خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

شب میهمان رهبری بودم. دربارة اقدامات موذیانه‌ای که برای ایجاد تفرقه بین من و ایشان می‌شود، به‌خصوص در جریان انتخابات اخیر و عملکرد بعضی از افراد سپاه و بسیج، صحبت کردیم.

  • تهران
  • یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۷۵

یکشنبه 9 اردیبهشت 1375 9 ذی‌حجه 1416 28 آوریل 1996

 ارباب رسانه‌ها به مناسبت جشنواره مطبوعات آمدند. آقایان [مصطفی] میرسلیم، [وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی] و [علی‌اکبر] اشعری، [معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد]، گزارش دادند و من هم صحبت کردم؛ تذکراتی دربارة ضعف‌های رسانه‌ها و یادآوری نقاط قوت آن‌ها و سپس به سؤالات فراوانشان جواب دادم.

آقایان [بیژن نامدار] زنگنه، [وزیر نیرو] و [علی] کریمی [قدوسی، قائم‌مقام تولیت] از آستان قدس [رضوی] آمدند. دربارة سد مشترکمان با ترکمنستان بر روی همی‌رود که بناست در مراسم اتصال خط راه‌آهن کلنگ زنی شود، صحبت شد. آستان قدس پیشنهاد داد، با هزینه خودش سد را بسازد و از آب آن در اراضی سرخس که کلاً موقوفه است، استفاده کند. از جهت هزینه‌ها به صرف دولت است، زیرا حتی اگر به هزینه دولت هم ساخته شود، مصرف آن در همین اراضی است و مقداری هم که باید برای آب شرب مشهد اختصاص یابد، به‌هرحال داده می‌شود. مسئله بر سر این بود که چون سد مرزی و مشترک است، رجحان دارد که دولت طرف قرارداد باشد و معلوم نیست که ترکمن‌ها حاضر باشند با آستان قدس، طرف باشند.

عصر دکتر ولایتی، [وزیر امور خارجه] آمد. گزارش مسائل لبنان را داد. نقش ایران، علی‌رغم اینکه آمریکا می‌خواست مانع حضور ما در مسائل جنگ و صلح لبنان شود، خیلی برجسته است و به‌ناچار پذیرفته شد و حتی ایران باعث شد که فرانسه و روسیه هم حضورشان جدی‌تر بشود و آن‌ها هم ممنون باشند؛ ضمن آنکه سوریه و حزب‌الله را هم تقویت کردیم.

در جلسه هیئت دولت، چند مصوبه داشتیم. قبل از پایان جلسه به دفترم برگشتم. آقای [شیخ عبدالله] نظری از علمای مازندران و دامادشان آقای [شیخ مفید] روحانی [زاده]، امام‌جمعه قائم‌شهر آمدند و شکایت کردند از اینکه می‌خواهند امام‌جمعه را عزل کنند. تقاضا کردند به استاندار [مازندران] و [وزارت] اطلاعات بگویم که در مسائل استان، به نظر او هم توجه کنند. شب به رهبری گفتم؛ قرار شد مهلتی بدهیم.

آقای [محسن] نوربخش، [رئیس‌کل بانک مرکزی] آمد. گزارش وضع ارز و سفر به آمریکا را داد و از اعاده اعتبار ایران با پرداخت اقساط بدهی‌ها، اظهار رضایت کرد و از فشارهایی که برای ریاست مجلس هست، اظهار نگرانی کرد و خواست که آقای [حسن] روحانی را تقویت کنیم.

شب میهمان رهبری بودم. دربارة تأسیس احزاب صحبت کردیم. معلوم شد شرایط برای به وجود آمدن احزاب نیرومند در ایران هست. قرار شد نه منع کنیم و نه تشویق و کمک؛ اگر کسانی با همین شرایط، خواستند حزب داشته باشند، بتوانند اقدام کنند. دربارة ایجاد نیروگاه هسته‌ای در جازموریان با همکاری چین، با توجه به کمی امکان زلزله و وجود آب و منطقه وسیع خالی از سکنه، بحث و موافقت شد؛ قبلاً قرار بود در بوشهر باشد. دربارة اقدامات موذیانه‌ای که برای ایجاد تفرقه بین من و ایشان می‌شود، به‌خصوص در جریان انتخابات اخیر و عملکرد بعضی از افراد سپاه و بسیج، صحبت کردیم. قرار شد با آن‌ها برخورد شود و جلوی بعضی از مطبوعات شرور هم گرفته شود که شرارت نکنند.