خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

  • تهران
  • دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۷۵

دوشنبه 16 مهر 1375 // 23 جمادی‌الاول 1417 // 7 سپتامبر 1996

 

مسأله طالبان در افغانستان هنوز داغ است. اظهارات سرهنگ [مُعمر] قذافی در لیبی در مصاحبه مشترک با آقای [نجم‌الدین] اربکان، [نخست‌وزیر ترکیه] و اظهار اینکه کردها باید بتوانند دولت مستقل داشته باشند، باعث مشکلات جدی برای اربکان شده که با فداکاری به لیبی رفته است.

آقای دکتر [عباس] پاک‌نژاد، نماینده یزد آمد. از شرایط کشور بعد از دوره کار من، اظهار نگرانی نمود. به ایشان اطمینان دادم که وضع جاری ادامه می‌یابد. امید دارد که در انتخابات سازمان نظام پزشکی رأی بیشتر بیاورد. آقای [غلامرضا] معتمدی [نیا]، نماینده کهنوج آمد. ضمن ستایش از توسعه منطقه از مشکلات کشاورزان در سال‌جاری به خاطر ارزان‌شدن محصولات کشاورزی گفت و برای عمران بیشتر استمداد کرد. آقای [یدالله] طاهرنژاد، نماینده چالوس آمد. پیروزی‌اش را معلول ارتباط با دوستداران من می‌داند و برای راه کلاردشت و شهرستان‌شدن چالوس استمدادکرد.

[آقای میتات بالکان]، سفیر ترکیه برای خداحافظی آمد و گفت، پُربارترین دوران مأموریت خارجی را در ایران گذرانده و برای سُفرای خارجی، محیط ایران با فضای باز و نیز حساسیت مسائل کشورهای اطراف و نقش ایران، سازنده و آموزنده است. برای رفع شر پ.ک.ک [= حزب کارگران ترکیه] استمداد کرد. [آقای یاشار علی‌اُف، معاون رئیس ملی جمهوری آذربایجان و] هیأت آذربایجانی آمدند. مذاکرات کوتاهی داشتیم. از مشکلات آوارگان جنگ‌شان گفت و برای سرعت اتصال لوله گاز ایران به نخجوان تأکید داشت.

کارکنان پُست، به مناسبت روز جهانی پست آمدند. آقای [سیدمحمد] غرضی، [وزیر پُست و تلگراف و تلفن] گزارش داد و گفت، حدود 100 نوع خدمت می‌دهند و بیش از 700 میلیون مرسوله دارند.[1] عصر در دفترم کارها را انجام دادم. آقای [علی‌محمد] بشارتی، [وزیر کشور] اطلاع داد که ناشناسی تلفنی اطلاع داده که پنج بمب در نمایشگاه بین‌المللی کار گذاشته‌اند و مأموران آنجا را خلوت کرده‌اند و پس از جستجو، معلوم شده خبر دروغ بوده است.

 

[1] - آقای هاشمی نیز در بخشی از سخنان خود در جمع مدیران شرکت پُست جمهوری اسلامی گفت: «شبکه پُست نیز همپای سرعت پیشرفت جهان، در تمام امور حرکت کرده و هر قدر جوامع بشری متمدن‌تر شوند، ضرورت نقش بنیانی پُست، بهتر شناخته می‌شود. هوشیارتر شدن مردم، شناخت ارزش وقت، صرفه جویی‌های کلان مالی، افزایش اعتماد وامیدواری در زندگی، سبب شده است، پست به عنوان مجموعه‌ای کارآمد و سریع، همچنان جایگاه خود رادر نظام توسعه جهانی حفظ کند.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.