچار آسیب شدند.در حدود ۱۰ هزار رأس احشام نیز در این حادثه کشته شده‌اند. شدت زمین لرزه به حدی بود که در اکثر شهرهای استان‌های اردبیل،آذربایجان شرقی و غربی،استان گیلان و زنجان احساس شد و در شهر اردبیل باعث وحشت مردم شد.

سازمان زمین‌شناسی آمریکا نیز رومرکز این زمین‌لرزه را در مختصات ۳۸٫۰۷۵°شمالی ۴۸٫۰۵°شرقی و ژرفای آن را در ۱۰ کیلومتر گزارش کرده‌است. بزرگی برگزیده این سازمان از میان بزرگیهای محاسبه‌شدهٔ مختلف ۶٫۱ در مقیاس Mw بوده و از دید اثر، در میان چهار دسته‌بندی «نامحسوس»، «محسوس»، «زیان‌آور» یا «با تلفات»، زلزله را «با تلفات» اعلام کرده‌است.

شمار کشتگان زلزله حدود ۱۱۰۰ نفر بوده‌است.تعداد زخمیان ۲۶۰۰ نفر برآورده شده‌است.بی‌خانمان شدگان نیز ۳۶۰۰۰ نفر اعلام شده‌است. خانه‌های خشتی و گلی اطراف اردبیل تاب تحمل زمین لرزه ۶.۱ ریشتری را نداشتند و به شعاع ۳۵ کیلومتر تمام روستاهای اطراف مرکز زمین لرزه کامل تخریب شده‌اند.پس از باز سازی روستاهای نیر و هیر،این دو روستا به شهر تبدیل شده‌اند