دیدارها
  • صفحه اصلی
  • دیدارها
  • دیدار آیت الله هاشمی رفسنجانی با چند تن از روحانیون

دیدار آیت الله هاشمی رفسنجانی با چند تن از روحانیون

  • تهران - مجمع تشخیص مصلحت نظام
  • سه شنبه ۸ آذر ۱۳۹۰
سابقه سعه صدر علمای اسلام/ انسداد اندیشه در افراط و تفریط/ ضررهای اسلام از برخوردهای قهری/ نقش مباحثات در نشر اندیشه‌های متعالی

حجج اسلام والمسلمین محسن دعاگو، امام جمعه شمیران، مسیح مهاجری، مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی و جعفری گیلانی، عضو هیأت امنای سازمان تبلیغات اسلامی قم در ساختمان قدس با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار که به صورت مداوم و با هدف نهادینه کردن فضای باز بیان مسائل در حوزه‌های علمیه برگزاری می‌شود، ابتدا هر یک از حاضران به بیان دیدگاه‌های خویش پرداختند و در ادامه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سخنانی با اشاره به سابقه سعه‌صدر علمای اسلام و تشیع در برخورد با مسائل علمی و اندیشه‌های گوناگون گفتند: در هر مقطع که فضا را بستند، گروه‌هایی مثل اخباریون سرباز کردند ک با افراط و تفریط باعث انسداد اندیشه‌های متعالی می‌شدند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دین اسلام را دین اکمل و خاتم خواندند و گفتند: شرط خاتمیت، اجتهاد است و اجتهاد هم در مباحثات حوزوی تقویت می‌شود و نمی‌توانیم به بهانه راه‌یابی افکار ناسازگار، علم و اندیشه و به‌تبع آن اجتهاد را تعطیل کنیم و باید بگذاریم همه حرف خود را بزنند و ما هم براساس نص صریح قرآن به همه حرف‌ها گوش بدهیم و بهترین‌ها را انتخاب کنیم.

ایشـان برخوردهای قهری با مسائل فکری را به ضرر اسلام و جامعه اسلامی خواندند و گفتند: نباید بگذاریم تفکرات یک عده محدود در حوزه میدان‌داری کند و نگذارد انبوه طلبه‌های طالب علم، قید مباحثات را بزنند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به رفتار اسلاف و بزرگان حوزه در طول اعصار مختلف گفتند: بسیاری از کتاب‌ها حاصل مباحثات حوزوی است و اگر قرار بود مسائل بدون بحث و گفتگوی طلاب تهیه شود، امروزه از بسیاری از کتاب‌ها نشانی نبود.