دیدارها
  • صفحه اصلی
  • دیدارها
  • دیدار آیت الله هاشمی رفسنجانی با چند تن از مسئولین فعلی و سابق نیروی انتظامی

دیدار آیت الله هاشمی رفسنجانی با چند تن از مسئولین فعلی و سابق نیروی انتظامی

  • تهران - مجمع تشخیص مصلحت نظام
  • یکشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۰
تندروی‌های برخی از انقلابیون/ تلاش بعضی‌ها برای نابودی همه مخالفان/ اهداف تأسیس نهادهای موازی در انقلاب/ تصمیمات شورای انقلاب/ تجربیات تدریجی انقلاب برای اداره جامعه/ نقش ناجا در جامعه

سردار عبدالله عقبایی و آقایان حسین آبادی، خمسه‌ای، قاسمی، جورکش، جاپلقی، زائری، ابویی، عمویی، حاج بیگی، اسماعیلی، آزاد، صفری و طالبی به عنوان مسئولین فعلی و سابق نیروی انتظامی با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دیدار کردند.

در آغاز این دیدار سردار عقبایی، ضمن معرفی حاضران و تشکر از وقتی که برای این دیدار اختصاص یافت، گفت: «پرسنل و فرماندهان ناجا فراموش نمی‌کنند که شکل جدید ساختاری این نیرو حاصل اندیشه‌های جناب‌عالی برای کم کردن موازی‌کاری‌هاست و الحمدلله در سیستم جدید با استفاده از تمرکز فرماندهی، امور خیلی خوب پیش می‌رود.»

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز در این دیدار با اشاره به روحیات انقلابی اوایل پیروزی گفتند: بعضی‌ها که در انقلابی‌گری تندروی داشتند، با اصرار خواستار انهدام سازمان‌های رژیم سابق بودند و می‌خواستند مثل کمونیست‌ها عوامل سازمان‌ها و دستگاه‌های رژیم پهلوی به اردوگاه‌های کار بروند، اما امام (ره) و ما اصرار داشتیم که انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب‌ها فرق می‌کند و نباید برخوردهای قهری با نیروهایی داشته باشیم که عضو نهادهای رژیم پهلوی بودند، مگر اینکه جرمی مرتکب شده باشند و جرم آنها هم در دادگاه‌های محرز شده باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام راهکار انقلابی حل این مشکل را تأسیس نهادهای انقلابی دانستند و گفتند: در شورای انقلاب تصمیم گرفتیم در کنار نهادهای سابق، نهادهای انقلابی تشکیل شود که کمیته‌های انقلاب اسلامی حاصل این اندیشه و در کنار دو نهاد انتظامی دیگر یعنی شهربانی و ژاندارمری بود.

ایشان با بیان شرح تدریجی روند مسائل در طول سالهای پس از انقلاب گفتند: بعدها که تجربیات ما در حکومت بالا رفت، به این نتیجه رسیدیم که وجود نهادهای موازی، علاوه بر مزاحمت برای مردم، باعث کندی پیشرفت مسائل می‌شود. به همین خاطر تصمیم گرفتیم به تدریج نهادها و ارگان‌های موازی را در هم ادغام کنیم که اولین آنها نهادهای انتظامی آن روز بودند که تحت نام و فرماندهی واحدی به عنوان نیروی انتظامی تأسیس شد.

ایشان در ادامه با ابراز رضایت از کلیت کار ناجا، گفتند: در بعضی از مقاطع اشکالاتی در عملکرد به وجود می‌آید که باید حل شود. چون نیروی انتظامی مایه آرامش جامعه و باعث ناآرامی کسانی است که به هر دلیل از نظم اجتماعی تخطّی می‌کنند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بخش پایانی سخنانشان با اشاره به وجود نیروهای ارزشمند بازنشسته در ناجا، آن‌ها را سرمایه‌های اجتماعی خواندند و گفتند: باید از تجربیات ارزنده این انسان‌ها در جاهایی که لازم است، استفاده شود.