خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

دو جلسه اقتصادی هاشمی در یک روز

  • تهران
  • دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۷۵

 

دوشنبه 23 مهر 1375 //1 جمادی‌الثانی 1417 // 14 سپتامبر 1996

 

اعضای کمیسیون بهداری مجلس آمدند. گزارش بررسی وضع بیمارستان‌ها را دادند و گفتند امسال کمبود اعتبار دارند و خواستند نیازهایشان را تأمین کنیم و نظر دادند که بهتر است در آینده هم دولت هزینه پرسنلی را بپردازد.

شورای صادرات جلسه داشت. مصوباتی در حمایت از صادرات خدمات فنی و مهندسی با وام و تسهیلات ارزی و اداری داشتیم. مدیران و صنعت‌گران به مناسبت روز جهانی استاندارد آمدند. آقایان [محمدرضا] نعمت‌زاده، [وزیر صنایع] و [میراحمد] سادات، [رئیس مؤسسه استاندارد ایران] گزارش دادند و الواح تقدیر شرکت‌هایی که موفق به گرفتن مُهر استاندارد شده بودند، توسط وزیر صنایع و آنها که تأیید استاندارد بین‌المللی گرفته‌اند، توسط من داده شد. دربارة اهمیت استاندارد صحبت کردم[1].

عصر، شورای اقتصاد جلسه با چند مصوبه برای توسعه صنایع مس داشت. آقای [علی] فلاحیان، [وزیر اطلاعات]، اطلاع داد که در مذاکره با هیأت عراقی به توافق‌های خوبی رسیده‌اند و آنها از پیروزی جدید طالبانی‌ها ناراضی‌اند.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «حرکت سریع وگسترده‌ای که امروز برای استانداردکردن کالاهای تولیدی داخل کشور آغاز شده، اعتبار و ارزش محصولات ایرانی را در بازارهای جهانی افزایش داده است. صنعتگران، تولیدکنندگان و تمامی دست‌هایی که با تلاش، نوآوری و ابتکار، صنعت و اقتصاد کشور را پویا و شکوفا کرده‌اند، امروز باید برای توسعه، استحکام و تثبیت این شرایط بیشتر سرمایه‌گذاری‌کنند. استعداد و توانایی‌های علمی و فنی در کشورمان، نیرومند و قابل‌اعتماد است و وجود مدیران، مهندسان و متخصصان شایسته و دلسوز فراوان و رعایت اصول استاندارد، پشتوانه خوبی برای ما در رسیدن به هدف است. وجود نشان استاندارد بر کالاهای ایرانی، تمایل و رغبت کشورها را برای خرید و مصرف کالاهای ایرانی افزایش می‌دهد و باتوجه به جنبه‌های آرمانی این امر و ایجاد آرامش و اطمینان‌خاطر در مصرف‌کننده داخلی و خارجی، بازرگانی ایران را رونق می‌بخشد. حرکت جمهوری اسلامی ایران، برای رسیدن به استقلال و خودکفایی، برای جهان سوم الگو شده و کشورها می‌خواهند بدون ملاحظه‌های سیاسی، همکاری‌های فنی و اقتصادی خوبی با ایران داشته باشند.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.