سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار چند تن از مسئولان استان سیستان و بلوچستان

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار چند تن از مسئولان استان سیستان و بلوچستان

  • ساختمان قدس
  • سه شنبه ۲ اسفند ۱۳۸۴


الحمدلله و السّلام علی رسول الله
خیلی خوش‌آمدید. هنوز درخصوص مسأله خبرگان چیزی نگفتم. چون درخصوص انتخابات نگران هستم. تکنولوژی درست کردند که هرکه را لازم دارند، از صندوق بیرون می‌آورند. برای همه هم روشن است. البته من همیشه از انتخابات و نظام حمایت می‌کنم. اینکه توصیه کنم چه کسی برای خبرگان بیاید، خوب نیست. لذا الآن من در این خصوص که فرصت کافی هم دارید، حرفی نمی‌زنم.
در مورد سیستان و بلوچستان یک نگرانی واقعی است. اینکه به صورت برنامه‌ریزی برای بیرون کردن شیعیان از استان عمل می‌شود. کارشان به این صورت است که برای آدم‌های مؤثر ایجاد مزاحمت و امنیت آنها را سلب می‌کنند. آنها هم در آنجا نمی‌مانند و سرمایه‌گذاری هم نمی‌کنند و این جای خالی را دیگران پُر می‌کنند. اگر این اتفاق بیفتد، یک‌طرفه می‌شود و الآن هم شده است. در طول 27 سال نظام جمهوری اسلامی با مکتب تشیع و ولایت فقیه بود، ولی حرکت در آنجا برعکس بوده است.
لذا به نظر می‌رسد حتماً باید در آنجا کار درستی صورت بگیرد. درخصوص اظهار محبت مردم، بدون مسایل شخصی و باندی و تعصب جغرافیایی و مذهبی، سیستان را نقطه بسیار حساسی می‌بینم. فکر می‌کنم با مردمی که دارد، جایی است که باید هرچه بیشتر در آنجا سرمایه‌گذاری کنیم تا آنها دلگرم در آنجا زندگی کنند. چون مردم عاشق آنجا هستند، با مشکلات آنجا کنار می‌آیند و ما باید مشکلات آنها را کم کنیم. همه این مسایل هم امکان‌پذیر است و می‌شود آنجا را با همان شرایط به صورت نقطه مرفه نگه داشت و مردم عاشقانه بمانند. مواظب باشیم که ترکیب جمعیتی آنها عوض نشود.
اینها کارهایی است که باید انجام شود و این حق کشور و نظام است. در آنجا مردم با عشق خودشان از مرزهای کشور حفاظت می‌کنند و آدم‌های سالم، مؤمن، مخلص و قانعی هستند و استعداد آن منطقه هم واقعاً بالاست. بنابراین این جدای همه چیز است. بحث منطق است و منطق کشورداری ایجاب می‌کند که خیلی بهتر از این به اوضاع آنجا رسیدگی کنیم. اگر تا با حال به همان فکرهایی که داشتم، انجام می‌شد، الآن این اتفاقات را نداشتیم و باید پی‌گیری کنیم.
تعجب من این است که رهبری هم بیشتر از من چنین تفکری دارند. ایشان فشار لازم را روی دستگاهها نمی‌آورند که این کار را بکنند. ساخت چاه نیمه چهارم در دست بنیاد مستضعفان بود و رهبری می‌توانستند به آنها بگویند که این کار را تمام کنند و از امکانات بیشتری برای انجام این کار بهره بگیرند. ایشان به من مکرّر سفارش می‌کردند. به هر حال باید روی سیستان بیشتر کار کرد.
مسایل مملکت مهم‌ترین بحث شماست. من اگر مسایل شخصی خود را حساب کنم، باید بگویم که مسؤول این اوضاع نیستم و بدون مسؤولیت رسمی باید کمک کنم و این کار را می‌کنم. ولی این تصمیمات بُرد کافی را ندارد. من الآن برای کشور و انقلاب خطر می‌بینم که بیش از چیزهای سطحی است. بعضی‌ها اظهار اطمینان و خاطرجمعی می‌کنند، من اینجور نمی‌بینم و واقعاً  نگرانم و روال اراده‌ی کشور بسیار نامناسب است. در هر بخشی روال ناجور است. این وضع شاید در شرایط عادی قابل تحمل و عبور باشد، اما الآن سخت است. خیلی سخت است که آدم بپذیرد این سبک مدیریت بتواند کشور را از این شرایط عبور دهد. لذا کار را مشکل می‌بینیم. بسیار سطحی برخورد می‌شود. مردم در جریان واقعیات نیستند و نمی‌دانند الآن در کشور چه می‌گذرد. وقتی متوجه می‌شوند که دیگر نمی‌شود چیزی را مخفی کرد و همه چیز خودش را نشان می‌دهد. من قضایا را با نهایت دلسوزی دنبال می‌کنم.
○ موفق باشید و خداوند شما را سالم نگه دارد. واقعاً دل ما برای شما تنگ شده بود. از مدت‌های قبل پی‌گیر دیدار با شما بودیم. به هر جهت ما به شما ارادت داریم و هر امری داشته باشید، درخدمت شما هستیم. مردم ما هم بسیار ارادت دارند و درحدّ توان درخدمت شما هستند.
● به هر حال در طول این هفت، هشت ماه، ما را در سیستان و بلوچستان تحقیر کردند و با گردن کلفتی تمام سربازان و مردان ما را بردند و برای ما خبر پخش کردند. من مذاکرات آنها را خواندم. از موضع یک قدرتمند ایدئولوژیک با ما حرف می‌زنند و بسیار قدرت‌نمایی می‌کنند. عواطف مردم استان و دلسوزان می‌رنجد و آنها این مسایل را دنبال می‌کنند و تقویت می‌شوند. در باکو و در مرز بازرگان، گروهی کُرد جمع شدند و علیه نظام حرف زدند و شهر را در قبضه گرفتند. آقایان به زمان جنگ برگشتند و دارند برخی روستاها را در سیستان و بلوچستان خالی می‌کنند و این خوب نیست. باید با قدرت در مرز حضور داشته باشیم و آن طرف از ما بترسند، نه اینکه از ترس قاچاق و نفوذ دشمن بخشی از کشور را خالی کنیم.
به هرحال این کار مصداق فرار از ضعف است، با همه اظهارقدرتی که نیروهای مسلح می‌کنند، نباید اینجوری باشد. در جنوب عرب‌های بدجنس وهّابی جایی مثل اهواز را ناامن کردند.
والسّلام علیکم و رحمه الله