خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

  • تهران
  • دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۷۵

 دوشنبه 28 خرداد 1375     |  30 محرم 1417                           17 ژوئن 1996

 

 دکتر [عباس] شیبانی آمد. از بالابردن حقوق نمایندگان مجلس شکایت کرد. مدیران فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه آمدند. آقای [عبدالعلی علی]عسکری، [مدیرعامل شرکت رفاه]، گزارش داد که تاکنون هفت فروشگاه بزرگ راه افتاده و در هر ده روز، یک فروشگاه جدید راه خواهد افتاد. من هم دربارة اهمیت سامان دادن به توزیع مناسب در شرایط زمان صحبت کردم[1] و با توجه به سامان یافتن تولید کار توزیع هم سامان‌پذیر است.

آقای [علی] لاریجانی، مدیرعامل [سازمان] صداوسیما آمد. گزارش عملکرد داد و برای بعضی از اقدامات جدید استمداد کرد و از شایعات اختلاف من و آیت‌الله خامنه‌ای اظهار نگرانی کرد و از مسئولیت محسن به عنوان رییس دفتر [رییس‏ جمهور]، اظهار خوشحالی نمود.

آقای [محمود] محمدی عراقی، [رییس سازمان تبلیغات اسلامی] آمد. درخواست شرکت در مراسم سالگردشان در سازمان تبلیغات را داشت که نپذیرفتم. [آقای رمضان عبدالله و مسئولان] گروه جهاد اسلامی فلسطین آمدند. برادر شهید فتحی‏ شقاقی، [بنیان‌گذار جهاد اسلامی فلسطین] گزارش داد و به سئوالاتم پاسخ دادند و از نتایج انتخابات اسراییل، اظهار خوشحالی کردند که باعث توقف جریان مذاکرات صلح خواهد شد و از کمک‌های ایران و مواضع انقلاب اسلامی قدردانی نمودند. [آقای خالد مشعل و] گروهی از سران حماس آمدند؛ صحبت‌های آنها هم شبیه صحبت‌های جهادی‌ها بود؛ با وسعت نظر بیشتر.

عصر آقای [محمود] واعظی، [معاون اروپا و آمریکای وزارت امورخارجه] آمد. در مورد مذاکرات با تروئیکا مشورت کرد و از شکنندگی روابط با اروپا، در حل اقدامات وزارت اطلاعات اظهارنگرانی ‏نمود. شورای عالی مناطق آزاد جلسه داشت؛ با چند مصوبه در مورد منطقه حراست شده انزلی و گمرک مناطق آزاد. شب به خانه آمدم. فاطی پذیرایی می‌کرد. غذا از خانه خودشان آورده بود.

 

[1] - آقای هاشمی، با بیان اهمیت کار ساماندهی توزیع در کشور ایجاد فروشگاه‏های زنجیره‌ای رفاه را حرکتی درست برای تحقق این هدف دانست و تأکید کرد : «با استحکام و ثبات پایدار تولید در کشور و قانونمندی کار فروشگاه‌های رفاه، شرایط برای همگون ساختن نظام توزیع فراهم است و مردم آثار خوب خود اتکایی و تولید داخلی را بهتر احساس می‌کنند.» ایشان ناتوانی نظام سنتی توزیع را در پاسخ‏گویی به نیازها و خواسته‌های روزافزون و گسترده جامعه خاطرنشان کرد و گفت : «صنعتی شدن کشورها و تنوع نیازها در شهر و روستا بدون محدودیت جغرافیایی و منطقه‌ای، ایجاب می‌کند شبکه‌های توزیع و کالارسانی نیز همپای افزایش تولید رشد کند و از تجربه‌های مفید جهان امروز در این زمینه نیز باید استفاده شود.» آقای هاشمی با تأکید بر اهمیت لزوم گسترش و ترویج فرهنگ استفاده از بار کد ملی در امر توزیع، ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه را در کاهش مشکلات جدی مردم برای تأمین نیازهای مصرفی خود به‏ویژه گروه‌های کم‌درآمد و متوسط جامعه و برقراری عدالت در جامعه مؤثر دانست و افزود: «دولت با مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام و با هدف ساماندهی به توزیع، ایجاد این فروشگاه‏ها را با جدیت و فوریت دنبال کرده و حمایت از تولید و تدوین و اجرای نظام سالم و توانمند توزیع را در اولویت قرار داده است. بنابراین ایجادÃ Äفروشگاه‌های زنجیره‌ای در سراسر کشور، به‏ویژه شهرهای بزرگ و پُرجمعیت باید با جدیت بیشتری دنبال شود.» رجوع کنید: هاشمی رفسنجانی، سخنرانی های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397