سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی در دیدار مسئوولان و دانش‌آموزان مجتمع آموزشی و تربیتی حضرت امام هادی (ع)

سخنرانی آیت الله هاشمی در دیدار مسئوولان و دانش‌آموزان مجتمع آموزشی و تربیتی حضرت امام هادی (ع)

  • ساختمان قدس
  • سه شنبه ۶ بهمن ۱۳۸۳

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدالله و السّلام علی رسول الله و آله
گزارش ارزشمندی بود که با عمل هم ثابت شد. مطالبی که برادر گرانقدرمان آقای خرازی ارائه کردند، فشرده کار بسیار بزرگی است. امیدوارم که همه اهداف مقدسی را که در ذهن ایشان است که اهداف بلندی است، با همکاران خوبی که انتخاب کردند، بتوانند به مرحله عمل درآورند.
اگر این نمونه‌ها در همه شهرهای ما باشد، تحقیقاً روی بقیه دانش‌آموزان تأثیر دارد و در نهایت در دنیای اسلام و جهان تأثیر خواهد داشت و می‌توان بچه‌ها را به خوبی تربیت کرد و به جای مناسبی رساند. استعدادها امانت الهی هستند که خداوند به ما داده است. چند کلمه‌ای که این دختر خانم از کلمات قرآن و بزرگان خواند، نمونه‌ای از آن است. خداوند چیزی خلق کرده که در عالم نمی‌گنجد، ولی عالم در او می‌گنجد. انسان حتماً احتیاج به معلم و مربی دارد و خداوند نمونه معلمان را از پیامبران فرستاده است که اگر نیاز نداشتیم، پیامبر نمی‌آمد. عقل با تربیت، تعلیم، معلم و راه درست می‌تواند استعداد را به مرحله بروز برساند و این وظیفه‌ای است که بر عهده معلمان است و معلمان در حقیقت کار پیامبران را انجام می‌دهند و مدارس حقیقتاً کشتزار استعدادهای عالی است که باید محصولات عالی از آن بدست آید.
چقدر موفق هستند کسانی که در این راه  وارد شدند و نمونه‌هایی ساختند و الگویی برای جامعه طراحی کردند! من قبلاً در مذاکراتی که با آقای خرازی داشتیم. توصیف مختصری شنیده بودم. خبر خوبی دادند که قرار است در تهران و از ایتام در این مدارس تربیت شوند. الگوی مهمتری می‌شود. خانواده‌ای که خودش اهل تعلیم و تربیت باشد، فرزندانش را خوب تربیت می‌کند. ولی اگر بتوانید از ایتام نمونه‌هایی بسازید که مربی ندارند، الگوی خیلی طبیعی‌تری خواهد بود. می‌توان در خیلی از جاها عرضه کرد. به هرحال خانمها و آقایانی که در این مسیر با مدیریت آقای خرازی خدمت می‌کنند، خدا را شاکر باشند. شما برای این بچه‌ها چندین سال زحمت کشیدید و اگر آنها وارد دانشگاه و جامعه شوند، شما آثار زحمات خود را خواهید دید.
علم و دانش از مبانی حرکت اسلامی و شیعی است. در دنیا امروز چیزی ارزشمندتر از مکتب اهل بیت(ع) وجود ندارد. در اصل اسلام است و خالص آن در مکتب اهل بیت(ع) است و ما اهل بیت(ع) و اسلام را از هم جدا نمی‌کنیم. اهل بیت(ع) چون خانواده وحی و انسانهای معصومی در رأس آن بودند و ارتباط وثیق با مبدأ وحی داشتند و درست می‌گرفتند و درست تحویل می‌دادند که ناب و خالص است. ممکن است بقیه در انتقال، درک و تحویل کم و کاستیهایی داشته باشند، امّا خالص آن در اهل بیت(ع) است.
راه درستی بر مبنای مکتب اهل بیت(ع) و بنام یک امام معصوم(ع) شروع شده و شروع آن از قم است که جایگاه اصلی حرکت انقلاب و پایگاه توسعه تشیع در منطقه بوده و آینده دنیای اسلام با محصول قم که همین انقلاب است، تحت تأثیر بیشتری قرار می‌گیرد. کار از هر جهت زمینه ارزشمندی دارد و می‌توان روی آن حساب کرد.
گروه همکاران از تیپهای خالص بچه مسلمان بودند. تربیت بچه‌های‌مردم و نقد استعدادهای انسانهای با فضیلت که بعداً موجب تربیت دیگران خواهند بود، کار مفیدی است. امیدواریم هدف بلندی که طراحی شده، در همه شهرها اتفاق بیفتد. این سیستم می‌تواند، همه جا را پوشش دهد، چون متقاضی هست. نکته مهم این است که شما نیرو داشته و آنها را تربیت کرده باشید و با نیروهای خالص وارد یک شهر شوند. وقتی که مردم متقاضی هستند، هزینه تحصیلی را پرداخت می‌کنند و خوشحال هم هستند. شما آمادگی کار داشته باشید. البته این کار در تمام شهرهای کشور کار بسیار بزرگی است و شبکه عظیمی را می‌طلبد، ولی رفته رفته می‌توان این شبکه را شکل داد و مسئولان هم باید کمک کنند.
نمونه‌ای از این کار را در دانشگاه آزاد از بعد تحصیلی داریم، ولی کار شما نوع دیگری است . در دانشگاه از صفر شروع کردیم و با کمک یک میلیونی امام گام اول را برداشتیم و الان حدود دویست دانشگاه در اکثر شهرها وجود دارد و بیش از یک میلیون دانشجو داریم و یک میلیون و نیم هم فارغ‌التحصیل شدند و همه آنها با هزینه مردم انجام شده و سرمایه بزرگی در خدمت آموزش قرار گرفته، چون تقاضا و نیرو هست.
فکر می‌کنم شناخت نیروها مهم است و ما در میان معلمان انسانهای صالح بسیاری داریم. معلمان بازنشسته و بچه‌هایی که الان تربیت می‌شوند، خیلی زیاد هستند. جای مطمئنی می‌خواهند که آنها را جذب و آماده کند و آموزش دهد  و وارد کار نماید. مطمئن هستم از نظر مادی این امکان هست و اگر محدودیت باشد، در حد مربی و برنامه است. شما الگو و برنامه را دارید که سالها کار کردید و اگر نقصی دارید، به تدریج برطرف خواهد شد و تکامل می‌یابد و باید جامعه را بیشتر آشنا کنید و نمونه‌های خود را بیشتر ارائه دهید.
به هرحال من خدمت شما تبریک می‌گویم. شما انسانهای پرانرژی،خوش‌فکر و زحمتکشی هستید، اخلاص دارید و حاضر هستید وقت زیادی بگذارید. همکاران شما هم از نوع سلیقه شما هستند. وعده ما انشاء‌الله یکی از مدرسه‌های شما باشد. اگر قرار است کمکی بکنیم - اگر هرکمکی از دست ما ساخته باشد - انجام می‌دهیم.
والسلام علیکم و رحمه الله