خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

• تهران
  • شنبه ۱۰ آذر ۱۳۷۵

شنبه 10 آذر 1375 //18 رجب 1417 // 30 نوامبر 1996

صبح به فرودگاه رسیدیم و به‌سوی یاسوج پرواز کردیم. [آقایان غلامرضا فروزش، بیژن نامدار زنگنه، سید محمد غرضی]، وزرای جهاد [سازندگی]، نیرو، مخابرات [= پُست و تلگراف و تلفن] و محسن [هاشمی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور] و محمد [هاشمی، معاون اجرایی رئیس‌جمهور] همراه بودند. در فرودگاه ناتمام یاسوج، استقبال رسمی و مصاحبه و در مسیر استقبال گرم و وسیع مردم بود. در جمع ایثارگران، پس از استماع سرود دانش‌آموزان پسر شاهد و تواشیح قرآنی دختران شاهد و گزارش رئیس بنیاد شهید، من صحبت دلگرم‌کننده نمودم[1]. بعضی از جانبازان، نسبت به کم کردن خدمات بنیاد جانبازان اعتراض داشتند.

در اجتماع بسیار باشکوه مردم، سرودی توسط نوجوانان عشایر اجرا شد. بعد از خیرمقدم [آقای صمد رجاء]، استاندار [کهکیلویه و بویراحمد] و آقای [سید کرامت الله] ملک حسینی، نماینده ولی‌فقیه در استان، من در مورد گذشته، امروز و آینده استان و توضیح خدمات دولت سازندگی و استحقاق مردم خوب و محروم استان، سخنرانی مفصل داشتم[2].

به مخابرات رفتیم؛ با توضیح آقای [سید محمد] غرضی، [وزیر پُست و تلگراف و تلفن] و افتتاح 132 پروژه، با اعتبار 44 میلیارد ریال و اعطای نشان [لیاقت] به مهندس [علی‌اکبر] صنعتی، [قائم‌مقام مدیرعامل شرکت مخابرات] و سخنرانی من[3] انجام شد. برای ناهار به آبشار یاسوج رفتیم که بسیار باصفاست. پس از نماز و ناهار، کمی در همان فضا خوابیدم.

به‌سوی سی‌سخت حرکت کردیم. جاده باصفایی است. از دو نیروگاه کوچک آبی بازدید کردیم. در مسیر از شهر کوچک سی‌سخت، مواجه با استقبال پُرشور مردم بودیم. در کنار قله معروف و پُربرف دنا، کار اجرایی دو نیروگاه دیگر را با انفجاری آغاز کردیم و توضیحات شنیدیم. قرار است بیست مگاوات برق، از همان رودخانه، با نیروگاه‌های کوچک بگیریم؛ قسمت اعظم آن‌ها را در داخل می‌سازیم و به‌زودی تمام آن‌ها در داخل ساخته می‌شود.

از نمایشگاه عشایری و گیاهان دارویی بازدید کردیم و گزارش [آقای غلامرضا فروزش]، وزیر جهاد [سازندگی] را شنیدیم. در برنامه‌های اصلاح مراتع و جنگل‌ها، اسناد مراتع را به دامداران دادیم. برای جمعی از مردم سی سخت که به آنجا آمده بودند، صحبت کوتاهی کردم.[4]

به محل سد شاه قاسم در جنوب یاسوج رفتیم. با کشف لوح، افتتاح شد. توضیحات [آقای بیژن نامدار زنگنه]، وزیر نیرو و مدیرکل آب [و فاضلاب استان کهکیلویه و بویراحمد] را شنیدیم: استان با نزولات سالیانه سیصد میلی‌متر و روان‌آب حدود هشت میلیارد مترمکعب آب است که عمدتاً از استان خارج می‌شود. چند سد در دست ساخت دارند. این سد ظرفیت 12 میلیون مترمکعب آب دارد و نیز بهره‌برداری از آب‌رسانی به شهرستان شروع شد و من هم صحبت کوتاهی کردم.[5]

به کارخانه شیر پاستوریزه رفتیم. پس از نماز از خط بازدید کردیم. بنیاد مستضعفان ساخته است. ظرفیت 100 تُن شیر دارد. با ارز کمی، عمده تجهیزات در داخل ساخته شده است. در جمع کارکنان، پس از استماع سخنان وزیر جهاد سازندگی و مدیر مربوطه، صحبت کوتاهی در اهمیت صنایع تبدیلی نمودم[6].

به نمایشگاه صنایع استان رفتیم. از تمام پنجاه غرفه صنعتی بازدید و سؤال از وضع آن‌ها کردم. مشکل کمبود نقدینگی، در اکثر آن‌ها هست و صنعت استان ضعیف است. برای افتتاح کشتارگاه صنعتی رفتیم؛ توضیحات دادند. با سه میلیارد تومان هزینه، در مدت 30 ماه با ظرفیت 1600 دام ساخته شده است. از خط تولید بازدید کردیم. سپس برنامه افتتاح 187 طرح عمرانی روستایی توسط جهاد را داشتیم. در جمع حضار، پس از استماع سخنان آقای فروزش، من صحبت کوتاهی نمودم و تشکر کردم.[7]

به استانداری رفتیم. روحانیون استان برای ملاقات آمدند؛ تعدادشان بیش از حد تصور من است. آسیدکرامت‌الله [ملک‌حسینی، نماینده ولی فقیه] و [آقای مجیدی]، امام‌جمعه [یاسوج] صحبت‌کردند. من هم صحبت مفصلی در وظایف روحانیت در این شرایط نمودم.[8] شام را با آن‌ها صرف‌کردیم. برای استراحت به میهمانسرای استانداری آمدیم.

گزارش‌های روز را خواندم. اخبار ساعت ده و نیم [شبکه دو سیما] را گرفتم و با خستگی خوابیدم.

[1] - آقای هاشمی، با بیان این مطلب که خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران، دیروز میدان‌دار دفاع مقدس و امروز پاسدار و وارث انقلاب‌اند، آنان را پیشتازان جهاد و صاحب دستاوردها و حافظ استحکام و بالندگی انقلاب اسلامی خواند و با اشاره به حق بزرگ ایثارگران بر انقلاب و ایران اسلامی گفت: «هیچ فردی قادر نیست ادعا کند که می‌تواند حق شما را آن طور که باید و شاید ادا کند و اگر مسئولان بتوانند هر خدمتی را برای شما ایثارگران و خانواده شهدا انجام دهند، تنها توانسته‌اند گوشه‌ای از وظایف‌شان را انجام دهند.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[2] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «قبل از هر چیز، از این همه محبت، لطف، بزرگواری و میهمان‌نوازی شما مردم غیور، متدین، انقلابی و ارزشمند این استان عزیزمان تشکر می‌کنیم. با هر زبان و بیانی که من بخواهم این الطاف را مورد تقدیر و تشکر قرار بدهم، باز هم عاجزم. این اقیانوس بیکران جمعیت در این استان کوچک و این همه نیروی انسانی در یک مراسم رسمی که با این همه شور و هیجان و محبت و لطف، اظهار وجود می‌کنند، یک قطعه تاریخی مهمی از تاریخ کشور ما، استان شما و انقلاب است. می‌دانم که خلق این صحنه‌های باشکوه و نشان دادن این محبت‌ها برای بنده به لحاظ شخصیتی نیست. من خودم را از سربازان کوچک انقلاب می‌دانم و شایسته این محبت‌ها نمی‌دانم. ارزش این حماسه را برای تاریخ انقلاب و ایران مهم می‌دانم؛ آن هم از مردمی مثل شما، از مردمی مثل عشایر غیور این خطه دلاورخیز که در طول تاریخ، هیچ وقت در مقابل هیچ قدرتی خضوع نکرده‌اند و در مقابل هیچ امیر و قدرت و سردار فاتحی، منطقه شما نه تسلیم شده، نه خضوع کرده و نه ضعف نشان داده است. این محبت‌ها و این  جلوه‌های ستایش‌انگیز را، ما امروز ناشی از ایمان و درک شما از واقعیت‌های کشورمان و موفقیت‌های انقلابمان می‌دانیم و به همین دلیل حضور حماسی شما را در صحنه می‌ستاییم و به آن می‌نازیم و این منظره شکوهمند را به رخ استکبار جهانی می‌کشیم و به آنها می‌گوییم، بیایید نتیجه تبلیغات مسموم‌تان را ببینید و مشاهده کنید که چه نتیجه‌ای گرفته‌اید.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[3] - آقای هاشمی، با اشاره به اینکه وزارت پُست و تلگراف و تلفن، در پروژه‌های جدید پُستی و مخابراتی برای هر فرد این استان 10 هزار تومان سرمایه‌گذاری کرده است، گفت: «اینکه ما در یک استان کوچکی مثل کهکیلویه و بویراحمد می‌بینیم، نزدیک به 5/4 میلیارد ریال، به خاطر ایجاد ارتباطات سریع و مطمئن بین مردم سرمایه‌گذاری شده، قابل تقدیر است. این شبکه ارزشمند و گرانقیمت ارتباطی را به دست نیروهای خودمان سامان داده‌ایم. اگر متخصصین غربی این کار را برای ما ـ همانند بسیاری از کشورهای نفت‌خیز ـ انجام می‌دادند، باز هم از آن استفاده می‌کردیم، اما افتخار امروز را نداشتیم و بند وابستگی ما را رنج می‌داد. امیدوارم که به زودی در ایران، شاهد روزی باشیم که حتی در قله کوه‌ها و قعر دره‌های کشورمان، هیچ کس از امکانات مخابراتی و دستیابی به اطلاعات بی‌بهره نباشد.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[4] - آقای هاشمی گفت: «وقتی که از شهر زیبای شما عبور کردیم و آن محبت‌های شما را دیدیم، شرمنده‌شدیم که در آنجا توقفی نداشتیم. خیلی خوب شد که محبت فرمودید و تشریف آوردید. این منطقه زیبای شما و منطقه خوب در دامنه دنا، با طرح‌هایی که جهادسازندگی در استان دارد، ان‌شاءالله تبدیل به یک منطقه آباد و پررونق خواهد  شد. با برنامه‌هایی که برای تولید برق و همچنین واگذاری جنگل‌ها و مراتع به مردم و آموزش برای استفاده خوب از مرتع و جنگل و استفاده از مواهب طبیعی و از این زمین و آب و هوای خوبی که خداوند در اختیار شما گذاشته که تاکنون به صورت دیمی بهره‌برداری می‌شده، طوری برنامه‌ریزی شده است که بتوانید از تمام فضای جنگل اطراف اینجا به‌گونه‌ای استفاده کنید که درختان مثمر و همچنین از زمین‌هایی که در جنگل‌های تنُک واقع شده، بهره‌های کاشت زیاد، مثل مو و زیتون که بسیار قابل استفاده است، داشته باشیم. اینجا یک منطقه فوق‌العاده آماده برای برنامه‌های توریستی و جهانگردی و ایرانگردی است. زیبایی‌هایی که این ارتفاعات عظیم دنا و دامنه‌های اطراف آن دارد، همراه با جنگل‌ها و رودخانه‌ها و مراتع، در کمتر جایی از کشور به وجود آمده است. اینجا خداوند مناظر زیبای طبیعی بسیاری را تعبیه‌کرده است‌که ان‌شاءالله با برنامه‌های راهسازی و عمرانی جدید و ایجاد مراکز تفریحات سالم و اردوگاه‌های مناسب، مردم سراسرکشور خواهند توانست، وقتی از اوقات خودشان را برای تماشای مناظر اینجا بیایند. آن طرف قله‌ها تا دنا و این طرف سی‌سخت و مناطق اطراف، یکی از مراکز عمده پُرکردن اوقات فراغت مردم ما بوده، استفاده فرهنگی نیز دارد و به‌خصوص با اخلاق و رویه‌های خوبی که مردم عشایر این منطقه دارند، امیدواریم که ما در آینده نزدیک، اینجا را به صورت یک منطقه آباد و مرفه ببینیم.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[5] - آقای هاشمی، استان کهکیلویه و بویراحمد را مخزن آب دو استان بوشهر و خوزستان معرفی کرد و با اشاره به استعدادهای بالقوه استان گفت: «دولت با برنامه‌ریزی مدون، در تلاش است تا برای رفاه مردم کهکیلویه و بویراحمد، از همه استعدادهای آبی و خاکی این استان بهره بگیرد.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[6] - آقای هاشمی، توجه به صنایع تبدیلی را از کارهای بسیار ارزشمند دوره سازندگی دانست و با اشاره به قابلیت‌های مهم استان از قبیل منابع غنی آب، جنگل، مرتع و دامداری، زمینه تولید مواد لبنی را خوب توصیف کرد و افزود: «هنوز پنج، شش سالی از شروع کار ساخت خطوط تولید نمی‌گذردکه صنعتگران ما ماشین‌آلات خطوط تولید را خودشان می‌سازند. این واقعاً لذت‌بخش و غرورآفرین است. در بخش کشاورزی، دامداری، شیلات و سایر قسمت‌های  کشور، اگر صنایع تبدیلی نباشد، سرمایه‌گذاری‌ها و زحمات آن بخش‌های مبنایی کشور ضایع می‌شود و مردم تشویق نمی‌شوندکه بیایند و سرمایه‌گذاری کنند.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[7] - رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[8] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «طلبه‌های این زمان، گرچه آن مشکلاتی که ما در حکومت طاغوت داشتیم، ندارند، ولی مشکل دیگری دارند که توقعات بجای مردم است. مردم نیازهای دینی و فرهنگی‌شان و خیلی‌جاها نیازهای مادی و زندگی‌شان را هم از طلبه‌ها می‌خواهند؛ به خاطر اینکه حکومت را حکومت روحانیت و دین می‌دانند. بنده هم مثل شما یک خدمتگزارم، منتها با یک مسئولیت بیشتری و سنگین‌تر. اگر برادران بزرگوارم، نماینده ولی‌فقیه و همچنین امام‌جمعه تلاشگر و بزرگوار شما از کارهای من ستایش می‌کنند، من واقعاً خودم را در این حد نمی‌بینم و می‌دانم که کارها را یک مجموعه بزرگی می‌کنند و بنده هم یک جایی از این مجموعه هستم و اگر بیشتر اسم من مطرح می‌شود، به این علت است که مسئولیت بزرگتری را پذیرفتم و الا همه ما هستیم. در دوران انقلاب، این مجموعه کارکرد؛ در دوران جنگ هم این مجموعه کارکرد؛ در دوران سازندگی نیز همین مجموعه کار می‌کند. نیروهای مخلص فراوان کشور، نیروهای حزب‌اللهی و متخصص و متعهد و مدیران شایسته و خلاصه، مجموعه عظیمی در سایه انقلاب اسلامی دست به دست هم داده‌اند. ما امروز داریم یک کار بزرگی را در دنیا انجام می‌دهیم و حقیقتاً کار، مهم است. موقعی به اهمیت کار پی می‌بریم که کشور خود را با کشورهای جهان سوم که مشکلات ما را هم ندارند، مقایسه کنیم. آن وقت متوجه می‌شویم که با چه سرعتی این کشور دارد هم به طرف معنویت و فرهنگ اسلامی و هم مادیت و ساخت زیربناها و روبناهای کشور حرکت می‌کند و استقلال و آزادگی و پیشرفت به طور روزافزون در کشور به دست می‌آید. از آنجا که این حرکت، حرکت دینی است و منشأ اسلامی دارد، روحانیت نقش خیلی مهمی دارد و واقعاً دوره پُرمسئولیتی برای شما و ماست. هر چه کار بکنیم، کم است و هر مقدار بتوانیم به نیازهای فرهنگی و دینی و عقیدتی مردم برسیم، اهمیت دارد.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.