سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع برادران و خواهران ستاد برگزاری نماز جمعه

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع برادران و خواهران ستاد برگزاری نماز جمعه

  • یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۷۶
برگزاری نماز جمعه، یکی از کارهای بزرگ انقلاب اسلامی/ اهداف تعابیر عبادی- سیاسی برای نماز جمعه/ اهمیت خطبه‌های نماز جمعه تهران/ سازندگی برگزاری نماز جمعه برای کشور/ احیای نماز جمعه، اولین قدم در راه اسلام/ اهمیت تعمیق خطبه‌های نماز جمعه/ پیروی شهرستان‌ها از برنامه‌های نماز جمعه تهران/ نماز جمعه، یکی از برنامه‌های ارزشی/ ساخت تدریجی مصلاّی تهران/ ظرفیت نماز جمعه برای برنامه‌ریزی‌های متنوع/ لزوم توجه به نیازهای ستاد نماز جمعه

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدلله والسلام علی رسول الله وآله

همکاران خوب ما در برنامه اقامه نماز جمعه، خیلی خوش آمدید. این فرصتی است که ما هر سال یکبار شما را می‌بینیم و از کار با ارزش شما تشکر و قدردانی می‌کنم. همه شما تقریباً در این دوره هیجده ساله شریک بوده‌اید. این یک کار بسیار مهم و فراموش نشدنی و یکی از کارهای مهم دینی و مذهبی است. پیغمبر اکرم (ص) از همان لحظه ورود به مدینه مسجد را بعنوان یک پایگاه مهم برای خود قرار دادند و برنامه‌های جمعه را عبادی - سیاسی اعلام کردند. نقش مسجد، عبادی سیاسی بود و خطبه‌های جمعه وضع دیگری داشت. همیشه هم در هر جا که اسلام رونق پیدا کرد، نمازهای جمعه کارساز بوده است. با طبیعتی که این فرضیه الهی دارد، ما باید به مسائل روز پرداخته و مردم را در صراط مستقیم و راه خدا نگه داریم. الحمدلله بنیه فرهنگی و دینی مردم که مناسبت خاصی با خطبه‌های نماز جمعه تهران دارد، حفظ می‌شود.

خوبی‌اش این است که همین که صحبت شد، پخش شود؛ مخصوصاً در مناطق حساس وقتی که چیزی می‌رسد و مسئله‌ای برای کشور هست، مردم به خطبه‌های نماز جمعه تهران توجه خاصی دارند و خطبه‌های نماز جمعه برای آنها راهنماست. در آن روزهای پر فراز و نشیب، نماز جمعه به عنوان محور تشخیص راه سیاست‌های روز و واقعیت‌ها مطرح می‌شود و آثار این سم‌پاشی‌ها و شیطنت‌ها را کم می‌کند و واقعاً به مردم آگاهی می‌دهد. روح مادی نماز به خصوص نماز جمعه - خیلی سازنده است. شما که در چنین جریاناتی شریک هستید، سهم قابل توجهی در این امر مهم دارید. شما که ستاد نماز جمعه را تهیه می‌کنید و در این مدت کرامت و اعتدال تریبون حفظ شد و اینجا از اول به صورت ابتکاری حرکتی آغاز کرد که به تدریج در سایر شهرستان‌ها مورد توجه قرار گرفت، سایر جاها هم کارهایشان را مثل اینجا انجام می‌دهند و معمولاً از اینجا استفاده می‌کنند.

آنچه که در تهران گذشت، در سراسر ایران به صورت یک جریان عمومی درآمد و هنوز هم مؤثر و کارساز است. ان شاءالله نماز جمعه همیشه به این شکل باقی بماند. اولین‌قدم در راه اسلام احیاء نماز جمعه است که انجام بخشی از این کار به عهده شماست که با تدارکات و امنیت و برنامه نظم و چیزهای دیگری که دارید، پشتیبانی می‌کنید و زحمت می‌کشید و مطالبی را مطرح می‌کنید که اگر مواردی فراموش شده باشد، به خاطر بیاید.

ما برنامه‌های جدید به نام فرزانگان داریم و داریم روی آن کار می‌کنیم. انشاءالله که به محتوای خطبه‌ها کمک می‌کند و کار بسیار پسندیده‌ای است. به هر حال همه این جریاناتی که زحمت کشیدید و برای آن وقت صرف کردید، دو هدف مشخص دارند: یکی اینکه خودشان را بسازند و دیگر اینکه از محتوای خطبه‌ها آموزش ببینند. خوب، عبادت کار خودش را می‌کند. اگر خطبه‌ها عمق کافی داشته باشند و انتخابات درستی در طرح مسائل ضروری‌تر و بیان مناسب‌تر مطرح بشود، این بعد سیاسی و عبادی با هم کار می‌کنند؛ که فکر می‌کنم کاری که الان برای قسمت کردن خطبه‌ها شروع کرده‌اید، درنهایت اگر خوب ترزیق بشود، آثار آن در استان تهران و سراسر کشور مثبت ارزیابی می‌شود و اگر از رادیو و تلویزیون حداقل یک هفته بعد از نمازهای جمعه پخش شود، کار بسیار ارزشمندی خواهد بود.

خدا را شکر می‌کنیم که به شما چنین فکری داده است و نسبت به وقتی که شما صرف می‌کنید، ما دلسوزی به خرج می‌دهیم که ارزش این کار را دارد. چه بهتر از اینکه چنین جریانی در کشور باشد و انسان، تابع این جریانات ارزشی و سازنده باشد که باعث آگاهی و آبادی و روشنی جامعه و انقلاب است. همیشه از این وقت‌ها در دنیای پر از مشغله کاری، پیش نمی‌آید که انسان موفق شود ساعاتی از وقت خودش را صرف این کارهای آرمانی بکند. ما باید واقعاً، این چنین خداوند را شکر کنیم.

در گذشته‌ها رسم بر این بود که شخصیت‌های بزرگی وقت خودشان را در خدمت به مساجد و معابد صرف می‌کردند. مثل داستان حضرت مریم که در قرآن آمده است. ما که خودمان وقت نمی‌کنیم و انشاءالله که در این مدّت ما یک مقدار توفیق پیدا کنیم. انتخاب خوبی است و خداوند به کسانی که در انجام این کار مشارکت دارند، توفیق بدهد.

انشاءالله به تدریج مصلای بزرگ تهران ساخته می‌شود. از اول هم نتیجه تلاش و همت شما بود که ستاد؛ این زمین را تهیه کرده و مراحل اولی را گذرانده که انشاءالله یک مجموعه فرهنگی و عبادی خیلی عظیم خواهد بود و جای بی‌نظیری در دنیا می‌شود که بدست نماز جمعه سپرده می‌شود.

برنامه‌های خیلی زیادی را می‌توان در محور نماز جمعه سازماندهی کرد. باید یک پایگاه جامع فرهنگی نه فقط برای نماز بلکه در محور نماز و برای حرکت وسیع و انسان‌سازی در مسیر نماز، داشته باشیم و خودمان را برای چنین چیزی آماده بکنیم. در مورد نیازهایی که ستاد دارد، بنده سعی می‌کنم که دست شما برای انجام کارها بسته نباشد. کارهایمان به خاطر کمبود امکانات متوقف نشود و دعا می‌کنیم که انشاءالله در آینده شاهد آغاز بیشتر برنامه‌ریزی‌ها برای تحسین این مجموعه باشیم.

 والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته