سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع برادران و خواهران دانشگاه تربیت معلم بروجرد و جمعی از مسئولان دانشگاه

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع برادران و خواهران دانشگاه تربیت معلم بروجرد و جمعی از مسئولان دانشگاه

  • دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۶۶

بسم‌اللّه‌الرحمن‌الرحیم
«اَلâحَمâدُالِلّûهِ ربِّ الâعûالَمین وَ اَلصَّلûوهُ وَالسَّلاûمِ عَلیû رَسولِ اللّûهِ و آلِهِ أَجâمَعیüنâ»
خواهران و برادران به مجلس خیلی خوش آمده‌اند، چون مجلس خانه مانیست، خانه همه شما است؛ ما هم از طرف شما در اینجا کار می‌کنیم، باتناسب اینکه شما در جهت تعلیم و تربیت در تلاش هستید، دو سه جمله‌ای‌فقط عرض می‌کنم که این راهی که شما انتخاب کرده‌اید، جزو بهترین راه‌هایی‌است که خانم‌ها در فعالیت‌های اجتماعیشان در جامعه می‌توانند داشته باشند؛البته به غیر از دو سه مورد هیچ محدودیتی ما نداریم.
همه مشاغل را خانم‌ها می‌توانند، اگر محیط سالم باشد حضور داشته باشند.اما امروز نیاز عمده ما برای نیروهای خانم‌ها، همین بخش تعلیم و تربیت است‌با توجه به اینکه نصف جامعه ما را خانم‌ها تشکیل می‌دهند و حداقل تا نصف‌معلمان ما در همه سطوح از کودکستان‌ها تا دانشگاه‌ها و مراکز عالی آموزش،اگر خانم‌ها باشند این وضع طبیعی است.
علاوه بر این، خانم‌ها مخصوصاً در دوره دبستان بهتر از آقایان می‌توانند ازعهده تعلیم نوجوانان بربیایند که ما اگر اکثریت معلمینمان هم اگر در جامعه‌خانم‌ها باشند، حتی شصت هفتاد در صد هم باشند، زمینه سالم و طبیعی کاراست و این راه با وسعتی که دارد در مقابل شما باقی است و باز است. کار هم‌بسیار با ارزش است، اصولاً خانم‌ها در منزل هم که هستند، نقش معلم را دارندو نقش پرورش دهنده کودکان را دارند، کودکانی که تحویل می‌دهند به جامعه‌تا قبل از  
مدرسه، شخصیت‌شان را خانم‌ها می‌سازند و این نقش را اگر درمدارس هم ادامه بدهند، همان ادامه طبیعی نقش خانواده است.
با این حرکتی که الان شروع شده، یعنی وسعت پیدا کره که خانم‌های متدین‌و حزب الهی ما در سمت‌های تعلیم وارد می‌شوند و استقبال می‌کنند از این‌وضع، مایه خوشحالی و امید است و یکی از میدان‌هایی است که از نیروی‌خانم‌ها می‌شود استفاده کرد. البته بقیه میادین هم همین طور باز است و البته ماوظیفه داریم که محیط ادارات و جاهای دیگر و کارگاه‌ها را سالم کنیم که حضورخانم‌ها در آنجا باعث بعضی از بی‌بندوباری‌هایی که در گذشته بوده، درمحیط‌های مختلط نباشد و ما یکی از کارهای مهمی که باید بکنیم در دنیا،چون متهم کرده‌اند اسلام را که مانع فعالیت اجتماعی خانم‌ها می‌شود، عملاًباید ثابت بکنیم که بهتر شکل فعالیت خانم‌ها را در جامعه‌مان تنظیم می‌کنیم،بدون اینکه از آن فسادها و آثار سوئی که فرهنگ غرب با حضور خانم‌ها درصحنه اجتماعی تحمیل می‌کرد. ما باید آثار مثبت تلاش خانم‌ها را داشته‌باشیم و آثار منفی‌اش را نداشته باشیم. تفاوت اصلی که بین ما و فرهنگ غرب‌در اینجا هست، همین است که آنها برنامه‌شان این است زن‌ها را به صورت کالاو به عنوان ترویج افکار آلوده و آلوده کردن جامعه و از تعادل بیرون بردن‌جامعه به کار می‌گیرند. اسلام مایل هست که همه نیروها و همه انسان‌ها به کارگرفته شوند. ان‌شاءالله اگر بتوانیم اثبات بکنیم به دنیا که می‌شود به صورت‌سالم و بی‌ضرر و بسیار مؤثر از نیروی بخش عظیم جامعه استفاده کرد، علاوه‌بر آثاری که خانم‌ها در اداره منزل دارند، علاوه بر آثاری که خانم‌ها در پرورش‌کودکان دارند و علاوه بر آثاری که آنها در تعدیل روحیات مردها دارند، در محیط‌جامعه هم از نیروی فکری، علمی، جسمی و هنری و تلاش‌های آنها در کل‌جامعه استفاده بکنیم و ما امیدواریم با این قشر معزز و مکرم معرفی خانم‌ها درصحنه اجتماع در آینده ترسیم بشود که این از افتخارات انقلاب اسلامی خواهد بود، باز هم از شما تشکر می‌کنیم و سلام ما را به همه همکارانتان برسانید.
    والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته