سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم همایش جامعه صنعتگران کشور

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم همایش جامعه صنعتگران کشور

  • سه شنبه ۱۰ تیر ۱۳۷۶

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد الله و السلام علی رسول الله و آله

با اظهار لطف و محبتی که بیش از حد به من بود، بنده را شرمنده کردید. مطالبی که افتخارش برای خود شما و نتیجه زحمات، تلاش‌ها و دلسوزی‌های شماست، به من نسبت می‌دهید. بنده می‌دانم سهم من در جهش صنعتی این دوران بسیار نا چیز است. سهم اساسی از مدیران، مهندسان و کارگران سخت‌کوش است که پایه آن حرکت، دلسوزی و عشق به اسلام، انقلاب و ایران است.

به هر حال بنده با این هدف به محفل شما آمدم که از شما تشکر کنم. اما شما پیش‌دستی و از بنده قدرانی کردید. از این لطف و محبتی که کردید، خیلی ممنونیم. حقیقتاً خوشحالیم که این کارها صنعت کشور را روسفید می‌کند. روحیه سازندگی و تولید و ارتقای کمیت را در صنعتگران بسیار جدی مشاهد می‌کنیم. من بعد از آتش‌بس و خاموش شدن غرش توپ‌ها که مسئولیت اجرایی کشور را به عهده گرفتم، می‌دیدم که بخش صنعت با همه کارهایی که شده، راکد و باطل است.

آنچه که این روزها برجسته شده، حرکت به سوی رفع وابستگی، تولید مواد اولیه و ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات و انجام خدمات است که در محدوده برنامه بود و برای فرهنگ‌سازی، آموزش و تربیت نیروی انسانی و تقویت حرفه‌وفن و صنعت، برنامه‌ریزی شده بود که الحمدالله خوب جواب داد. 7 سال برای تحرک صنعت دوران طولانی نیست. آنچه که در این 7 سال به دست آمده، نشان از این است که صنعت ما آینده بسیار شکوهمندی را در پیش دارد. آنچه که ما در افق سال 1400 می‌بینیم، صنعتی خیلی متفاوت با آنچه که وجود دارد، است. روزی که حقیقتاً اقتصاد را از فروش نفت خام جدا کنیم و نفت خام را دست مایه صنعت و تولید و ماده خام آن را پایه تحول صنعت در داخل به حساب بیاوریم، چهره صنعت شکل دیگری دارد. فکر اینکه 80 درصد صادرات کشور با صنعت باشد، یکی از شاخص‌هاست. رقم بسیار سنگینی برای صادرات صنعتی درنظر گرفته شده است. ما انتظار داریم که تلاش صنعتگران کشور را به آن هدف برساند با چند سال فروش محصولات در بخش صنعت می‌توانیم به هدف برسیم.

اگر موفق شده‌ایم که بسیاری از مواد را برای صنعت در داخل تهیه کنیم، الان فلزات فولاد، آلومینیم، مس، سرب، روی، کروم، مواد پتروشیمی و تقریباً بیش از 90 در صد مواد سوختی در حد مطلوب در داخل تولید می‌شود، اگر موفق شدیم که انرژی ممکن را در اختیار صنعت بگذاریم که صنعتگران نگران قطع برق و کمبود سوخت و انرژی نباشند، اگر موفق شدیم با آموزش‌های صنایع را به رقم 4700 برسانیم، اگر صنایع مهم به سرعت در دنیا به نشان دریافت ایزو 9000 بهره‌مند می‌شوند، اگر 50 درصد صادرات کشور را محصولات صنعتی تشکیل می‌دهد، اگر رشد مطلوبی در سرمایه‌گذاری صنعتی در این مدت نشان می‌دهد و به سرعت دارد حاصل می‌شود، اگر راه صنایع ما به بازار باز شده است، اگر دست صنعتگران ما به خارج بند شده و امروز به فکر صادرات خدمات فنی و مهندسی هستند و اگر خطوط ماشین‌سازی و خطوط متعدد ساخت نیازهای فنی و صنعتی را به سرعت در کشور داریم، بنده اینها را گام‌های اول و از کارهای لازم جهش تحرک صنعت می‌بینم. چون مجبوریم در کشوری که نزولات آسمانی کمی دارد، محدودیت آب فضای توسعه کشاورزی را بر ما تنگ می‌کند و به همین جهت در بخش‌های دام و سایر زمینه‌های مولد اساسی، محدودیت داریم، فضای بی‌پایان و قلمروی پایان‌ناپذیر توسعه کشور را در صنعت می‌بینیم.

اینجاست که هیچ محدودیتی وجود ندارد و هر مقدار که ما بتوانیم سرمایه نیروی انسانی و فن و تکنولوژی بکار بگیریم، جواب می‌دهد. خوشبختانه این واقعیت را صنعتگران ما خوب می‌دانند. در سال‌های اول محدودیت جدی ارز داشتیم که موفق شدیم با گرفتن وام و اعتبارات که مزاحمت‌ها و مخالفت‌های جدی هم در مسیر بود، آن طلسم را بشکنیم، ما در سال‌های اول با قیمت‌های تحمیلی بر محصولات صنعتی و مقررات سهمیه‌بندی و کوپن برای محصولات صنعتی مواجه بودیم که دست و پای صنعت ما را بسته بود. باز کردن این فضاها و شکستن طلسم‌ها از ضرورت‌های لازم بود که شما و مردم از مشکلات و موانع عبور کردید. امروز مسئله ارز مسئله صنعتگران ما نیست، قیمت مسئله صنعتگران ما نیست، سهمیه کوپن دیگر مسئله صنعتگران ما نیست، صادرات تا حدودی مشکل شما نیست و بعد از اشباع واردات که امروز به آن رسیده‌ایم، انواع صادرات و امتیازات صادرات صنعتی به تدریج دارد توسعه پیدا می‌کند. مشکل انرژی و حمل‌ونقل و چیزهایی از این قیبل هم به چشم نمی‌خورد. بازار را به طبیعت خود گذاشته‌ایم و امروز طبیعت بازار عرضه و تقاضاست که مهمترین عامل تعیین‌کننده شرایط اقتصادی شما و انتخاب شماست.

با اهداف بسیار بلندی که در بخش صنعت درنظر گرفته‌ایم، زمینه‌هایی هم در تأمین مواد اولیه و انرژی ارزان و حمل‌ونقل مناسب و بازار مناسب داخلی و جهانی و منطقه‌ای و سایر نیازهای توسعه صنعت که در کشور پیش آمده و انتظار ما از همه شما این است که همت‌ها را عالی‌تر کنید. می‌دانم که محدودیت نقدینگی مشکلی برای توسعه است، اما به خاطر ملاحظات اقتصادی و اینکه دچار عدم تعادل در این بخش نشویم، با احتیاط عمل می‌کنیم. شما باید به سرمایه‌های ملی و همچنین سرمایه‌ها و شرکت‌های خارجی و استفاده از بازار جهانی نظم بدهید که امیدواریم راه‌ها به روی شما بسته نشود و کار توسعه صنعت بتواند بعد از گام‌های اولیه و راه‌های هموار شده، سرعت خود را زیاد نماید. خوشبختانه در این بخش موارد زیادی را می‌دیدیم که خانم‌ها هم علاقمند به کار شده‌اند. از خانم‌ها مدیران ونیروهای لایق و مهندسان شایسته در بین این صنعتگران فراوانند که این، کمک دیگری برای شماست.

به هر حال لحظاتی که در بین شما بودیم، از برنامه‌های خوب شما بهره بردیم. گزارش گویایی از وزیر محترم صنایع، جناب مهندس تقوی‌زاده و همچنین کنسرت موفق صنعتگرانمان در نمایش بسیار خوب و گویای هنرمندان و سمفونی زیباتر این هنرمندان که تجربه‌ای جاویدان و ماندنی را در ادبیات و هنر مجلس آرایی عرضه کردید، تشکر می‌کنیم. همه ما باید مرهون راهنمایی امام راحل، رهبر عزیزالشأن، ایثارگران، شهدا، مفقودان، جانبازان و آزادگان سرفرازمان باشیم. شما را به خدا می‌سپاریم.

 والسلام علیکم و رحمه الله