خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

  • تهران
  • دوشنبه ۱۸ تیر ۱۳۷۵

 

دوشنبه 18 تیر 1375 / 21 صفر 1417 /8 جولای 1996

 

به نمایشگاه صنایع برق رفتیم. بازدید، دوساعتی طول کشید؛ دویست غرفه بود. پیشرفت چشمگیری دارند. آقای [بیژن نامدار] زنگنه [وزیر نیرو] و [میراحمد] سادات، [رئیس مؤسسه استاندارد]، در مراسم گزارش دادند.

[محمود موحدیان و محمدمهدی سازگارا]، سفیران جدید در قطر و زلاندنو، برای خداحافظی و کسب نظر آمدند. آقای [علیرضا] محجوب، [دبیر کل خانه کارگر] آمد و راجع به مجلس و جریان‌های سیاسی مطالبی داشت. آقای میرزاده، [رئیس سازمان برنامه‌وبودجه] و معاونان آمدند و گزارش کار دادند. من هم بر سیاست‌های برنامه و موارد مهم تأکید کردم.[1]

عصر شورای عالی مناطق آزاد جلسه داشت. محدوده منطقه آزاد قشم را تعیین کردیم و به چابهار اجازه دادیم که به سرپرست و اعضای خانواده هم کارت خرید مواد اولیه بدهند. شب در دفترم ماندم؛ خوب نخوابیدم.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «برای کاهش اتکای اقتصاد کشور به درآمد ارزی حاصل از فروش نفت خام، سازمان برنامه وبودجه باید از افزایش تولید و توسعه صنعت پتروشیمی حمایت کند. آثار ضدتورمی هدایت نقدینگی در جهت افزایش تولید و توسعه صنعت، به نفع مردم خواهد بود و ضرورت دارد، سازمان برنامه و بودجه با همکاری وزارت اموراقتصادی و دارایی و بانک مرکزی، نقدینگی مورد نیاز واحدهای تولیدی را تأمین کنند. چشم انداز یک دوره پانزده ساله می‌تواند نقش مهمی در تدوین برنامه‏های پنج ساله آینده کشور ایفا کند. برای کاهش هزینه پروژه‏های در دست اجرا، ضرورت دارد با افزایش اقدام‏های نظارتی، تنگناها و ضعف‏ها شناسایی شود و با پیشنهادهای کاربردی، موانع اجرای به موقع طرح‏ها مرتفع شود. باتوجه به اقدام‏های دولت و تأکیدهای مقام معظم رهبری در زمینه تدوین طرح محو فقر در جامعه، ضروری است سازمان برنامه و بودجه با استفاده از قابلیت‏های کارشناسی خود و جامعه، هرچه زودتر نسبت به نهایی‏کردن لایحه مزبور اقدام‏های لازم را انجام دهد تا همراه با کارهای اساسی و عمرانی مهمی که در کشور انجام گرفته است، این طرح نیز به هدف‏های عالی خود نائل شود.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.