مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه با آیت الله هاشمی رفسنجانی با روزنامه جمهوری اسلامی پیرامون دیدار چند تن از اعضای شورای انقلاب با امام

مصاحبه با آیت الله هاشمی رفسنجانی با روزنامه جمهوری اسلامی پیرامون دیدار چند تن از اعضای شورای انقلاب با امام

  • شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۵۹

 

س ـ جناب آقای هاشمی، در مورد دیدار روز پنجشنبه چند تن از اعضای شورای انقلاب با امام توضیح میفرمایید؟

ج ـ به همراه حجت الاسلام خامنه ای و آقای دکتر باهنر برای دیدار امام رفتیم. در حضور امام مسائل دانشگاه ها بار دیگر مطرح شد و ایشان روی تغییر نظام آموزشی تکیه کردند و در مورد استعفای سرپرستان دانشگاه تهران فرمودند: این آقایان خود مسؤول نابسامانی های دانشگاه هستند. اگر هم استعفا نمیدادند، باید برکنار می شدند. بنابراین نمی توانند خودشان را تبرئه کنند.

س ـ شورای سرپرستی دانشگاه می گویند باید قبلا با آنها مشورت می شد.

ج ـ آقای دکتر حبیبی گفته اند که قبلا با اینها مشورت شده و این آقایان در جریان مسائل مطروحه دانشگاهی در شورای انقلاب بودهاند و در مورد مسائل دانشجویان، مسائلی که دانشجویان میخواستند انجام دهند، خودشان مستقل بودند و مربوط به ما نبوده است منتها حرف امام اصلا این نبوده، امام میگفتند: این آقایان مسؤول دانشگاه بودند و نمیبایستی میگذاشتند آنجا این قدر بینظم و بیحساب میشد.

س ـ پیام شما در این شرایط چیست؟

ج ـ هم گروههای مخالف و هم دوستان انجمنهای اسلامی جوری رفتار کنند که دانشگاهها بتوانند، در پنج هفته آخر، کارشان را با آرامش و نظم تمام کنند که ما هم با فرصت کافی بتوانیم خودمان را برای تنظیم برنامه آموزشی آماده کنیم. البته ما از خواست برحق سازمان و دانشجویان انجمن اسلامی پشتیبانی می کنیم و معتقدیم که باید انقلاب فرهنگی صورت گیرد و تنها اختلاف جزئی ما با آنها این بود که صلاح میدانیم که پنج هفته این عمل به تأخیر بیافتد. مسأله تخلیه ستادها هم که از طرف شورای انقلاب مطرح شد، از این نظر بود که ما احساس کردیم با وجود این ستادها، نمیتوان دست به یک انقلاب فرهنگی زد.