خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

  • تهران
  • دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۷۵

 دوشنبه 27 فروردین 1375 | 26 ذیقعده 1416 15 آوریل 1996

 

از منزل برای افتتاح دانشکده دندان‌پزشکی [دانشگاه] شاهد رفتیم. توضیحاتی دربارة کل دانشگاه و این دانشکده شنیدیم و از سالن آموزش و معالجه بازدید کردیم. برایشان صحبت کردم.[1] دو عقد ازدواج را بستم. عفت هم به خاطر عروس که دختر خواهر فاطمه‌خانم، مستخدمه بچه‌هاست، شرکت کرده بود.

هیئت امنای کتابخانه ملی[2] جلسه داشت. دربارة ساختمان کتابخانه و نحوه دریافت نمونه کتاب‌های منتشره و مسأله اطلاع رسانی متمرکز، مذاکره و تصمیم‌گیری نمودیم. خانم [اختر] درخشنده، نماینده قبلی کرمانشاه، همراه با شوهرش که افسر بازنشسته است، آمد. در انتخابات جاری رأی نیاورده و آن را معلول رد شدن صلاحیتش در ابتدای کار می‌داند؛ گرچه دوباره تأیید شده است.

عصر شورای عالی اقتصاد جلسه با چند مصوبه داشت. شب با آقای حافظ اسد، رئیس‌جمهور سوریه، در مورد مسائل لبنان، تلفنی صحبت کردیم.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «امکاناتی که به برکت خون شهیدان، در بنیاد شهید انقلاب اسلامی متمرکز شده است، مجموعه‌ای با ارزش و مقدس را برای ایجاد مراکز علمی و آموزشی، جهت آموزش علمی فرزندان شاهد و حرکت عظیم علمی در کشور فراهم کرده است. برای جاویدان شدن این مجموعه مؤثر و معنوی، باید با همت و اراده‌ای که پشتوانه این حرکت عظیم علمی است و با برنامه‌ریزی دقیق‌تر، آینده علمی، فرهنگی و آموزشی فرزندان شاهد را بیش از پیش تضمین کرد. حضور نیروهای مخلص و ایثارگر و فرزندان خانواده شهیدان در دانشگاه شاهد وجه تمایز این دانشگاه با سایر مراکز آموزش عالی کشور است. شریف‌ترین سرمایه کشور ما شهدا و نیروهای ایثارگر هستند و به همین دلیل باید دانشگاه شاهد از معنویت بسیار بالایی برخوردار باشد و جلوه‌های ایثار و شهادت، باید روز به روز بر کیفیت کارها در این دانشگاه بیفزاید.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[2] - آقایان سیدمحمدخاتمی،‌ مهندس میرحسین موسوی، محمدابراهیم انصاری‌لاری، محمدعلی نجفی، سیدمحمدرضا هاشمی گلپایگانی و مصطفی میرسلیم، اعضای هیأت امنای کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران بودند.