سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی اعضای اصناف نانوایان و صنعتگران

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی اعضای اصناف نانوایان و صنعتگران

  • ساختمان قدس
  • پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۴

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و السّلام علی رسول الله و آله
بسیار خوش‌آمدید. خداوند به شما عمر، عزت و برکت دهد. سالگرد رحلت حضرت امام(ره) را به مردم و شما صمیمانه تسلیت عرض می‌کنیم. همچنین سالگرد فاجعه 15 خرداد را که جمعی از مردم تهران و برخی شهرها شهید شدند و راه را برای تداوم انقلاب باز کردند، به مردم ایران تسلیت می‌گویم.
فکر می‌کنم کسی نباشد که در مقابل صنف نانوایان خاضع نباشد. همه ما و ملت ایران به شما وابسته هستند و بخش حیاتی زندگی مردم در دست شماست. خودم سالهای زیادی با نانواها سر و کار داشتم و در صف نانوایی زیاد ایستادم و می‌دانم کار شما خیلی سخت است. آن موقع از شاطرها خیلی حساب می‌بردیم. می‌دانم شما دنیایی دارید و قشر متوسط، کارگر و زحمتکش در بین شماست.
نانوایی جایی نیست که بتواند مردم را بچاپد و یا به آنها زور بگوید. شما از زحمتکشان واقعی هستید، درد مردم را می‌دانید. فقرایی را که برای گرفتن یک نان به مغازه شما مراجعه می‌کنند، می‌بینید و از مشکلات آنها آگاهی دارید. توده واقعی شما هستید. در صنف نانواها هر که را دیدیم، متدین بوده است و این افراد برای کشورشان مخلص بودند و هستند.
بنابراین از نظر من یکی از شریف‌ترین اقشار زحمتکش کشور ما که مفید و مؤثر است، شما هستید. از بُعد دیگر بخش زیادی از نانواها زنجانی و آذری هستند. آذریها بطور کلی مردم زحمتکشی هستند و در هر جایی مردمی پرکار، زحمتکش، نجیب، وظیفه‌شناس و جزو اصیل‌ترین و قابل اعتمادترین بخشهای مردم ایران هستند. قدیمها که می‌گفتند آذربایجان رأس و سر ایران است، این حرف فقط به خاطر نقشه ایران نبوده است، بلکه به خاطر اهمیت آنها بوده است و آن موقع نایب‌السلطنه نشین بوده است.
کسی که می‌خواست شاه شود، اول باید در تبریز بزرگ شود و در آنجا رشد کند و از تمدن آنجا استفاده کند و برای مسئولیت پادشاهی آماده شود. جزو وفادارترین مردم هستند. خیلی علیه آنها تحریکات صورت می‌گیرد و می‌خواهند آنها را در برابر سایر مردم قرار بدهند، ولی آنها هوشیار و بیدار هستند. اوایل انقلاب یک فتنه برای آنها درست کردند، ولی آنها خیلی زود بر آن مسلط شدند. بقیه ملت ایران هم این‌گونه هستند.
در مورد مسایل عمومی، ایران استحقاق جایگاه بلندی را در دنیا دارد. ایران در تاریخ گذشته همیشه در رأس بوده است و دو تا سه تمدن در دنیا بودند که بهترین آنها ایران بوده است. ایرانیها وارث تمدنهای بزرگ هستند. ژن ایرانی قرنها رشد کرد و به تکامل رسیده و انسان ایرانی جامعه بزرگی دارد که برای بچه‌های این سرزمین به ارث می‌گذارد.
خوشبختانه خاک ایران هم بسیار غنی است و سرزمین غنی و ثروتمندی است و همه چیز در آن هست. اگر روزی همه درهای ایران را ببندند، می‌توان کار کرد و ماند و زندگی کرد. شرایط جغرافیایی ما در منطقه بسیار مهم است.
اخیراً آمریکاییها به اطراف ما لشکر کشیدند تا ما را محاصره کنند و از این طریق در محاصره ما قرار گرفتند. هرچه تلاش می‌کنند، ما به نتیجه می‌رسیم. موفق شدند طالبان را حذف کنند و از این طریق به ملت ایران خدمت کردند. طالبان نیروهای مزاحم و بدی هستند، اسلام را بدنام کردند. حتی در حرم امام رضا(ع) هم بمب منفجر کردند و کشتن شیعه را گاهی واجب می‌دانند. آدمهای افراطی با افکار خشن هستند. آمریکا خود، آنها را خلق کرد و خودش هم آنها را از بین برد.
صدام را با اهداف دستیابی به نفت سرنگون کردند و با این کار سرطانی از کشور ما و انقلاب حذف شد. صدام از وقتی که ما می‌شناسیم، همیشه برای عراق، ایران، کویت و همه کشورهای عربی شر بوده است و هنوز هم بعثی‌ها هستند که در عراق این‌همه انفجار ایجاد می‌کنند و از نوع طالبان در عراق هستند.
منافقین اینهمه به ما خیانت کردند و در جنگ به عنوان ستون پنجم در داخل کشور به نفع صدام عمل و جاسوسی می‌کردند و ازعملیات ما مطلع می‌شدند و به دشمن اطلاع می‌دادند، از اسرای ایرانی بازجویی می‌کردند و اسرار آنها را می‌فهمیدند. به شکر خدا منافقین هم ضعیف شدند و به زمین خوردند و این خواست خداست.
اخیراً در آمریکا انتقاداتی شروع شد که به بوش گفتند: «تو داری به عنوان مزدور با فرزندان آمریکا به نفع ایران عمل می‌کنی» در واقع او نمی‌خواست به نفع ما عمل کند، آمده بود که ما را محاصره کند، این عظمت اسلام، مردم و خاک ایران است. در جنگ قبلی هم همینطور بود، وقتی صدام به کویت حمله کرد، آمریکا برای دفاع از کویت آمد و صدام را ضعیف کرد و از آن پس شرّ او کمتر شد. هرچند که به مردم عراق ظلم می‌کرد.
 لذا خداوند این‌گونه خواست که مکتب اهل بیت (ع) و شیعه را در چنین خاکی و سرزمینی به عنوان یک حکومت دینی که در تاریخ بی‌نظیر است، سربلند کند و ما هم سرباز راه خدا هستیم که این افتخار نصیب ما شد. باید خدا را شکر کنیم که زمینه توفیق خدمت به بشریت به ما داده شد تا در راه اسلام و خدا تلاش کنیم.
تقدیر این بود که علیرغم تمایل به این نتیجه برسم که تکلیف و وظیفه من است. وقتی  می‌بینم شما انسانهایی که هیچ توقعی از من ندارید و هیچ‌گونه آشنایی‌از پیش نداریم، این‌گونه با محبت برخورد می‌کنید و زحمت می‌کشید و تلاش می‌کنید، باید خدا را شکر کنم. لطف خدا و حسن ظن شماست که این حرفها را می‌زنید و ما هم وقتی این حرفها را می‌شنویم، شرمنده می‌شویم. امیدواریم این دوره که دوره سختی است، بتوانیم از عهده وظیفه خودمان برآییم و ایران را یک قدم به جلو ببریم و به نقطه بهتری برسانیم. در مورد صنف، فکر خوبی کردید که در چهار سال آینده وضع نان مردم و وضع صنف شما هم بهتر شود.
سیاست من در این دوره این است که کارهایی را که لازم نیست دولت انجام بدهد، به بخش خصوصی و مردم بدهم، این کار آسان نیست. چون افرادی هستند که شعار می‌دهند و مردم را فریب می‌دهند و ایجاد مشکل می‌کنند. ولی به هرحال می‌خواهیم این کار را بکنیم. چه اشکالی دارد که خود شما خوب نان بپزید و مشتری را راضی کنید؟ ما باید حمایتهای دولتی را انجام دهیم.
شما پیشنهاد می‌دهید و ما بررسی می‌کنیم. ولی نتیجه آن برای مردم خواهد بود و مردم راضی‌تر از امروز برمی‌گردند. بهترین هدیه‌ای که شما می‌توانید به دولت، نظام و رهبرتان بدهید، این است که مردم از دم نانوایی شما راضی برگردند و سرسفره مجبور نباشند که قسمتی از نان را دور بریزند و اسراف شود. اگر این اتفاق در کشور بیفتد، شما یکی از بهترین کارها را کردید.
هیچ چیز الان به اندازه نان در سفره فقرا، ضعفا و قشر متوسط جامعه نقش ندارد، شما یکی از مشکلات را از یکی از مهمترین جاها حل کردید. ممکن است اتوبان بسازیم که عده‌ای از آن استفاده می‌کنند. ممکن است پارک بسازیم که عده‌ای از آن استفاده می‌کنند. اما اگر نان درست شود، همه از آن استفاده می‌کنند و رضایت مردم جلب می‌شود. انشاءالله بتوانیم مشکلات صنف شما را رفع کنیم. در دولت قبلی قصد داشتم این کار را بکنم. شما مشکلات و مسائل خودتان پیدا کنید و بگویید و تلاش کنیم در قالب صنف نانوایان بهترین هدیه را به مردم بدهیم. نان خوبی را تحویل مردم بدهیم. این نیازمند تصمیم است و مردم هم حاضرند در مقابل نان بهتر، پول بیشتری پرداخت کنند. انشاءالله هرچه که رضای خداست، پیش بیاید.
والسّلام علیکم و رحمه الله