خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

سوالات راکتوری هاشمی از سفیر کره شمالی

  • تهران
  • شنبه ۱۴ مهر ۱۳۷۵

 

شنبه 14 مهر 1375 // 21 جمادی‌الاول 1417 // 5 سپتامبر 1996

 

[آقای تویسلاو بوشیناک]، سفیرکرواسی آمد. مذاکرات تشریفاتی بود و تأکید بر توسعه روابط شد. [آقای آنتی‌کویستی‌تین]، سفیر فنلاند هم آمد. مطلب تازه‌ای نداشتیم. او گزارشی از مواضع اتحادیه اروپا را داد و من هم مواضع ضدانحصارطلبی آمریکا از سوی اتحادیه را ستودم. [آقای کیم یونگ‌مو]، سفیر کره شمالی هم برای تقدیم استوارنامه آمد. از وضع مذاکرات با آمریکا، در خصوص جایگزینی راکتورهای آب‌سبک به جای راکتورهای هسته‌ای موجود کره و مسأله زیردریایی کره‌شمالی که باعث تشنج در روابط دو کره شده، سئوالاتی نمودم. بر دوستی و همکاری تأکید شد.

آقای [محمدجواد] محمدی‌زاده، استاندار لُرستان آمد. گزارش تکمیل طرح‌های مصوب سفر رئیس جمهور به استان را داد. برای عمران استان و سفر مجدد به آنجا استمداد کرد. آقایان [غلامرضا] رضوانی و [محمدرضا] علیزاده، از شورای نگهبان آمدند. خواستار برکناری [آقای اسحاق جهانگیری]، استاندار اصفهان برای انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شدند؛ نپذیرفتم و نصیحت‌کردم که از این فکر منصرف شوند.

آقای [محمد محمدی] ری‌شهری، [دبیرکل جمعیت دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی] آمد. گفت بنا دارد نامزد ریاست‌جمهوری بشود. گزارش مذاکرات با رهبری را داد که قبلاً شنیده بودم. از صدا وسیما که برای آقای [علی‌اکبر] ناطق [نوری] تبلیغ می‌کنند، شکایت داشت. گفت جامعه‌مدرسین [حوزه علمیه قم]، بعید است که آقای ناطق را تأییدکنند. من هم گفتم، در انتخابات بی‌طرفی را حفظ می‌کنم.

آقای [عبدالله] کوپایی، استاندار خراسان آمد و برای نیازهای استان استمداد کرد. عصر آقایان [محسن] نوربخش، [رئیس‌کل بانک مرکزی]، [اکبر] تُرکان، [وزیر راه و ترابری] و [محمدرضا] نعمت‌زاده، [وزیر صنایع] آمدند. در مورد نحوه کمک به صادرات صنایع به جمهوری‌های شمالی تصمیماتی گرفتیم. آقای انصاری‌رفسنجانی آمد و برای خانواده‌های شهدا کمک گرفت. آقای [محمد] فلاح از [وزارت] اطلاعات آمد و گزارش‌هایی دربارة مسائل انتخابات و ریاست‌جمهوری آورد.