سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمعی از اعضای جبهه عزم ملی

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمعی از اعضای جبهه عزم ملی

  • ساختمان قدس
  • سه شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۸۴

بسم‌الله الرحمن الرحیم
 الحمدلله والسلام علی رسول‌اله و اله
خیلی خوش ‌آمدید. بنده از زحمتی که متحمل شدید و در اینجا حضور پیدا کردید، احساس شرمندگی می‌نمایم. ادبیاتی که بکار بردید، از نوع ادبیاتی که در فضای سیاسی مطرح می‌شود، نیست و همه مطالب از قلب و جان شما بیان شد. بنده هم مثل شما یکی از دلسوزان این کشور هستم. هیچ چیز جز اعتلای ایران اسلامی وسعادت مردم ایران، برایم مطرح نیست و چیزی غیرازاین نمی‌بینم و بقیه عمرم را در همین مسیر حرکت خواهم کرد. برای خود هیچ برنامه‌ای جز کار و تلاش و خدمت به مردم، ایران و اسلام ندارم.
تا بحال نیز هیچ وقت نگفتم که نمی‌آیم. اگر بنده احساس مسئولیت نکنم، بقیه مردم چنین احساسی نخواهند داشت. اگر کشور نیاز داشته باشد و مردم مایل به خدمت ما باشند، هیچ وجهی برای نیامدن وجود ندارد. دلیل توقف وتأخیر را بارها برای شما و همه بیان کردم.
پنجاه سال از دوران 70 ساله زندگی را در استرس سیاسی و مبارزه گذرانده‌ام و اصلاً به فکر استراحت نبود و نیستم و آرزو داشتم که در زمان حیات شاهد مدیران شایسته و مقبول مردم باشم و مردم به ما نیاز نداشته باشند و میدان پر از داوطلب‌های صالح باشد. شاید هم الان این‌گونه باشد، منتهی در رابطه با مــردم
نتوانستند به گونه‌ای حرکت کنند که همه مردم با شخصیت آنها آشنا باشند. بنده کم و بیش سخنان شما را تأیید می‌کنم که کشور در شرایط ویژه‌ای قرار گرفته است. ملتی که در صحنه است و با دست خالی رژیم شاه را شکست داد و آمریکا را بیرون کرد و جنگ را به خوبی پشت سرگذاشت، از پا در نمی‌آید و این انقلاب با همین بالندگی به پیش خواهد رفت.
آمریکا زمانی که با همه ابزار در کشور بود، نتوانست کاری بکند که بخواهد دوباره با این همه نیروهای آموزش دیده و جان برکف ایران، وارد کشور ما شود. آمریکا مصمم و گستاخ شده است و صریحاً در امور داخلی ما دخالت می‌کند. چند روز پیش کنگرة آمریکا با گستاخی و فضاحت سه میلیون دلار برای مخالفان داخلی ایران به تصویب رساند و این ننگ مخالفان و مزدوران داخلی است. این پول از هر چیزی نجس‌تر است و برای آمریکا نیز ننگ بزرگی است.
در داخل کشور نیازمند مشارکت و وحدت ملی هستیم و رهبری نیز امسال را سال مشارکت و انسجام ملی اعلام فرمودند و هردوی اینها مسئولیت را سنگین‌تر می‌کند. اگر بتوانیم با حضور خود مردم را بیشتر وارد صحنه کنیم، دلیلی برای مشارکت خواهد شد. در این خصوص توصیه‌ام این است که وحدت را حفظ کنید. در ایام انتخابات اغلب حرفهای بی‌ربط گفته می‌شود و طرفداران گروهها و احزاب وارد میدان می‌شوند و وعده‌های بی‌جهت و توخالی به مردم می‌دهند و حرفهای غیرعملی می‌زنند و یا باهم درگیر می‌شوند و موجب بدنامی یکدیگر می‌شوند و مردم را سرد و بی‌اعتماد می‌کنند.
از نظام اسلامی توقع نداریم که این‌گونه مسابقه قدرت در آن رخ دهد. اگر انسان برای خدا کار انجام دهد، حرفها و عملش باید خداپسند باشد و نمی‌شود کسی برای هدف مقدس کارهای بد انجام دهد. به هر حال لازم است همه ما برای حلّ مسائل و مشکلات خاص کشور، مثل گرانی‌ها و بیکاری، جهاد کنیم. فکر می‌کنم که به تصمیم نهایی نزدیک می‌شوم. وقت چندانی نیز نداریم و در یکی دو هفته آینده حتماً باید موضع خود را اعلام کنم. مردم نمی‌توانند بیش از این منتظر بمانند.
در مورد استانها، در مجمع تشخیص مصلحت نظام آمایش سرزمینی را در کمیسیونها به پایان رساندیم و بزودی در دستور مجمع قرار خواهد گرفت. محتوای آن، این است که به همه جای کشور براساس استعداد و نیاز و بصورت عادلانه رسیدگی کنیم. مقدار زیادی از این کار به مسئولان و مردم همان استانها مربوط می‌شود که برنامه‌های جامعی داشته باشند و مشکلات را مطرح کنند که باید هم کمک کنند و کمک بگیرند. سیاستی در مجمع نوشته خواهد شد که انشاءالله در دورة بعد توازنی در زندگی استانها، شهرها، روستاها، مناطق مرزی و مرکز بوجود بیاید و از استعدادهای آنها هم استفاده شود.
در مجموع انتخابات،‌بسیار حساس است. حضور مردم در صحنه بسیار مهم است و دشمنان مشغول هستند که مردم را دلسرد کنند تا در انتخابات شرکت نکنند. ریاست‌جمهوری آینده هم‌هرکس باشد، دورة‌بسیار پرکار و سرنوشت‌سازی دارد. دورة بعدی باید توازن و تعادل در کشور بوجود بیاید و زیربناهای کشور تکمیل شود. به مسائل بسیار حساس اجتماعی رسیدگی کنیم و فقرزدایی و بسیاری از کارها را انجام دهیم. هرکس رئیس‌جمهور شود، این کارها را انجام خواهد داد و رهبری با قدرت و صلابت حضور دارند و مواظب هستند و مسیر را مشخص می‌کنند.
بنده شرمنده شما هستم و صریحاً نمی‌توانم اعلام کنم. عرض می‌کنم که خیلی جلو آمدم و احساس مسئولیت در شرایط کنونی خیلی بیشتر است. شما هم دعا کنید که چیزی که خیر مردم و مملکت است، پیش بیاید. امیدواریم به زودی تکلیف روشن شود و از شرمندگی و اظهار محبت شما درآئیم.
والسّلام علیکم و رحمه الله